KOGA Kimera premium
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
- Locatie: Amsterdam
Heeft iemand ervaring met deze fiets: https://www.mantel.com/koga-kimera-premium ?
Wat mij onder meer opvalt is dat deze fiets wordt geleverd met Ultegra DI2, wat een plus is, maar dat er flink bezuinigd is op de wielen (Mavic Aksium).
In het oog springt verder de licht gebogen bovenbuis. Wat is hiervan het effect? Hij is ook vrij lang (reach) en heeft ook een langere wielbasis dan andere fietsen waar ik naar kijk (oa. Giant TCR). Voor mij zou de maat (63 cm) prima zijn.
Ben benieuwd!
Wat mij onder meer opvalt is dat deze fiets wordt geleverd met Ultegra DI2, wat een plus is, maar dat er flink bezuinigd is op de wielen (Mavic Aksium).
In het oog springt verder de licht gebogen bovenbuis. Wat is hiervan het effect? Hij is ook vrij lang (reach) en heeft ook een langere wielbasis dan andere fietsen waar ik naar kijk (oa. Giant TCR). Voor mij zou de maat (63 cm) prima zijn.
Ben benieuwd!
Die bovenbuis is gewoon design. Daar zit verder geen functie achter en dat geldt voor 80% van de designfeatures op carbon fietsen.
Die lange reach heeft hij omdat het aërodynamisch voordeel oplevert om dieper en gestrekter te zitten. Met een langer frame, krijg je vanzelf een langere wielbasis.
De Kimera is wel een heel oud ontwerp. Dit was nog voordat de echte aero fiets bestond een voorloper op dat design. Op zich vind ik het een mooie fiets maar ruim 4000€ voor een 10 jaar oud model is toch wel erg veel. Er is natuurlijk wel het één en ander veranderd en verbetert aan het frame over de jaren, zoals de schijfremmen.
Tot een paar jaar geleden wilde iedere zichzelf serieus nemende fietser zelf zijn wielen uitzoeken. Dan is het vooral gunstig dat er standaard geen dure wielen inzitten.
Die lange reach heeft hij omdat het aërodynamisch voordeel oplevert om dieper en gestrekter te zitten. Met een langer frame, krijg je vanzelf een langere wielbasis.
De Kimera is wel een heel oud ontwerp. Dit was nog voordat de echte aero fiets bestond een voorloper op dat design. Op zich vind ik het een mooie fiets maar ruim 4000€ voor een 10 jaar oud model is toch wel erg veel. Er is natuurlijk wel het één en ander veranderd en verbetert aan het frame over de jaren, zoals de schijfremmen.
Tot een paar jaar geleden wilde iedere zichzelf serieus nemende fietser zelf zijn wielen uitzoeken. Dan is het vooral gunstig dat er standaard geen dure wielen inzitten.
Campagnolo Ultra Dork
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Volgens de Koga website zouden er DT wielen in moeten zitten.WiebeWiebe schreef: ↑31 okt 2022 12:27 ........ maar dat er flink bezuinigd is op de wielen (Mavic Aksium).
..........Voor mij zou de maat (63 cm) prima zijn.
Mogelijk kunnen deze even niet geleverd worden en is er gekozen voor de Mavic wielen.
Je zou dit bij een eventuele aankoop wel kunnen uitspelen tegenover de verkoper.
Wat betreft de maat, een stack van 613 en een reach van 417 mm zou je bij andere merken al kunnen halen met een kleinere maat.
Heb je al naar andere merken gekeken, want een carbon fiets met DI2 en verder niet zo'n speciale afmontage voor 4200 Euro is echt niet zo speciaal.
Op onderstaande fietsen kan je meestal nog wel een dubbelcijferige korting krijgen.
- Cube Agree met AXS => 3099 Euro
- Trek Emonda met Di2 => 4499 Euro
- Sensa GF met Di2 => 4599 Euro
En je kan er ongetwijfeld nog vinden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens de plaatjes van Mantel, ook. Even checken!
Koga’s zijn (relatief) lang, was altijd al zo. Betekent, dat je vaak met een maatje kleiner af kan, dan je wellicht gewend bent.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
De tekst op de site van Mantel lijkt me duidelijk, plaatjes zeggen in dit geval dus niets!
Anders dan op de foto's wordt de fiets met Mavic Aksium wielen geleverd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Niet altijd. Het was heel lang een overblijfsel van de Shimano AX groepen met Dyna-drive pedalen begin jaren 70. Vanwege de constructie van de pedalen moest het frame lager zijn.
Bij de Kimera was het volgens mij wel meer een aerodynamische overweging. De roots van dat frame liggen op de baan.
Campagnolo Ultra Dork
Totdat mijn nieuwe fiets binnen is, rijd ik nog steeds op een Koga Kimera Road Prestige Team, dit is gewoon hetzelfde model alleen andere uitvoering.
Heb in het eerste jaar de wielen vervangen voor een FFWD F4C setje, met veel plezier altijd gereden.
Later ook carbon zadelpen in gezet en het stuur vervangen voor de looks.
Met deze fiets heb ik gewoon sportklasse gereden, maar nu ik naar de elite ga vervang ik hem voor een DA fiets met schijfremmen.
Een nadeel van de Koga vind ik dat je op dit moment gewoon geen fiets meer kan aanbieden met de nieuwe 12speed Ultegra waar de kabels niet in de cockpit zijn verwerkt.
Heb in het eerste jaar de wielen vervangen voor een FFWD F4C setje, met veel plezier altijd gereden.
Later ook carbon zadelpen in gezet en het stuur vervangen voor de looks.
Met deze fiets heb ik gewoon sportklasse gereden, maar nu ik naar de elite ga vervang ik hem voor een DA fiets met schijfremmen.
Een nadeel van de Koga vind ik dat je op dit moment gewoon geen fiets meer kan aanbieden met de nieuwe 12speed Ultegra waar de kabels niet in de cockpit zijn verwerkt.
Stevens Arcalis blauw Ult12s
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma
Trouwens al even geleden dat Koga een nieuwe racefiets heeft ontwikkeld zo te zien. In 2017 een Colmaro Race gekocht. Daar is nooit een vervanger voor gekomen, maar het frame wordt nu gebruikt voor de Allroad en Sports heb ik de indruk. Die Kimera kaders waren er toen ook al.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Koersen bij elites met DA...avdmk schreef: ↑01 nov 2022 07:16 Totdat mijn nieuwe fiets binnen is, rijd ik nog steeds op een Koga Kimera Road Prestige Team, dit is gewoon hetzelfde model alleen andere uitvoering.
Heb in het eerste jaar de wielen vervangen voor een FFWD F4C setje, met veel plezier altijd gereden.
Later ook carbon zadelpen in gezet en het stuur vervangen voor de looks.
Met deze fiets heb ik gewoon sportklasse gereden, maar nu ik naar de elite ga vervang ik hem voor een DA fiets met schijfremmen.
Een nadeel van de Koga vind ik dat je op dit moment gewoon geen fiets meer kan aanbieden met de nieuwe 12speed Ultegra waar de kabels niet in de cockpit zijn verwerkt.
https://nieuwsfiets.nu/2022/11/06/koga- ... n-in-2023/
Wellicht al bekend of iemand weet hier iets meer over, maar lees in dit artikel dat Koga zijn racer een update gaat geven.
Wellicht al bekend of iemand weet hier iets meer over, maar lees in dit artikel dat Koga zijn racer een update gaat geven.
Stevens Arcalis blauw Ult12s
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma