Zeker niet te lang afgeknipt
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Fiets Magazine nr. 3-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Ik snap best dat een FM daar geld voor rekent, hij moet de boel ook draaiende houden. Al helemaal als je zelf ook nog het materiaal meeneemt. Daar valt voor hem dus ook al niets meer aan te verdienen.
Update:thestudent schreef: ↑20 sep 2022 08:40 Dat kleine beetje roest wat je nu op de ketting en cassette hebt poets je er zo vanaf. Het grootste deel is zelfs het losse metaalstof wat je met het rijden door t zand eraf geschuurd hebt.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
Zo zie je maar dat het allemaal wel meevalt ALS je maar na een regenrit alles schoon en droog maakt en de drivetrain (ketting, crankstel en cassette) weer met wat kettinolie cq. wax insmeert om roestvorming te voorkomen.esmeew schreef: ↑20 sep 2022 14:12Update:thestudent schreef: ↑20 sep 2022 08:40 Dat kleine beetje roest wat je nu op de ketting en cassette hebt poets je er zo vanaf. Het grootste deel is zelfs het losse metaalstof wat je met het rijden door t zand eraf geschuurd hebt.
Even met een ruwe pad/ danwel pannenspons afpoetsen. De rest komt er met fietsen wel af.
Helemaal droogmaken. Daarna elke schakel even los smeren.
Ik verwacht niet dat je alles vastgeroest hebt in twee dagen.
De nieuwe remblokken zitten op de fiets.
Daarna merkte ik dat mn fiets redelijk zwaar trapte (en nee de remmen liepen niet aan).
Net alles uit elkaar gehaald. Mn wiellagers waren gelukkig nog helemaal schoon en er zat zelfs nog een beetje oude grease. Nieuwe gedaan op de afdichting en weer terug in elkaar gezet. Dat viel weer mee!
De cassette gepoetst en alle roest eraf gehaald.
Derrailleur wieltjes draaiden eigenlijk nauwelijks meer rond. Deze gelijk even schoongemaakt. Lagertjes zijn niet meer perfect maar kunnen nog wel even mee.
Mn ketting zit er inmiddels 7000 KM op (en nog steeds niet op de 0,7% versleten). Deze ga ik, ookal valt het roest waarschijnlijk mee, alsnog vervangen. Helaas ben ik niet sterk genoeg voor het breken van een nieuwe ketting...Vanavond even hulp vragen, en dan draait hopelijk alles weer soepel rond
![]()
Buitenbanden gecontrolleerd op kleine steentjes/stukjes. Ook nog 2 kleine dingetjes eruit gepulkt.
Volgens mij kan ik zo weer een tijdje door!
Nou, gisteravond hadden we een ovenschotel op het menu staan en toen ik die er uit haalde heb ik de remblokken er in gelegd en de oven nog een kwartier laten lopen op 180 graden en toen laten afkoelen. Misschien dat troep dat in de blokken is getrokken weer verdampt. Half uurtje geleden de remblokken getest en ze doen hun werk weer met kracht en vooral in stilte. Dus in zekere zin well-done gebakken in de oven