Op zoek naar een 'nieuwe' tweedehands racefiets
Even een eerste tussenstand.
Ik kijk naar frame, groep en wielen.
Dan vallen een aantal dingen op. Tot ongeveer 1000 is het erg lastig het hele plaatje compleet te krijgen of het is een erg oude fiets die nooit een upgrade heeft gehad. En die heb ik al.
Daarboven wordt het interessanter en van af 1500 zijn echt mooie fietsen te koop.
Zoals een Pinarello FP3, een Cervelo R3 en een Van Nicholas Mistral.
Het tweede wat opvalt is het grote prijsverschil tussen 10 en 11 speed. Is een modernere 11 speed Ultegra beter dan een 10 speed Dura Ace?
Het derde wat opvalt is dat het zin lijkt te hebben goed op de wielen te letten, die zijn soms van een mindere klasse dan de rest van de fiets.
Ik heb altijd een zwak gehad voor Titanium (Sinds ik een titanium frame bij Frank Groot in de winkel heb zien hangen) en de Van Nicholas ziet er super cool uit. Geen idee hoe het fietst
Ik kijk naar frame, groep en wielen.
Dan vallen een aantal dingen op. Tot ongeveer 1000 is het erg lastig het hele plaatje compleet te krijgen of het is een erg oude fiets die nooit een upgrade heeft gehad. En die heb ik al.
Daarboven wordt het interessanter en van af 1500 zijn echt mooie fietsen te koop.
Zoals een Pinarello FP3, een Cervelo R3 en een Van Nicholas Mistral.
Het tweede wat opvalt is het grote prijsverschil tussen 10 en 11 speed. Is een modernere 11 speed Ultegra beter dan een 10 speed Dura Ace?
Het derde wat opvalt is dat het zin lijkt te hebben goed op de wielen te letten, die zijn soms van een mindere klasse dan de rest van de fiets.
Ik heb altijd een zwak gehad voor Titanium (Sinds ik een titanium frame bij Frank Groot in de winkel heb zien hangen) en de Van Nicholas ziet er super cool uit. Geen idee hoe het fietst
Dat is natuurlijk zo.
De keuze waar ik voor sta is een wat oudere fiets met een top groep (Dura Ace of Sram red) 10 speed of 11 speed Ultegra. En ik heb de ballen verstand van Carbon. Mijn gevoel zegt hoe nieuwer, hoe beter. Volgens mij is Titanium duurzamer.
Wielen zijn van de drie elementen het makkelijkst te upgraden, lijkt mij
De keuze waar ik voor sta is een wat oudere fiets met een top groep (Dura Ace of Sram red) 10 speed of 11 speed Ultegra. En ik heb de ballen verstand van Carbon. Mijn gevoel zegt hoe nieuwer, hoe beter. Volgens mij is Titanium duurzamer.
Wielen zijn van de drie elementen het makkelijkst te upgraden, lijkt mij
Wat bertreft de 11 speed groepen: de Ultegra 6800 en 105 5800 groepen werden in 2013 geïntroduceerd. Dat is dus al bijna 10 jaar geleden.
Ik zou dus kijken naar een fiets met Ultegra R8000 of 105 R7000 groep (de opvolgers van de 6800 en 5800). Deze groepen werden in 2017/2018 geïntroduceerd en zijn pas zeer recentelijk opgevolgd door een nieuwe (12 speed) versie.
Verder worden de banden steeds breder. De standaard maat van 25 mm breed verschuift al langzaam naar 28 mm. Die breedte past echter lang niet in alle frames. Vaak is de ruimte bij de liggende achtervork, dus achter het bracket, maatgevend. Als je met deze trend mee wilt doen, zul je daar bij aanschaf op moeten letten.
Ik zou dus kijken naar een fiets met Ultegra R8000 of 105 R7000 groep (de opvolgers van de 6800 en 5800). Deze groepen werden in 2017/2018 geïntroduceerd en zijn pas zeer recentelijk opgevolgd door een nieuwe (12 speed) versie.
Verder worden de banden steeds breder. De standaard maat van 25 mm breed verschuift al langzaam naar 28 mm. Die breedte past echter lang niet in alle frames. Vaak is de ruimte bij de liggende achtervork, dus achter het bracket, maatgevend. Als je met deze trend mee wilt doen, zul je daar bij aanschaf op moeten letten.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik zou niet kiezen voor 10 speed dura ace. Want oud. En dure vervangingsonderdelen op DA niveau. 11 speed Ultegra is makkelijker op niveau te houden. Onderdelen zijn volop verkrijgbaar, ook op 105 niveau (ook best goed).
OK, dank je wel. Goed advies. Ik heb al een paar hele leuke fietsen gezien met een 105 11 speed groep. Daar hoef ik dus niet voor terug te schrikken. Ik heb nu een 10 speed Ultegra groep, die helemaal prima bevalt.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat er veel meer is veranderd dan ik had gedacht in de afgelopen 12 jaar. Kennelijk heeft niet elk bracket een schroefdraad meer (WTF?) Heeft elektrisch schaken de wereld nog niet helemaal veroverd, hebben fietsen schijfremmen en blijkt titanium toch nog springlevend te zijn, en zijn wielen ook voor amateurs van carbon. En ja, ik heb de afgelopen 10 jaar op dit vlak onder een steen geleefd. En ik kom eigenlijk uit de tijd dat de Campagnolo Super Record jubileum groep in een prachtige kist in de etalage lag
Gelukkig zijn er nog een paar dingen hetzelfde. Veel merken die ik ken maken nog steeds topfietsen en er zijn er wat bij gekomen. Zo kende ik Isaak en Felt nog niet (ligt aan mij) en die maken mooie fietsen. En is de Fulcrum zero nog steeds een top wielset.
Binnen mijn budget moet een Van Nicholas Mistral met 105 11 speed groep en Fulcrum zero wielen mogelijk zijn. Mogelijk nog niet met die wielen, maar dan is daar nog budget voor. Ook een Cervélo s2 of r3 moet lukken.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat er veel meer is veranderd dan ik had gedacht in de afgelopen 12 jaar. Kennelijk heeft niet elk bracket een schroefdraad meer (WTF?) Heeft elektrisch schaken de wereld nog niet helemaal veroverd, hebben fietsen schijfremmen en blijkt titanium toch nog springlevend te zijn, en zijn wielen ook voor amateurs van carbon. En ja, ik heb de afgelopen 10 jaar op dit vlak onder een steen geleefd. En ik kom eigenlijk uit de tijd dat de Campagnolo Super Record jubileum groep in een prachtige kist in de etalage lag
Gelukkig zijn er nog een paar dingen hetzelfde. Veel merken die ik ken maken nog steeds topfietsen en er zijn er wat bij gekomen. Zo kende ik Isaak en Felt nog niet (ligt aan mij) en die maken mooie fietsen. En is de Fulcrum zero nog steeds een top wielset.
Binnen mijn budget moet een Van Nicholas Mistral met 105 11 speed groep en Fulcrum zero wielen mogelijk zijn. Mogelijk nog niet met die wielen, maar dan is daar nog budget voor. Ook een Cervélo s2 of r3 moet lukken.
Ik ga mij beperken tot het aanbod van winkels. Daar kan ik gebruik maken van mijn fietsplan en dat pakt een heel stuk gunstiger uit.
Ik heb concreet de volgende interessante fietsen gevonden:
Een Cervélo R3 met Shimano RS81 carbon wielen en ultegra 11 speed (vermoedelijk 6800)
En een Focus Izalco Max 3.0 (2015) met Sram red 11 speed en dure wielen (maar wel wat lakbeschadiging)
Een Apex Chase of Flare met R8000 (wel iets boven budget)
Colnago CLX-EVO Ultegra R8000 (flink boven budget)
Een Cervélo S2 van een particulier met Sram Red 10 speed. Op de foto's nog heel mooi
Qua rijeigenschappen zullen ze wel flink verschillen. Ik heb een relatief lang bovenlijf en wil dus geen endurance zit.
Moet ik per sé voor één van de fietsen met r8000 gaan? Of zijn de anderen ook nog interesant? Ik vrees dat een Cervélo met R8000 buiten mijn bereik blijft.
Ik heb concreet de volgende interessante fietsen gevonden:
Een Cervélo R3 met Shimano RS81 carbon wielen en ultegra 11 speed (vermoedelijk 6800)
En een Focus Izalco Max 3.0 (2015) met Sram red 11 speed en dure wielen (maar wel wat lakbeschadiging)
Een Apex Chase of Flare met R8000 (wel iets boven budget)
Colnago CLX-EVO Ultegra R8000 (flink boven budget)
Een Cervélo S2 van een particulier met Sram Red 10 speed. Op de foto's nog heel mooi
Qua rijeigenschappen zullen ze wel flink verschillen. Ik heb een relatief lang bovenlijf en wil dus geen endurance zit.
Moet ik per sé voor één van de fietsen met r8000 gaan? Of zijn de anderen ook nog interesant? Ik vrees dat een Cervélo met R8000 buiten mijn bereik blijft.
Je hoeft toch geen dura-ace cassette te gebruiken? Ultegra en 105 doen het prima, zijn een beetje zwaarder en slijten wellicht lichtjes harder, maar "op niveau" is niet nodig, en je houdt je spaarrekening op niveau. Zelfde mbt kettingen.HarryuitHilversum schreef: ↑19 nov 2022 18:14 Ik zou niet kiezen voor 10 speed dura ace. Want oud. En dure vervangingsonderdelen op DA niveau. 11 speed Ultegra is makkelijker op niveau te houden. Onderdelen zijn volop verkrijgbaar, ook op 105 niveau (ook best goed).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14