Ervaring met staal
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Dit is toch wel een van de mooiste (stalen) voorvorken die ik ooit heb gehad:
https://www.amazon.de/photos/share/m1up ... 52D9Ccbk0w
https://www.amazon.de/photos/share/OWXv ... ZdPkHO5CQ9
Rijdt ook nog formidabel. En over gewicht.....als je minder dan 8% vet hebt op het lijf dan is dat een punt om op te letten bij de keuze van een vork.
In mijn WiND allroader zit ook een stalen vork. Ik vindt deze wat minder mooi, maar daar kan Bart niets aan doen. Heeft te maken met de dikke banden die er tussen moeten passen
https://www.amazon.de/photos/share/m1up ... 52D9Ccbk0w
https://www.amazon.de/photos/share/OWXv ... ZdPkHO5CQ9
Rijdt ook nog formidabel. En over gewicht.....als je minder dan 8% vet hebt op het lijf dan is dat een punt om op te letten bij de keuze van een vork.
In mijn WiND allroader zit ook een stalen vork. Ik vindt deze wat minder mooi, maar daar kan Bart niets aan doen. Heeft te maken met de dikke banden die er tussen moeten passen
3 ons is bij een racefiets toch een aardig verschil. Verschil in stijfheid is er uiteraard wel maar met een goede stalen vork is het inderdaad ook prima dalen.thestudent schreef: ↑20 nov 2022 10:07 Zo zwaar zijn stalen vorken nu toch ook weer niet. Ik dacht dat die van mijn pina op 680 gewogen had. Gebrek aan stijfheid is er niet.
De bioracer heeft er een van 610 gram. En die is zeker nogal flexibel. Niet lekker aanremmen in afdalingen.
Wil je ook nog wat tassen en/of een drager aan je vork bevestigen, dan is de stalen vork al snel weer de beste keuze.
Het gaat dus niet om wat mogelijk is maar om wat marginaal beter is en aangezien een redelijke carbon vork niet duurder is dan een stalen, snap ik die keuze vaak wel.
Campagnolo Ultra Dork
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Leuk fietsje. Klein maatje wel. Maar hier gaan toch maar net 28s of 30s op denk ik?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Even inhaken op bovenstaande berichten:
Naar mijn mening hoort bij een stalen frame ook een stalen vork (zelfde argumenten als voor een stalen frame).
Enige technische reden om eventueel voor carbon te kiezen is gewicht. Maar dan kom je bij de discussie of die paar honderd gram extra voor jou nou een verschil gaan maken als je kijkt naar totaalgewicht fiets plus fietser en het beoogde doel. Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.
Comfort (demping) van een stalen vork is zeker niet minder dan carbon! In de meeste gevallen eerder andersom. Zeker oversized carbon vorken (icm oversized frame) blinken niet uit in comfort en schieten ook qua rijgedrag (net dat beetje 'goede flex”) het optimum vaak voorbij.
Idem voor stijfheid. Met beide materialen zijn stijve en minder stijve vorken te bouwen. Vorken voor schijfremmen worden sowieso al wat steviger gebouwd en zijn daarmee ook stijver (wat het rijgedrag niet persee te goede komt). Ik heb ondertussen de nodige vorken gebouwd voor serieuze zwaargewichten en nooit iets gehoord over onvoldoende stijfheid.
Alles bij elkaar komt de keuze vaak neer op gewicht en/of styling (carbon) vs sterk, degelijk, duurzaam, reparabel, customizable, etc. (staal). Bij de merken speelt marketing daar ook een grote rol. Die zullen vooral bouwen wat ze denken te kunnen verkopen (voor een groot deel op basis van de 'looks'). En dat is niet persee hetzelfde als wat technisch het beste werkt.
Wat mij betreft geeft een niet-oversized frame (gefinetuned op maat en gewicht) met stalen voorvork het optimale resultaat qua rijgedrag, comfort en betrouwbaarheid. Zeker voor Allroader/Gravel waar het minder draait om marginal gains (gewicht) en de voordelen van staal juist extra zwaar doorwegen.
.
.
Naar mijn mening hoort bij een stalen frame ook een stalen vork (zelfde argumenten als voor een stalen frame).
Enige technische reden om eventueel voor carbon te kiezen is gewicht. Maar dan kom je bij de discussie of die paar honderd gram extra voor jou nou een verschil gaan maken als je kijkt naar totaalgewicht fiets plus fietser en het beoogde doel. Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.
Comfort (demping) van een stalen vork is zeker niet minder dan carbon! In de meeste gevallen eerder andersom. Zeker oversized carbon vorken (icm oversized frame) blinken niet uit in comfort en schieten ook qua rijgedrag (net dat beetje 'goede flex”) het optimum vaak voorbij.
Idem voor stijfheid. Met beide materialen zijn stijve en minder stijve vorken te bouwen. Vorken voor schijfremmen worden sowieso al wat steviger gebouwd en zijn daarmee ook stijver (wat het rijgedrag niet persee te goede komt). Ik heb ondertussen de nodige vorken gebouwd voor serieuze zwaargewichten en nooit iets gehoord over onvoldoende stijfheid.
Alles bij elkaar komt de keuze vaak neer op gewicht en/of styling (carbon) vs sterk, degelijk, duurzaam, reparabel, customizable, etc. (staal). Bij de merken speelt marketing daar ook een grote rol. Die zullen vooral bouwen wat ze denken te kunnen verkopen (voor een groot deel op basis van de 'looks'). En dat is niet persee hetzelfde als wat technisch het beste werkt.
Wat mij betreft geeft een niet-oversized frame (gefinetuned op maat en gewicht) met stalen voorvork het optimale resultaat qua rijgedrag, comfort en betrouwbaarheid. Zeker voor Allroader/Gravel waar het minder draait om marginal gains (gewicht) en de voordelen van staal juist extra zwaar doorwegen.
.
Je bent van harte welkom!
.
Is een oversized carbon vork echt noodzakelijk? Er zijn ook voorvorken voor rechte 1 1/8 balhoofdbuizen, zoals bijvoorbeeld Ritchey ook gebruikt. De keus zal wel minder zijn, maar volgens mij hoef je niet per se voor oversized te gaan.bartv schreef: ↑22 nov 2022 08:15 Even inhaken op bovenstaande berichten:
Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.
Er zijn inderdaad ook carbonvorken met een rechte 1-1/8” vorkbuis (en inderdaad zelfs 1”), maar grotendeels voor velgremmen.
Voor schijfremmen is er wel wat, maar (bijna?) alles voor snelspanner en postmount of ISO rem.
Voor flatmount met steekas (ondertussen toch wel de standaard voor Road / Allroad / Gravel) is er bij mijn weten niks met een rechte 1-1/8” vorkbuis.
Een soort-van-compromis is een 1-1/4” vorkbuis zoals de Columbus Futura Disc SLX. Dit is een concessie voor frames van staal en titanium waarbij de dikte van vork(kroon) en headset wat beter passen bij een (slank)stalen frame. Maar het vraagt nog steeds een extra dikke balhoofdbuis. Zoals deze:
Voor een echte lichte stalen fiets is een non-oversized carbon vork met 1-1/8” vorkbuis en velgrem de beste oplossing. Zo hebben we dat bijvoorbeeld gedaan op WiND61 (https://windcycleworks.nl/post/64862555 ... racer-voor).
MAAR het blijven relatief kwetsbare onderdelen. In het geval van bovenstaande fiets bijvoorbeeld ontdekte de eigenaar een paar dagen voor vertrek naar vakantie een onduidelijke beschadiging aan het carbon van de voorvork. Dan rij je toch ineens een stuk minder ontspannen die berg af … (dus nog even last minute een nieuwe vork gezocht). Dat heb je met een stalen vork dus niet!
Voor schijfremmen is er wel wat, maar (bijna?) alles voor snelspanner en postmount of ISO rem.
Voor flatmount met steekas (ondertussen toch wel de standaard voor Road / Allroad / Gravel) is er bij mijn weten niks met een rechte 1-1/8” vorkbuis.
Een soort-van-compromis is een 1-1/4” vorkbuis zoals de Columbus Futura Disc SLX. Dit is een concessie voor frames van staal en titanium waarbij de dikte van vork(kroon) en headset wat beter passen bij een (slank)stalen frame. Maar het vraagt nog steeds een extra dikke balhoofdbuis. Zoals deze:
Voor een echte lichte stalen fiets is een non-oversized carbon vork met 1-1/8” vorkbuis en velgrem de beste oplossing. Zo hebben we dat bijvoorbeeld gedaan op WiND61 (https://windcycleworks.nl/post/64862555 ... racer-voor).
MAAR het blijven relatief kwetsbare onderdelen. In het geval van bovenstaande fiets bijvoorbeeld ontdekte de eigenaar een paar dagen voor vertrek naar vakantie een onduidelijke beschadiging aan het carbon van de voorvork. Dan rij je toch ineens een stuk minder ontspannen die berg af … (dus nog even last minute een nieuwe vork gezocht). Dat heb je met een stalen vork dus niet!
Ik heb toch vaker gehoord van een stalen vork die kapot gaat dan eentje van carbon (opgelopen na een frontale crash of benen die loskomenuit de kroon) maar ook datbis geen dagelijkse kost. Het is in ieder geval geen zwak punt en gelukkig maar.
Die lichtblauwe is nog steeds een stuk fraaier dan menig carbon frame.
Die lichtblauwe is nog steeds een stuk fraaier dan menig carbon frame.
Campagnolo Ultra Dork