En dan wil je ook niet soms een tandje meer of minder? Heuveltje, wind? Dan zit er toch een flink gat?
Gravelbike 2x11 of 1x12
Hetzelfde als met een spijkerbroek: zolang de gaten zijn bedacht door de ontwerper, is het allemaal hip
Er zijn echt wel situaties waarin 1x de voorkeur kan hebben maar in dit geval zie ik het niet.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik rij zelf ook met een 1x12, 46 voor en een 11/30 cassette achter.
Gisteren een gravelroute die ook over de Razob(Dak v Brabant) ging en vreesde even voor mijn verzet, gelukkig kon ik redelijk makkelijk boven komen.
Je kan ook opteren voor een Classified Powershiftnaaf achter, dan heb je toch 2 bladen voor terwijl je met een 1x12 setup rijdt.
Je hebt idd wel wat gaten in je cassette, zeker wanneer je een 11/42 gemonteerd hebt, maar ik moet zeggen dat dat wel went wanneer je in een groep rijdt.
Voordeel is geen VD (bredere banden kunnen steken) en minder slijtageonderdelen en dus minder kosten.
Gisteren een gravelroute die ook over de Razob(Dak v Brabant) ging en vreesde even voor mijn verzet, gelukkig kon ik redelijk makkelijk boven komen.
Je kan ook opteren voor een Classified Powershiftnaaf achter, dan heb je toch 2 bladen voor terwijl je met een 1x12 setup rijdt.
Je hebt idd wel wat gaten in je cassette, zeker wanneer je een 11/42 gemonteerd hebt, maar ik moet zeggen dat dat wel went wanneer je in een groep rijdt.
Voordeel is geen VD (bredere banden kunnen steken) en minder slijtageonderdelen en dus minder kosten.
ik rij op mijn zomerfiets met 14/28 ultegra cassette en nu op mijn winterfiets met 12/27 campa chorus cassette en ik mis nu al de 18 en de 20 ...ik kan mij niet voorstellen dat ik op een 11/42 cassette comfortabel zou rijden , zeker niet op de weg .
ccc
Dat doet het ook niet, de stappen zijn te groot. Maar met een 11-30 is het gewoon goed te doen. Dus in dit geval zou een 2e wielsets een goede oplossing kunnen zijn voor de 30 weken wachttijd.ik kan mij niet voorstellen dat ik op een 11/42 cassette comfortabel zou rijden , zeker niet op de weg .
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Een 1x12 op de mtb vind ik prima. Daar rij ik toch zelden langere stukken in een stabiel tempo (+/- 3kmh) en kan de candans versus snelheid behoud me ook weinig schelen. Dat is meestal veel draaien keren op lastige singetracks of golvend terein.
Op de gravelbike zou ik echt balen van een 1x12 omdat ik ook graag de wat minder technische stukken rij en de fiets in regenachtig weer ook graag op de weg inzet.
Met mijn huidige 2x11 met een 48/31 en 11/30 of iets met 36 als max (indien lastig parcours in heuvelland) is dat prima te doen. Ook in de wintergroep op de weg met de 32mm all season bandjes kan ik probleemloos meekomen.
Als ik dan kijk naar het gepingel van ons 1x12 groepslid, zou ik niet willen ruilen.
Op de gravelbike zou ik echt balen van een 1x12 omdat ik ook graag de wat minder technische stukken rij en de fiets in regenachtig weer ook graag op de weg inzet.
Met mijn huidige 2x11 met een 48/31 en 11/30 of iets met 36 als max (indien lastig parcours in heuvelland) is dat prima te doen. Ook in de wintergroep op de weg met de 32mm all season bandjes kan ik probleemloos meekomen.
Als ik dan kijk naar het gepingel van ons 1x12 groepslid, zou ik niet willen ruilen.
Het merendeel hier lijkt toch fan te zijn van 2×11. Misschien is dat wel de reden dat de 2×11 slecht leverbaar is. Het gros wil juist die setup en als de fabrikant ook nog eens steek sterk op 1×12 heeft ingezet, dan zit je als consument met de gebakken peren. Ik zou wachten ipv iets kopen waar je jezelf de komende vijf jaar alleen maar aan gaat ergeren.
Live fast; die young. mijn blog
Zeker voor Boost aandrijvingen is het wat lastiger om de voorkant van 2x11 aandrijvingen (cranks/brackets/voorderailleur) te vinden, hoewel dat maar voor weinig gravelframes van toepassing is.
Niet zijken maar reiden !
Ik heb nu reeds zes jaar een gravel met 1x11 overbrenging. 44 blad vooraan met 11-26 cassette. Ideaal vind ik, doorgaans rechte kettinglijn, en het oogt bovendien ook wat mooier. Ga je er echt mee gaan klimmen, dan kom je met zulke cassette uiteraard wel wat tekort.
Ik heb sinds dik twee weken een 1x12 gravel bike die eigenlijk vooral als winterfiets is bedoeld.
Na ruim 500km ben ik er nog niet uit.
Komt bij dat ik nog geen gravel kilometers heb gereden.
Op de weg voldoet de 10-42 cassette, maar ik gebruik eigenlijk maar drie kransjes, en daar zitten geen gaten tussen.
Na ruim 500km ben ik er nog niet uit.
Komt bij dat ik nog geen gravel kilometers heb gereden.
Op de weg voldoet de 10-42 cassette, maar ik gebruik eigenlijk maar drie kransjes, en daar zitten geen gaten tussen.
Courir c'est mourir un peu