Gravelbike 2x11 of 1x12
Heb afgelopen jaren eigenlijk alleen maar gegraveld en bijna niet op de weg gereden.
Gestart met een 2x11, die ik al gauw naar 1x heb omgebouwd. Met een 42 voorblad en 11-42. Hier in Z-Limburg prima verzet.
Echter, dit jaar toch ook veel meer op de weg gaan rijden, en dan is een 1x net niks.
Je zit inderdaad veel op de onderste regionen van de cassette en bij echte snelheden in een groep ga je te kort komen.
Ik heb dus weer een 2x crank erop gezet en dat heeft de fiets juist iets meer inzet gebied
Zoals TS aangeeft ook nog veel op de weg te willen rijden zou ik niet een 1x nemen.
Gestart met een 2x11, die ik al gauw naar 1x heb omgebouwd. Met een 42 voorblad en 11-42. Hier in Z-Limburg prima verzet.
Echter, dit jaar toch ook veel meer op de weg gaan rijden, en dan is een 1x net niks.
Je zit inderdaad veel op de onderste regionen van de cassette en bij echte snelheden in een groep ga je te kort komen.
Ik heb dus weer een 2x crank erop gezet en dat heeft de fiets juist iets meer inzet gebied
Zoals TS aangeeft ook nog veel op de weg te willen rijden zou ik niet een 1x nemen.
Hangt er vanaf hoe snel de TS op de weg rijdt. Met een cadans van 90 met een 44 blad/11-26 cassette ligt bij een snelheid van 31 km/h je ketting mooi recht op de 16t. 11-42 cassette is uiteraard niet ideaal om op de weg te rijden, bij een 2x11 trouwens ook niett2300 schreef: ↑29 nov 2022 15:50 Heb afgelopen jaren eigenlijk alleen maar gegraveld en bijna niet op de weg gereden.
Gestart met een 2x11, die ik al gauw naar 1x heb omgebouwd. Met een 42 voorblad en 11-42. Hier in Z-Limburg prima verzet.
Echter, dit jaar toch ook veel meer op de weg gaan rijden, en dan is een 1x net niks.
Je zit inderdaad veel op de onderste regionen van de cassette en bij echte snelheden in een groep ga je te kort komen.
Ik heb dus weer een 2x crank erop gezet en dat heeft de fiets juist iets meer inzet gebied
Zoals TS aangeeft ook nog veel op de weg te willen rijden zou ik niet een 1x nemen.
Ik vind een 44 in heuvelachtig gebied en combinatie met gravel al fors. Om dan een fatsoenlijk kleinste verzet te hebben moet de cassette voor gravel ook weer groter of, dan zou je dus voor gravel een kleiner voorblad moeten nemen en dat ook moeten wisselen.jakkel schreef: ↑29 nov 2022 17:06Hangt er vanaf hoe snel de TS op de weg rijdt. Met een cadans van 90 met een 44 blad/11-26 cassette ligt bij een snelheid van 31 km/h je ketting mooi recht op de 16t. 11-42 cassette is uiteraard niet ideaal om op de weg te rijden, bij een 2x11 trouwens ook niett2300 schreef: ↑29 nov 2022 15:50 Heb afgelopen jaren eigenlijk alleen maar gegraveld en bijna niet op de weg gereden.
Gestart met een 2x11, die ik al gauw naar 1x heb omgebouwd. Met een 42 voorblad en 11-42. Hier in Z-Limburg prima verzet.
Echter, dit jaar toch ook veel meer op de weg gaan rijden, en dan is een 1x net niks.
Je zit inderdaad veel op de onderste regionen van de cassette en bij echte snelheden in een groep ga je te kort komen.
Ik heb dus weer een 2x crank erop gezet en dat heeft de fiets juist iets meer inzet gebied
Zoals TS aangeeft ook nog veel op de weg te willen rijden zou ik niet een 1x nemen.
Dat lijkt me niet echt praktisch.
Leuk topic, en meteen even hijacken, want ik ben er ook nog altijd zelf niet uit wat er nu het beste zou zijn voor mijzelf, 1x12 of 2x11 (of zelfs 1x13 Campy Ekar)
Wat zouden de forumgangers kiezen als wielertoerist zonder snelheidswensen die op het vlakke en in "goed weer" condities rond de 27 a 30 km/u kruissnelheid trappen en licht heuvelachtig wonen (Zuid West-Vlaanderen regio Kortrijk, dus op Noord en Oost start richting na altijd wel wat heuvels bij vertrek) en als echt gemiddelde (eind)snelheid van een rit ergens in de zone 23 a 26km/u eindigen?
Extra weetje, ik ben kloek dus bergop al hoe dan ook minder sterk en sneller naar een lichter verzet grijpend.
Snelheid primeert niet, wel souplesse kweken, lagere hartslag regio's en gewoon comfortabel cadans trappen.
Doel van de fiets is hoe dan ook een all Weather adventure fiets waarmee ik 60% op de weg fiets, maar ik ook de lichtere gravel (geen MTB of modderwegen) wil verkennen (en in deze uithoek heeft een "weg" vaak veel van wat andere regio's lichte gravel noemen )
Elektrisch of mechanisch schakelen is minder belangrijk voor mij, sterker zelfs als IT"er houd ik wel van de eenvoud van mechanisch in mijn vrije tijd.
Wat zouden de forumgangers kiezen als wielertoerist zonder snelheidswensen die op het vlakke en in "goed weer" condities rond de 27 a 30 km/u kruissnelheid trappen en licht heuvelachtig wonen (Zuid West-Vlaanderen regio Kortrijk, dus op Noord en Oost start richting na altijd wel wat heuvels bij vertrek) en als echt gemiddelde (eind)snelheid van een rit ergens in de zone 23 a 26km/u eindigen?
Extra weetje, ik ben kloek dus bergop al hoe dan ook minder sterk en sneller naar een lichter verzet grijpend.
Snelheid primeert niet, wel souplesse kweken, lagere hartslag regio's en gewoon comfortabel cadans trappen.
Doel van de fiets is hoe dan ook een all Weather adventure fiets waarmee ik 60% op de weg fiets, maar ik ook de lichtere gravel (geen MTB of modderwegen) wil verkennen (en in deze uithoek heeft een "weg" vaak veel van wat andere regio's lichte gravel noemen )
Elektrisch of mechanisch schakelen is minder belangrijk voor mij, sterker zelfs als IT"er houd ik wel van de eenvoud van mechanisch in mijn vrije tijd.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 30 nov 2022 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt me momenteel inderdaad ook de beste optie te zijn wanneer je 1x wilt rijden. En dat crankstel... prachtig!
Ik heb alle pro's en contra's met elkaar afgewogen. Aangezien ik de gravelbike zo multifunctioneel wil inzetten denk ik dat ik het beste af ben met een dubbel crankstel.
Iemand nog suggesties? Elektronisch geschakeld / kabels volledig weggewerkt,...)
Iemand nog suggesties? Elektronisch geschakeld / kabels volledig weggewerkt,...)
- Rose Backroad GRX 810 Di2 57cm -> levertijd 28 weken online
- Orbea Terra M20I Team large-> levering mei 2023 via LBS
- Scott Addict gravel 10 -> levering onbekend via LBS
Doet jouw LBS dan zo moeilijk over het ombouwen van die 1x? Ik zat een maand geleden ook in jouw situatie en mijn LBS gaat een GRX-fabrieksfiets ombouwen naar mechanische 105 met prijscorrectie, geen aangerekende werkuren en geen verplichting om de GRX groep te kopen.elbachon schreef: ↑30 nov 2022 23:44 Ik heb alle pro's en contra's met elkaar afgewogen. Aangezien ik de gravelbike zo multifunctioneel wil inzetten denk ik dat ik het beste af ben met een dubbel crankstel.
Iemand nog suggesties? Elektronisch geschakeld / kabels volledig weggewerkt,...)
- Rose Backroad GRX 810 Di2 57cm -> levertijd 28 weken online
- Orbea Terra M20I Team large-> levering mei 2023 via LBS
- Scott Addict gravel 10 -> levering onbekend via LBS
Superior X-road kan ook in het lijstje, levertijd 9maand tot 1jaar afhankelijk van wat je net wilt.