Tubeless
Dat jij daar nooit bij hebt stil gestaan verbaast mij een beetje omdat dit fenomeen al meerdere keren in dit topic aan de orde is gekomen. Verder is dat ook één van de reden dat ik in de discussies over de juiste breedte van de tubeless tape altijd heb aangegeven deze zo breed te kiezen dat deze van velgrand tot velgrand wordt geplakt en dat is meestal interne velgbreedte + >5 mm. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat de randen van de tubeless band op de tubeless tape drukken waardoor het lekken van lucht via de randen van de tubeless tape - door eventueel het slecht plakken daarvan - naar de spaakgaten zoveel mogelijk wordt voorkomen.DDX schreef: ↑30 nov 2022 11:46 Zag vorige week ook nog dit artikel gelinkt worden ;
https://www.enve.com/journal/behind-the ... -stem-nut/
Om dit soort schade te voorkomen :
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202208 ... de00b5.jpg
Nooit bij stilgestaan, maar klinkt heel logisch.
Zit je opeens je velg op te pompen ipv de ruimte tussen velgbed en band.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Om beschadiging van de velg te voorkomen en eventueel tegen het los komen van het moertje alhoewel het laatste m.i. niet zal gebeuren als het goed is vast gedraaid.
Verder valt het afsluiten van lucht via het moertje en rubber O-ring in de praktijk wel mee omdat de V of U shape velg daar een ronding heeft waardoor het niet volledig afsluit.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb nooit stilgestaan dat je een velg zou op kunnen blazen.Orlok schreef: ↑30 nov 2022 16:05 Dat jij daar nooit bij hebt stil gestaan verbaast mij een beetje omdat dit fenomeen al meerdere keren in dit topic aan de orde is gekomen. Verder is dat ook één van de reden dat ik in de discussies over de juiste breedte van de tubeless tape altijd heb aangegeven deze zo breed te kiezen dat deze van velgrand tot velgrand wordt geplakt en dat is meestal interne velgbreedte + >5 mm. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat de randen van de tubeless band op de tubeless tape drukken waardoor het lekken van lucht via de randen van de tubeless tape - door eventueel het slecht plakken daarvan - naar de spaakgaten zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Dat het langs tape kan lekker wist ik wel ja.
Ik heb recent ook een velg gehad waar langs tubeless tape lucht lekte (dt swiss g1800 wielen met tape vanaf fabriek)
En dat kwam er dus langs spaken uit.
Ongetwijfeld is deze vraag al langsgekomen in dit topic, dus alvast mijn excuses . Hoeveel kwaad kan het om m'n banden bij te vullen met andere latex dan waar de banden in beginsel tubeless mee zijn gemaakt?
Ik denk dat dat geen kwaad kan. Kan mij niet voorstellen dat er 2 soorten latex zijn die elkaar bijten.
Over het algemeen genomen moet men geen verschillende merken sealant (latex) mengen, zelfs niet als ze allebei op latex zijn gebaseerd. Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende additieven, die niet altijd goed samengaan en kunnen leiden tot stolling of een verslechtering van de prestaties en dat laatste wil je toch niet.
Bron: slowtwich.com
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nouja - het zit er net een paar weken in (nieuwe fiets) en ik wil daar niet aan gaan klooien (lees; geen ervaring met tubeless maken). Maar aangezien er wel wat druk verlies is na een een dag of wat, dacht ik ff makkelijk bij te vullen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou het ook niet doen, alhoewel bv notubes hetzelfde is als schwalbe dan kan het wel.
Sommige zullen gaan, maar er zijn er wel bij die problemen geven.
Sommige zullen gaan, maar er zijn er wel bij die problemen geven.
Je zult er toch een keer aan moeten geloven vrees ik. maar tot die tijd dan toch maar even navragen bij de winkel wat ze gebruikt hebben.