Eerste keer zelf een wiel bouwen
Vorige week een cursus wielen spaken gevolgd en ik zou graag één dezer dagen willen beginnen om een oud achterwiel van mijn MTB te voorzien van een nieuwe naaf, deze ligt al een tijdje met versleten lagerschalen te wachten op vervanging, dus dit is de gelegenheid.
Wie heeft er een lijstje met (web)shops voor wat betreft aankopen velgen, naven enz. Kortom de benodigde onderdelen voor het bouwen van een wiel.
Alvast bedankt!
Wie heeft er een lijstje met (web)shops voor wat betreft aankopen velgen, naven enz. Kortom de benodigde onderdelen voor het bouwen van een wiel.
Alvast bedankt!
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2
Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition
Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik ben een beetje aan het pielen aan het zelf bouwen van een 2e wielset wielset voor mijn gravelbike.
De eerste heb ik gespaakt met een erase naaf en pillar 1420 spaken+messing nippels (28 voor en achter) op een farsports velg. Deze bevalt erg goed op de gravelbike en nu heb ik een 2e set van deze velgen liggen en dacht, ik bouw er gewoon nog een hetzelfde om makkelijk te kunnen wisselen en de gravelbike ook in de winter te gebruiken met spatborden oid.
Nu twijfel ik over de spaken, zou het zinvol zijn om die een 'maatje dikker' te nemen en die dan als gravelwielset te pakken? CX-sprint of pillar wing 20/21 oid? Iemand een idee? of gewoon gelijk houden, goed=goed?
De eerste heb ik gespaakt met een erase naaf en pillar 1420 spaken+messing nippels (28 voor en achter) op een farsports velg. Deze bevalt erg goed op de gravelbike en nu heb ik een 2e set van deze velgen liggen en dacht, ik bouw er gewoon nog een hetzelfde om makkelijk te kunnen wisselen en de gravelbike ook in de winter te gebruiken met spatborden oid.
Nu twijfel ik over de spaken, zou het zinvol zijn om die een 'maatje dikker' te nemen en die dan als gravelwielset te pakken? CX-sprint of pillar wing 20/21 oid? Iemand een idee? of gewoon gelijk houden, goed=goed?
Thanks! CNC-bike heeft mooi spul en mooie aanbiedingenOrlok schreef: ↑11 jul 2022 14:02 https://www.bike24.com/cycling/parts
https://www.cnc-bike.de/felgen-c-39.html
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2
Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition
Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition
Ik lees dat een assymetrische velg met 2mm offset nauwelijk invloed heeft op de spaaklengte. Hoe verwerk ik de offset van de velg in een spaaklengteberekening waarbij ik de offset dus niet kan invullen? Voor een voorwiel bijvoorbeeld: neem ik dan de afstand van de flens tot het midden links (remzijde) en voeg daar 2mm toe en trek ik hetzelfde van de waarde van de rechterzijde af?
Ride bikes, not tanks!
lees je eerste zin nog eens? je zegt zelf al dat de offset nauwelijks invloed heeft. je kunt dus bij bepaling vd spaaklengte de offset buiten beschouwing laten.leon1 schreef: ↑05 dec 2022 12:25 Ik lees dat een assymetrische velg met 2mm offset nauwelijk invloed heeft op de spaaklengte. Hoe verwerk ik de offset van de velg in een spaaklengteberekening waarbij ik de offset dus niet kan invullen? Voor een voorwiel bijvoorbeeld: neem ik dan de afstand van de flens tot het midden links (remzijde) en voeg daar 2mm toe en trek ik hetzelfde van de waarde van de rechterzijde af?
de berekende spaaklengte is vaak ook nog aan afronding onderhevig, en daarin zit meer marge dan die 2mm offset.
overigens kun je bij deze calculator wel de drieling offset aangeven, https://kstoerz.com/freespoke/
en zul je zien dat je spaaklengte bij afronding gewoon gelijk is aan alsof je zonder rekent
Dank voor je antwoord. Ik weet wat ik geschreven heb Maar als je een berekening aan het maken bent wil je die toch zo nauwkeurig mogelijk doen. En wat jij zegt klopt. De calculatie die ik heb gemaakt leidt niet tot een andere spaaklengte. Maar beter twee keer meten en één keer zagen toch? M.a.w: even navragen voor het bestellen zodat ik zeker weten de juiste spullen bestel.
Ride bikes, not tanks!
Je kan bij wheel Pro ook de Offset in de berekening toevoegen. De 2 sets die ik gemaakt heb met offset waren inderdaad gelijke spaak lengte met en zonder de offset meegerekend.leon1 schreef: ↑05 dec 2022 14:19 Dank voor je antwoord. Ik weet wat ik geschreven heb Maar als je een berekening aan het maken bent wil je die toch zo nauwkeurig mogelijk doen. En wat jij zegt klopt. De calculatie die ik heb gemaakt leidt niet tot een andere spaaklengte. Maar beter twee keer meten en één keer zagen toch? M.a.w: even navragen voor het bestellen zodat ik zeker weten de juiste spullen bestel.
Dank. Ik ben een andere weg ingeslagen (m.a.w. wielen uit het rek kopen). Breed, relatief licht, mooi en met levenlange garantie zelfs op schade door normaal gebruik lijken een mooie combi te zijn. Prijs praten we dan maar niet meer over
Maar ik ben er al achter gekomen dat je ook de offset bij de afstand van de flens tot het midden kunt verwerken om zo tot het gewenste resultaat te komen. Bij een voorwiel zit het brede deel van de velg dus aan de remzijde. Dan is het simpel de offset daarbij optellen en natuurlijk aan de andere kant er vanaf trekken.
Maar ik ben er al achter gekomen dat je ook de offset bij de afstand van de flens tot het midden kunt verwerken om zo tot het gewenste resultaat te komen. Bij een voorwiel zit het brede deel van de velg dus aan de remzijde. Dan is het simpel de offset daarbij optellen en natuurlijk aan de andere kant er vanaf trekken.
Ride bikes, not tanks!
Even checken met de ervaringsdeskundigen van het forum.
Inmiddels een stuk of 15 wielensets gemaakt, en dit nog nooit meegemaakt.
Ook al eerder met alu nippels, dat ging prima.
Ik bouw momenteel een setje gravel wielen op.
DT Swiss G540 velgen, Sapim D-light spaken met Sapim alu 12 mm nippels.
Inmiddels heb ik een tweetal brekende nippels gehad. De nippel breekt precies op de overgang van waar de spanner pakt naar de kop toe(horizontaal dus, in het normaalvlak van de spaak). Spaak blijft nog zitten op de spaakkop. Ik snap niet waarom, want:
- Spanning was ca 1100 N
- Ik gebruik altijd wat olie om tussen de nippels en de velg te doen, om de wrijving te verminderen.
- spaaklengte komt netjes uit
Set is nu wel klaar, maar maak mijzelf toch wat zorgen om de andere nippels.
Wat denken jullie/zouden jullie doen? Toch maar vervangen voor messing?
Inmiddels een stuk of 15 wielensets gemaakt, en dit nog nooit meegemaakt.
Ook al eerder met alu nippels, dat ging prima.
Ik bouw momenteel een setje gravel wielen op.
DT Swiss G540 velgen, Sapim D-light spaken met Sapim alu 12 mm nippels.
Inmiddels heb ik een tweetal brekende nippels gehad. De nippel breekt precies op de overgang van waar de spanner pakt naar de kop toe(horizontaal dus, in het normaalvlak van de spaak). Spaak blijft nog zitten op de spaakkop. Ik snap niet waarom, want:
- Spanning was ca 1100 N
- Ik gebruik altijd wat olie om tussen de nippels en de velg te doen, om de wrijving te verminderen.
- spaaklengte komt netjes uit
Set is nu wel klaar, maar maak mijzelf toch wat zorgen om de andere nippels.
Wat denken jullie/zouden jullie doen? Toch maar vervangen voor messing?
Ik gebruik de laatste jaren alleen maar alunippels met een zeskant kop.
Dat zuigt wel als je de wielen tubeless hebt en iets moet stellen.
Gaat de spaak tot het vlak van een schroevedraaier?
Heb het alleen gehad als de spaak iets te kort was of de spaakgaten niet goed gericht waren en daardoor een knik ontstond.
Dat zuigt wel als je de wielen tubeless hebt en iets moet stellen.
Gaat de spaak tot het vlak van een schroevedraaier?
Heb het alleen gehad als de spaak iets te kort was of de spaakgaten niet goed gericht waren en daardoor een knik ontstond.
Niet zijken maar reiden !