Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Je mag op die weg 70 km/h. De tijd tussen wanneer de eerste fietsers van het peloton de weg oprijden en het verschijnen van de auto is 8 seconden. Stel dat de auto 70 km/h reed, dan zag die de eerste fietser van op een afstand van 155(!) meter voor zich de weg oprijden.
Met alle respect, maar als je ook maar één greintje hoffelijkheid in je hebt, dan vertraag je en laat je het peloton voor. Dit is zuivere slechte wil van de autobestuurder. Die weg wordt heel druk bereden, een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel. Doe je dat niet, dan is je peloton van pakweg 40 man herleid tot pakweg 15 duo's en nog 10 enkelingen...
Met alle respect, maar als je ook maar één greintje hoffelijkheid in je hebt, dan vertraag je en laat je het peloton voor. Dit is zuivere slechte wil van de autobestuurder. Die weg wordt heel druk bereden, een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel. Doe je dat niet, dan is je peloton van pakweg 40 man herleid tot pakweg 15 duo's en nog 10 enkelingen...
Hier ben ik het wel mee eens. Zoals vaak ligt hier de waarheid weer in het midden. M.a.w. beide partijen doen hier iets wat niet handig is. Waarbij de automobilist wel echt over de schreef gaat. Iemand de heg in rijden kan echt niet. Het kan nl. een echte inschattingsfout van de wielrenners zijn. Dus zonder kwade opzet. En door de automobilist wordt het als opzettelijk ervaren.scottwilko schreef: ↑07 dec 2022 08:51 Wat de automobilist deed is absoluut buiten proportioneel, maar wat een egoïstisch gedrag van de groep wielrenners. Respecteer gewoon op zijn minst de voorrang regels. De auto reed duidelijk op een voorrangsweg.
Als ik in dat peloton had gezeten en ik had die auto zien komen dan was ik toch wel even blijven staan hoor....
Is er niet iemand in dat peloton die even dwars op de weg gaat staan om het verkeer in te seinen? Of is dat uit den boze?
Ride bikes, not tanks!
Ik begrijp je punt en zal dit zelf wanneer ik in de auto zit ook altijd doen. Maar voor een niet fietsende automobilist die niks van een peloton snapt is dit waarschijnlijk onbegrijpelijk. Die zien ons als fietsers en niet als geheel. Met een beetje inlevingsvermogen van onze kant en geven en nemen voldoen wij in ieder geval aan onze verantwoording om zo vriendelijk mogelijk door het verkeer te bewegen. Ik weet dit zijn geen garanties dat de ander dan ook vriendelijk wordt. Maar over het algemeen meestal wel. (uitzonderingen daar gelaten)
Neemt niet weg dat je altijd gekken en idioten kan tegenkomen zoals in het filmpje. Daar valt natuurlijk niets aan goed te praten.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Dit is in mijn ogen precies het groepsgedrag waar onze naam mee wordt verpest. De auto heeft voorrang en die dien je dan ook gewoon te verlenen. Iets als een peloton bestaat niet in het verkeer, je bent allemaal individuele verkeersdeelnemer en hebt je daar naar te gedragen.
En uiteraard eigen rechter spelen slaat nergens op, maar wel een duidelijk voorbeeld van hoe we onze slechte naam verdiend hebben.
En uiteraard eigen rechter spelen slaat nergens op, maar wel een duidelijk voorbeeld van hoe we onze slechte naam verdiend hebben.
Ach, ik zeg ook maar wat
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In nederland is er wettelijk ook helemaal niets wat een groep fietsers als 1 geheel beschouwt. In belgie wel als de groep groot genoeg is.Wout88 schreef: ↑07 dec 2022 09:36Ik begrijp je punt en zal dit zelf wanneer ik in de auto zit ook altijd doen. Maar voor een niet fietsende automobilist die niks van een peloton snapt is dit waarschijnlijk onbegrijpelijk. Die zien ons als fietsers en niet als geheel. Met een beetje inlevingsvermogen van onze kant en geven en nemen voldoen wij in ieder geval aan onze verantwoording om zo vriendelijk mogelijk door het verkeer te bewegen. Ik weet dit zijn geen garanties dat de ander dan ook vriendelijk wordt. Maar over het algemeen meestal wel. (uitzonderingen daar gelaten)
Neemt niet weg dat je altijd gekken en idioten kan tegenkomen zoals in het filmpje. Daar valt natuurlijk niets aan goed te praten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Klopt dat verschil tussen NL en Be, daar dacht ik even niet aan maar, volgens bij geldt een groep fietsers pas als groep in Belgie als een begeleidende auto is en vanaf 12 personen en volgens mij dan ook verplicht op de weg ipv fietspad. Maar hoor graag als het anders is. En dan nog denk ik dat een automobilist zeker in dit geval de groep niet als een geheeld ziet.
Ach, ik zeg ook maar wat
In België is een groep van minimum 15 fietsers "beschermd" met een verkeerswetgeving.
Het mesje snijdt aan 2 kanten. Je hebt automobilisten die daar begrip voor hebben, en die de groep voorrang zullen geven. Maar je hebt ook een andere, veel grotere groep, die dat anders ziet. En die maken altijd en overal amok. Je mag dan nog netjes achter elkaar rijden, ze doen altijd moeilijk. Zelfs als je alleen op pad gaat heb je problemen met die groep bestuurders. Ze eigenen zich de weg toe, en alle anderen zijn een last voor hen.
https://cycling.vlaanderen/recreatie/wegcode-fietsers
Het mesje snijdt aan 2 kanten. Je hebt automobilisten die daar begrip voor hebben, en die de groep voorrang zullen geven. Maar je hebt ook een andere, veel grotere groep, die dat anders ziet. En die maken altijd en overal amok. Je mag dan nog netjes achter elkaar rijden, ze doen altijd moeilijk. Zelfs als je alleen op pad gaat heb je problemen met die groep bestuurders. Ze eigenen zich de weg toe, en alle anderen zijn een last voor hen.
https://cycling.vlaanderen/recreatie/wegcode-fietsers
Sorry hoor, maar ik vind "voorrang nemen terwijl je dat eigenlijk niet hebt" (al was dat hier, in België mogelijk zelfs niet het geval) niet echt in verhouding staan tot poging tot poging tot doodslag door amoebe-achter het stuur. Het feit dat de groep wielrenners die hersenloze op vier wielen niet helemaal aan puinpoeier hebben geslagen (inclusief dat lelijke rode koekblik van hem) pleit m.i. voor de hoffelijkheid van de renners.ophetkantje schreef: ↑07 dec 2022 09:39 Dit is in mijn ogen precies het groepsgedrag waar onze naam mee wordt verpest. De auto heeft voorrang en die dien je dan ook gewoon te verlenen. Iets als een peloton bestaat niet in het verkeer, je bent allemaal individuele verkeersdeelnemer en hebt je daar naar te gedragen.
En uiteraard eigen rechter spelen slaat nergens op, maar wel een duidelijk voorbeeld van hoe we onze slechte naam verdiend hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het probleem blijft als er in grote groepen gereden blijft worden.
Welke regels er ook gelden in het betreffende land. (zeker als je dit op primetime doet)
Welke regels er ook gelden in het betreffende land. (zeker als je dit op primetime doet)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Benieuwd of de automobilist ook zo gereageerd had als een zware truck hem zijn voorrang had afgenomen.
Het is natuurlijk niet zo heel correct van de laatste fietsers om de groep te blijven volgen maar van die kleinigheden gebeuren gewoon constant in het verkeer, en niet alleen met fietsers, denk maar aan een rij auto's die een stilstaand voertuig willen voorbijsteken, die volgen ook gewoon hun voorligger zonder tegenliggers hun voorrang te geven.
Maar daarom hoef je de "overtreders" nog niet te vermoorden.
Het is natuurlijk niet zo heel correct van de laatste fietsers om de groep te blijven volgen maar van die kleinigheden gebeuren gewoon constant in het verkeer, en niet alleen met fietsers, denk maar aan een rij auto's die een stilstaand voertuig willen voorbijsteken, die volgen ook gewoon hun voorligger zonder tegenliggers hun voorrang te geven.
Maar daarom hoef je de "overtreders" nog niet te vermoorden.
Als één groep gezien worden is leuk en aardig maar ik geloof niet dat daarmee alle verkeersregels opgeheven worden.
Hang ik een aanhanger aan mijn auto, dan hoort die ook bij mijn voertuig en zal ik rekening moeten houden met de lengte van de combinatie. Dat betekent dat je soms wat meer ruimte nodig hebt om een weg op te kunnen .
Achterlijke fietsers, zowel de voorsten als degenen die er achteraan kwamen kakken en indien aanwezig de wegkapitein.
De automobilist doet daar nog een schepje bovenop qua achterlijkheid.
Hang ik een aanhanger aan mijn auto, dan hoort die ook bij mijn voertuig en zal ik rekening moeten houden met de lengte van de combinatie. Dat betekent dat je soms wat meer ruimte nodig hebt om een weg op te kunnen .
Achterlijke fietsers, zowel de voorsten als degenen die er achteraan kwamen kakken en indien aanwezig de wegkapitein.
De automobilist doet daar nog een schepje bovenop qua achterlijkheid.
Campagnolo Ultra Dork
Ben toch ook wel benieuwd of een dergelijk groot peloton (in België) het verplichte fietspad naast de betreffende rijweg – de Poederleeseweg in Herentals – mag/moet negeren.ophetkantje schreef: ↑07 dec 2022 10:09 Klopt dat verschil tussen NL en Be, daar dacht ik even niet aan maar, volgens mij geldt een groep fietsers pas als groep in Belgie als er een begeleidende auto is en vanaf 12 personen en volgens mij dan ook verplicht op de weg ipv fietspad. Maar hoor graag als het anders is. En dan nog denk ik dat een automobilist zeker in dit geval de groep niet als een geheel ziet.