Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ook fietsers horen zich aan de regels te houden. De reactie van die automobilist is hoe dan ook niet goed te praten maar doe dat dan ook niet met het voorafgaande gedrag van die fietsers.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 09:11 Je mag op die weg 70 km/h. De tijd tussen wanneer de eerste fietsers van het peloton de weg oprijden en het verschijnen van de auto is 8 seconden. Stel dat de auto 70 km/h reed, dan zag die de eerste fietser van op een afstand van 155(!) meter voor zich de weg oprijden.
Met alle respect, maar als je ook maar één greintje hoffelijkheid in je hebt, dan vertraag je en laat je het peloton voor. Dit is zuivere slechte wil van de autobestuurder. Die weg wordt heel druk bereden, een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel. Doe je dat niet, dan is je peloton van pakweg 40 man herleid tot pakweg 15 duo's en nog 10 enkelingen...
Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.
Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...
Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0
"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...
Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0
"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Het grote probleem bij grote groepen is, dat als de eersten een drukke weg oversteken, de rest wat meer tijd nodig heeft om te starten (lees : inklikken en wegrijden). En dan reken je soms op de hoffelijkheid van automobilisten. In veel gevallen doen ze daar niet moeilijk over. Je hebt echter maar één bestuurder nodig die daar anders over denkt.
Ik ga maar zelden meer mee met grote groepen, omdat je zowel bij de fietsers als bij de automobilisten haantjesgedrag ziet. En in het midden van dergelijke groepen fietsen ze soms mee voor het gemak. En in veel gevallen wordt er een praatje gemaakt met de fietser naast zich. En dan gaat soms ten koste van oplettendheid. Signalen worden dan niet of nauwelijks meer doorgegeven. Vreemd genoeg mijden die groepen de fietspaden, ook zijn ze breeg genoeg. Ja, ik weet wel, volgens de wet mag het. Maar is je eigen veiligheid dan niet belangrijker?
Zeker in het druk bebouwde België is dat problemen zoeken. Als ik alleen op pad ga, probeer ik zoveel als mogelijk de gevaarlijke wegen te vermijden. Maar soms kan je gewoon niet anders dan deze wegen een stuk te volgen.
Ik ga maar zelden meer mee met grote groepen, omdat je zowel bij de fietsers als bij de automobilisten haantjesgedrag ziet. En in het midden van dergelijke groepen fietsen ze soms mee voor het gemak. En in veel gevallen wordt er een praatje gemaakt met de fietser naast zich. En dan gaat soms ten koste van oplettendheid. Signalen worden dan niet of nauwelijks meer doorgegeven. Vreemd genoeg mijden die groepen de fietspaden, ook zijn ze breeg genoeg. Ja, ik weet wel, volgens de wet mag het. Maar is je eigen veiligheid dan niet belangrijker?
Zeker in het druk bebouwde België is dat problemen zoeken. Als ik alleen op pad ga, probeer ik zoveel als mogelijk de gevaarlijke wegen te vermijden. Maar soms kan je gewoon niet anders dan deze wegen een stuk te volgen.
Ik lees nergens dat de voorrangsregels niet meer van toepassing zijn. Wat dat betreft is de tekst zeer duidelijk.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 13:48 Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.
Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...
Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0
"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@jakkel, ik snap de regels heel goed, maar de vraag blijft of het als zwakke fiester handig is en wat het opwekt bij andere verkeersdeelnemers.
Ik kan ook wel 150 gaan rijden met 10 auto,s een meter van elkaar. Zelfde verhaal, het mag alleen niet, maar de situatie is gelijk.
En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
Net zoals iemand aangeeft wat zou de automobilist bij een vrachtauto doen, nou remmen natuurlijk, De mens kijkt alleen naar gevaren voor hem.
Ik kan ook wel 150 gaan rijden met 10 auto,s een meter van elkaar. Zelfde verhaal, het mag alleen niet, maar de situatie is gelijk.
En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
Net zoals iemand aangeeft wat zou de automobilist bij een vrachtauto doen, nou remmen natuurlijk, De mens kijkt alleen naar gevaren voor hem.
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel.Ernie C. schreef: ↑07 dec 2022 13:52Ik lees nergens dat de voorrangsregels niet meer van toepassing zijn. Wat dat betreft is de tekst zeer duidelijk.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 13:48 Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.
Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...
Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0
"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Die auto's worden niet beschouwd als groep, helemaal geen gelijke situatie dus...wasbeer2006 schreef: ↑07 dec 2022 13:57 @jakkel, ik snap de regels heel goed, maar de vraag blijft of het als zwakke fiester handig is en wat het opwekt bij andere verkeersdeelnemers.
Ik kan ook wel 150 gaan rijden met 10 auto,s een meter van elkaar. Zelfde verhaal, het mag alleen niet, maar de situatie is gelijk.
Wordt niet naar gespecifieerd. Alle fietsende groepen dus...wasbeer2006 schreef: ↑07 dec 2022 13:57En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
Dit is in theorie voor alle groepen fietsers. Zo heb je in ons land een ouderenvereniging (OKRA) die van alles organiseert voor de grote groep van 65+, ook fietstochten. Die mensen doen dat altijd volgens de regels, met wegkapiteins. Maar ook die mensen krijgen het regelmatig aan de stok met andere weggebruikers (ook andere fietsers). Groepen fietsers worden gedoogd in België, zolang je maar niet fietst waar sommige andere weggebruikers op dat moment rijden. Want dan ben je een bron van ergernis. Diezelfde groep mensen, die eens ze met vakantie zijn, alle verkeersregels aan hun laars lappen.wasbeer2006 schreef: ↑07 dec 2022 13:57 En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
In groep op de weg rijden is net veiliger dan op het gemiddelde fietspad in België in groep te rijden. Opritten van huizen, auto's die geen voorrang verlenen en pas stoppen aan het begin van de rijweg, openslaande deuren, voetgangers die zonder kijken plots van het voetpad afwijken, enz...i-mac schreef: ↑07 dec 2022 13:50 ...En dan gaat soms ten koste van oplettendheid. Signalen worden dan niet of nauwelijks meer doorgegeven. Vreemd genoeg mijden die groepen de fietspaden, ook zijn ze breeg genoeg. Ja, ik weet wel, volgens de wet mag het. Maar is je eigen veiligheid dan niet belangrijker?
Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 13:59
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel.
Campagnolo Ultra Dork
Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over het feit dat een groep fietsers (die als één beschouwd wordt) de weg op komt terwijl 155 meter verder een auto aangereden komt. 8 seconden verschil, dat heeft zelfs helemaal niets meer met voorrang te maken. Een zwaar beladen lange vrachtwagen is vergelijkbaar, een tractor die heel traag de weg opkomt en vervolgens heel traag optrekt, enz... Ook maar claxonneren en de kant inrijden dan?Ernie C. schreef: ↑07 dec 2022 14:24Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 13:59
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel.