???jakkel schreef: ↑07 dec 2022 20:58Ik ben ook motorrijder. Als ik op m'n motor zit vind ik ook dat al die fietsers in de weg rijden. Zo redeneren we toch, niet?Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:35 Groepen zijn trouwens altijd kut....
https://www.dumpert.nl/item/100047903_dccd8a33
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Cynisch grapje. Dat is zowat de mentaliteit van velen, dat wat ze doen op een bepaald moment is het enige juiste... op dat moment.Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 21:05???jakkel schreef: ↑07 dec 2022 20:58Ik ben ook motorrijder. Als ik op m'n motor zit vind ik ook dat al die fietsers in de weg rijden. Zo redeneren we toch, niet?Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:35 Groepen zijn trouwens altijd kut....
https://www.dumpert.nl/item/100047903_dccd8a33
Ben je zo dom of doe je ze dom? Daar doet die smiley niets mee.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 20:26Voor haaientanden hoef je niet te stoppen en voet aan de grond te zetten, wel voor een stopbord. Kom nog eens interessant doen als je de verkeersregels nog eens doorgenomen hebt.
En als je dan ook nog een groep zonder leidinggevende ziet als één "rechtspersoon", weet je zeker dat het chaos wordt.scottwilko schreef: ↑07 dec 2022 20:57 Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
Met wegkapitein kan het beter gaan maar ik vraag mij af of iemand de daadwerkelijke verantwoordelijkheid wil dragen. Stel die automobilist zat wat minder op te letten en was vol op de groep ingereden terwijl de wegkapitein het sein had gegeven om over te steken...
Campagnolo Ultra Dork
Nee, ik verlaag me enkel tot uw niveau, meer moet je daar niet achter zoeken.Jans schreef: ↑07 dec 2022 21:15Ben je zo dom of doe je ze dom? Daar doet die smiley niets mee.
Sorry van de smiley...
Helemaal mee eens. Neemt niet weg dat de automobilist hier de grote lul is.scottwilko schreef: ↑07 dec 2022 20:57 Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In Vlaanderen kan je bij de grote wielerbonden een eigen ploeg beginnen. Zij kunnen ervoor zorgen dat je een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid krijgt. Je betaalt per persoon de jaarbijdrage. Die bijdrage is ook geldig voor je gezin. En je krijgt het grootste gedeelte van die som nog eens terug van je ziekenfonds. Die zien dat als een stimulans om te bewegen.Ernie C. schreef: ↑07 dec 2022 21:17 En als je dan ook nog een groep zonder leidinggevende ziet als één "rechtspersoon", weet je zeker dat het chaos wordt.
Met wegkapitein kan het beter gaan maar ik vraag mij af of iemand de daadwerkelijke verantwoordelijkheid wil dragen. Stel die automobilist zat wat minder op te letten en was vol op de groep ingereden terwijl de wegkapitein het sein had gegeven om over te steken...
"Verzekering: u bent dan met uw groepje fietsvrienden ook voor de burgerlijke aansprakelijkheid als club verzekerd. Ook persoonlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen van vrijwillige medewerkers en helpers is gedekt, zelfs bij nevensportactiviteiten of niet-sportactiviteiten."
https://www.vwb.be/132/Clubvoordelen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Is het moeilijk om als voorste rij een inschatting te maken of de complete groep er langs kan voordat het verkeer wat voorrang heeft nadert? Als wij met een groep op pad zijn rijden we altijd defensief. De automobilist zoekt bewust de confrontatie naar mijn mening en bovendien mag je geen voorrang nemen. De reactie van de automobilist is goed voor een paar dagen cel.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Veel hangt ook af van de wegen infrastructuur. In België is men de laatste 10 à 15 jaar eindelijk bezig met een grote inhaalrace om deftige, alleen liggende en vooral bredere fietspaden te maken. Maar dat gaat op veel plaatsen ten koste van het gemotoriseerde vervoer. Met andere woorden, met de auto gaat het soms tergend traag vooruit. Of waar het sneller kan, zitten de wegen stampvol.scottwilko schreef: ↑07 dec 2022 20:57 Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
In de zomer is het de laatste jaren ook op veel autoluwe plaatsen zeer druk geworden. De e-bike, corona en andere zaken hebben ervoor gezorgd dat er meer mensen aan het fietsen zijn. In de winter heb je dat veel minder. En dan kan je met een groep wel die plaatsen opzoeken. Maar je kan nooit meer uitsluiten dat je de weg moet delen met de auto's.
Als de mensen vooraan doorrijden hoeven de achterste die vlak voor de auto langs oversteken toch niet over te steken. Ook als je in een peleton rijdt moet je zelf oplettenjakkel schreef: ↑07 dec 2022 19:02Als er haaientanden staan moet je uiteraard voorrang verlenen en eventueel stoppen. Vraag is alleen of dat ook moet als een auto nog 150m/8sec ver weg is. En vooraan hebben ze 't gewoon niet door (lawaai door het verkeer, afstand,...), de jongens die in de buurt zijn zie je toch reageren?Lcsmet schreef: ↑07 dec 2022 18:55 Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.
Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
Er vanuit gaande dat de wagen 70 rijdt in het slechtste geval, want sneller mag echt niet. Dan duurt het 8 seconden en is de afstand 150m. Oké, hij remt bruusk, laat ons dan aannemen dat het 6 of 7 seconden was en 100m afstand. Nog heel ruim dus. Spijkers op laag water is leuk, maar het draagt weinig bij...