Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
08 dec 2022 09:27
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 08:46
......... Het filmpje werd ook gepost op FB, die reacties daar, hallucinant gewoonweg.
Om maar te zeggen hoe de rest van de weggebruikers naar een groep fietsers, die dikwijls denken een eigen verkeersreglement te hebben, kijken.
Zo'n groepen zetten natuurlijk hun eigen fouten niet on-line.
De reacties van enkelingen hier die vinden dat deze groep niets verkeerd heeft gedaan zegt genoeg. De groep had moeten wachten en voorrang geven en niet oversteken met het idee dat de andere dan maar moet remmen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
08 dec 2022 09:41
De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
dwangarbeider
08 dec 2022 09:47
Ze hadden zeker moeten wachten maar zulke "fouten" gebeuren dagelijks 100den keren, niet enkel door fietsers. Gelukkig is de reactie van de "benadeelde" meestal niet zoals in het filmpje. Dat is toch echt niet goed te praten.
-
bartdr
- Forum-lid
bartdr
08 dec 2022 09:55
dwangarbeider schreef: ↑08 dec 2022 09:47
Ze hadden zeker moeten wachten maar zulke "fouten" gebeuren dagelijks 100den keren, niet enkel door fietsers.
Ik hoop dat je dat niet zegt met de bedoeling de fout te minimaliseren. Er worden ook dagelijks 100den mensen bedreigd...
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
08 dec 2022 09:57
Aanrijden, stoppen, kijken hoe of wat, en dan besluiten door te rijden....
We kunnen wel pagina's blijven etteren over 5 of 8 seconden en remmen en groepsgrote in of de fietsers hadden moeten wachten en dat iemand het recht in eigen hand neemt.
Maar wat mij betreft is iemand hulpeloos achterlaten - in welke situatie dan ook - vele malen kwalijker.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
Theo V
- Forum-lid HC
Theo V
08 dec 2022 10:07
Gelijk/voorrang hebben en gelijk/voorrang krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het is duidelijk dat er hier niet nagedacht wordt door de individuen in deze groep.
Iets wat helaas vaak voorkomt als mensen in een groep zitten.(groepsdruk)
Ik weet dat ik daar ook gevoelig voor ben en dat is de reden dat ik nagenoeg nooit mee doe aan groepsactiviteiten.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
scottwilko
08 dec 2022 10:10
Ik ken de regels in België onvoldoende om een beoordeling te kunnen maken wie hier volgens die regels had moeten wachten. Ik weet wel, dat in een rit van 100km met 20 man, een dergelijke situatie minimaal 10 keer voorkomt. Hetzij een voorrangsweg opdraaien, of bij een verkeerslicht oversteken. Met een dergelijk groot peloton hindert de laatste heel vaak het overige verkeer. En wanneer je als overig verkeer maar 1 peloton tegenkomt onderweg is daar wel mee te leven. Er zijn echter gebieden (o.a. Zuid Limburg) waar je als automobilist op een zondag vele pelotons tegen zal komen. Geheel logisch dat je daar als automobilist gefrustreerd van raakt. En daar kom je weer op het punt dat het gewoon te druk is voor dergelijke groepen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
08 dec 2022 10:10
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 09:41
De groep heeft ook niets verkeerd gedaan..............
Ik heb mijn buik vol van al die groepen die "vooral denken" dat ze niets verkeerd doen.
Wat ik eerder schreef, sommige groepen (dat van jou blijkbaar ook) denken dat ze eigen verkeersregels hebben, je moet dan niet komen janken als het eens verkeerd loopt.
Jullie hadden moeten wachten en de auto voorrang verlenen.
Veel moeilijker is het echt niet.
Als er bij het terug vertrekken een "gat valt" hadden de achterste fietsers moeten stoppen en voorrang verlenen, ook als dat slecht is voor het gemiddelde.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Wout88
- Forum-lid
Wout88
08 dec 2022 10:25
We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
-
i-mac
i-mac
08 dec 2022 10:52
Wout88 schreef: ↑08 dec 2022 10:25
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
Ik wordt toch af en toe eens geconfronteerd met automobilisten die druk gesticulerend achter het stuur laten merken wat ze denken over fietsers. Ook al fiets ik op een fietspad. Dat dit komt door bepaalde fietsers of groepen kan ik me wel inbeelden. Maar je kan over elke groep die zich in het verkeer begeeft wel iets zeggen.
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
08 dec 2022 10:54
Wout88 schreef: ↑08 dec 2022 10:25
Ja, in groep rijden, ook al rijd je als halve seuten, verschillende keren prijs. Zelfs als ik alleen de weg op ben maak ik elke rit wel enkele incidenten mee. Het drukke verkeer wekt heel veel frustratie op bij veel autobestuurders en als fietser mag je 't dikwijls ontgelden. Ik rijd minimum 10k per jaar, dit jaar zit ik al over de 17k, ik kan boeken schrijven over wat er allemaal m'n pad kruist op m'n ritten. En wees gerust, ik rijd héél defensief. Misschien moet de gemiddelde chauffeur wel eens wat vaker aan zelfreflectie doen? Het aantal gevallen van verkeersagressie neemt enorm toe de laatste jaren, dat heeft zo zijn reden(en).
-
SiO2
- Forum-lid
SiO2
08 dec 2022 10:57
Ik rij meestal alleen en soms met z'n tweeën en ik heb nooit, echt nooit, last van agressieve automobilisten. Ik rij behoorlijk defensief, gemiddelde zal me een zorg zijn. Ter info, ik woon in Noord-Nederland. Wonen er in Vlaanderen dan zoveel meer gekken?