Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
RobertvD
- Forum-lid
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23
RobertvD
08 dec 2022 16:15
christiaan_01 schreef: ↑08 dec 2022 15:54
En vergeet ook niet dat wielrenners voor het plezier op de weg rijden. De meeste andere weggebruikers (auto's, vrachtwagen, tractoren) hebben een belangrijkere reden (lees: geld verdienen) om zich op de openbare weg te begeven.
Mocht je iedereen die niet voor het werk op pad is van de weg afhalen, de files zouden voor een groot deel verdwenen zijn.
Daarnaast vind ik het een gevaarlijke stelling dat werkverkeer belangrijker is dan niet-werkverkeer.
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
08 dec 2022 16:22
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 14:56
senior schreef: ↑08 dec 2022 14:45
Als ik jou zo hoor zou ik ook een diepgewortelde haat ontwikkelen tegen jouw soort fietsers. Die haat waar jij het over hebt wordt nou juist door jouw manier van optreden aangewakkerd. Het kan niet zijn dat jij als een soort heilige door het verkeer gaat en er om jou heen allemaal klootzakken rijden die het op jou voorzien hebben. Dan ligt het vooral aan jou.
Overigens, als ik op een voorrangsweg rijdt mag ik er van uitgaan dat ik voorrang heb. Dat is niet Nederlands, dat is niet Belgisch dat is wereldwijd. En als jij blijft volhouden dat dat voor fietsers niet geldt, zeker als ze in een groep rijden dan heb je een betonnen plaat voor je hoofd. Sorry dat ik het zo hard zeg maar je vraagt er gewoon om.
Oké dat je van die mening toegedaan bent.
Dit specifieke geval is pure poging tot doodslag, die mens hanteert een letaal wapen onder de vorm van zijn auto, heeft zelfs niets meer te maken met voorrang nemen of afgeven. Een aaneengesloten groep fietsers wordt als één geheel beschouwd in België, dat de persoon het nodig vindt z'n snelheid bewust hoog te houden om dan vervolgens de groep ACHTERAAN haast aan te rijden getuigt van moedwilligheid en diepe frustratie. De eerste fietsers draaien immers helemaal niet vlak voor z'n neus de baan op, daar zit gezien de tijdspanne echt nog wel een grote afstand tussen. Was de auto verschenen vlak na het oprijden van de eerste fietsers? Dan had het een GANS ander verhaal geweest.
Nee, dat doet die persoon pas later. en op dat moment begaat hij een misdrijf en daar wordt terecht een aanklacht voor ingediend. Daarvoor begaan die fietsers een overtreding door voorrang te nemen waar ze dat niet hebben. Dát deel van het verhaal wil je konsekwent vergeten. Als een een groep fietsers, zoals jij stelt als één geheel wordt beschouwt dienen de eersten zich te gedragen alsof zij de bestuurders van een lang voertuig zijn. En waarom blijf je maar doordrammen over de positie van die auto? Het gaat om de positie van de laatste fietsers. Het ligt heel simpel: die auto reed op een voorrangsweg, de fietsers op een kruisende weg. De auto had voorrang, de fietsers niet.
Als die automobilist gefrustreerd is en iets doet wat hij niet had mogen doen ben jij degene die hem daartoe gedreven hebt. Dat praat het gedrag van die automobilist niet goed maar jij bent daar, juist door dit soort opstelling mede verantwoordelijk voor.
-
i-mac
i-mac
08 dec 2022 16:23
Laat de rechtbank maar een oordeel vellen. Dat lijkt me de beste oplossing
-
Slowracer
- Forum-lid
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Slowracer
08 dec 2022 16:26
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 16:11
Uit:
https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep
....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...
Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Je maakt m.i. het verkeerde deel vet; Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken
die reglementair oversteek
Door geen voorrang te verlenen steek je niet reglementair over.
En misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik ben nog nergens de Belgische wetgeving tegengekomen die een groep aaneengesloten fietsers als 1 "voertuig" beschouwd.
Time is (almost) on my site, 6 more days
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
08 dec 2022 16:31
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 16:11
1094 schreef: ↑08 dec 2022 15:50
De vaststelling dat een groep wielertoeristen groot genoeg is om gebruik te mogen maken van rijbaan, houdt om evidente redenen geen vrijgeleide in om zich in ware kamikazestijl onder de andere weggebruikers te mengen.
Het filmpje laat helemaal geen kamikazetoestanden zien.
Uit:
https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep
....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...
Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Waar haal jij in godsnaam dit vandaan? Want ik kan het met de beste wil van de wereld er niet uithalen, tenzij het betrekking zou hebben op de situatie met één of meerdere wegkapiteins die als zodanig herkenbaar zijn. Maar die zijn in het filmpje in geen velden of wegen te bekennen.
Uit jouw link: "Bovendien moet je uitgerust zijn met een seinbord (het C3-bord), en aan de linkerarm een armband dragen met de Belgische driekleur en het woord ‘wegkapitein’ erop. Ook aan te raden zijn een fluohesje en een fluitje om extra aandacht te trekken op het moment dat het verkeer geregeld wordt en een sein gegeven wordt.
Met C3-bord mag je als wegkapitein het verkeer stilleggen om je groep veilig te laten oversteken. Deze aanwijzingen gaan dan boven verkeerstekens en verkeersregels. In twee gevallen mag je dit als wegkapitein niét doen: tegenover spoorvoertuigen (trein en tram hebben altijd voorrang), en op kruispunten en oversteekplaatsen die geregeld worden door verkeerslichten."
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
08 dec 2022 16:39
Het heeft helemaal geen zin om hier te proberen tot redelijkheid te komen. Er is er maar één die het hier begrijpt.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
08 dec 2022 16:41
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 16:11
1094 schreef: ↑08 dec 2022 15:50
De vaststelling dat een groep wielertoeristen groot genoeg is om gebruik te mogen maken van rijbaan, houdt om evidente redenen geen vrijgeleide in om zich in ware kamikazestijl onder de andere weggebruikers te mengen.
Het filmpje laat helemaal geen kamikazetoestanden zien.
Uit:
https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep
....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...
Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Dus toch een stelconplaat voor je kop, triest hoor
.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
08 dec 2022 16:43
Lcsmet schreef: ↑08 dec 2022 16:06
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 14:56
.......Dit specifieke geval is pure poging tot doodslag, die mens hanteert een letaal wapen onder de vorm van zijn auto, ...........
En in plaats van hier jouw waarheid te blijven vertellen, ga eens langs een advocaat die gespecialiseerd is in verkeerszaken.
Je zal dan te horen krijgen dat je het bij het verkeerde einde hebt.
Dat is niet mijn waarheid, dat is dé waarheid. Wetteksten en dergelijke bewijzen dat. Fietsroepen mogen
niet doorbroken worden door andere weggebruikers, ze vormen één geheel. De voldoende grote tijdspanne bewijst dat de afstand tussen de EERSTE fietsers en het naderend voertuig van die aard is dat die minimum een 100 meter bedraagt. 100 m of meer voor een voertuig dat 50 tot 70 km/h rijdt de weg oversteken is geen voorrang nemen, dat is de weg kruisen met een voldoende veilig ingeschatte afstand. De afstand is ruim voldoende voor de auto om adequaat en gepast te reageren met een eventuele normale vertraging en aanpassing van z'n snelheid om de laatste fietsers de weg op te laten rijden. Vermits de groep niet doorbroken mag worden zijn ze dus compleet in orde. De autobestuurder moet zich immers aanpassen aan het geheel, de groep dus. En ze zijn een groep, want ze rijden aaneengesloten.
Ook nog interessant:
Zo is het ten zeerste verboden om de meer kwetsbare verkeersdeelnemers in gevaar te brengen. Het ostentatief de pas afsnijden van een groep wielertoeristen is met andere woorden volledig uit den boze. Bovendien zullen de overige weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen aan de aanwezigheid van de meer kwetsbare groep wielertoeristen.
Wat het aannemen van een aangepaste snelheid betreft, gaan vele weggebruikers uit van de foutieve idee dat een wettelijk toegestane snelheid vanzelfsprekend een aangepaste snelheid inhoudt. Niets is echter minder waar. Het is immers perfect mogelijk om toch een onaangepaste snelheid aan te meten, ondanks het feit dat de wettelijk toegestane snelheidslimiet niet overschreden wordt.
Uit:
https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... de-rijbaan
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
08 dec 2022 16:47
senior schreef: ↑08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 09:41
De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(
https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)
En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit?
Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
08 dec 2022 16:54
Slowracer schreef: ↑08 dec 2022 16:26
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 16:11
Uit:
https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep
....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...
Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Je maakt m.i. het verkeerde deel vet; Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken
die reglementair oversteek
Door geen voorrang te verlenen steek je niet reglementair over.
En misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik ben nog nergens de Belgische wetgeving tegengekomen die een groep aaneengesloten fietsers als 1 "voertuig" beschouwd.
Als een fietser alleen de weg oversteekt, 100 meter voor een voertuig, dan hoeft dat voertuig zelfs niet te vertragen. Maar... daar een groep één geheel vormt en die niet doorbroken mag worden, moet hij dus z'n snelheid aanpassen en vertragen. Doet hij dat niet, dan rijdt hij op de groep in. En... dat mag niet.
Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
08 dec 2022 16:56
Orlok schreef: ↑08 dec 2022 16:47
senior schreef: ↑08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: ↑08 dec 2022 09:41
De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(
https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)
En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit?
Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Ik heb een auto-, vrachtwagen- en motorrijbewijs. Allemaal apart behaald.
-
SiO2
- Forum-lid
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27
SiO2
08 dec 2022 16:57
Huh, dat snap ik niet. Je rijdt toch alleen een voorrangsweg op als t overige keer daarvoor niet hoeft te remmen. Dus in t geval van een groep wielrenners, is de laatste renner leidend, niet de eerste.