Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1111
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 08 dec 2022 16:57

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:43 Wetteksten en dergelijke bewijzen dat.
Kan iemand een link plaatsen naar de officiële wetteksten?

Vooralsnog zie ik fietsers die geen voorrang verlenen, en dus een verkeersovertreding begaan, ongeacht of de fietsers en/of de autobestuurder een inschattingsfout maken.

Wat daarna gebeurt is een, overigens volkomen buitenproportioneel, gevolg van het feit dat er geen voorrang verleend wordt en mag ook overeenkomstig bestraft worden.
Time is (almost) on my site, 3 more days

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13774
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 dec 2022 16:59

@Si02 - Ja, maar das lastig inschatten, dan heb je een soort vrachtwagen als eerste fietser :-)

Maar waar het wat mij betreft om gaat en wat een hoop zaken makkelijker zou maken.......
Ook al mag iets, vraag je af hoe handig het is.

En in het NL geval op zondag om 11u met 25 graden met een groep van 20 door de duinen is dat niet.
Op dinsdagavond in dezelfde gebied is dat totaal geen probleem............ beide mag gewoon, ik doe het eerste alleen nooit en het twede soms.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1111
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 08 dec 2022 17:01

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:54
Slowracer schreef: 08 dec 2022 16:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 16:11
Uit: https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep

....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...

Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Je maakt m.i. het verkeerde deel vet; Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteek
Door geen voorrang te verlenen steek je niet reglementair over.

En misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik ben nog nergens de Belgische wetgeving tegengekomen die een groep aaneengesloten fietsers als 1 "voertuig" beschouwd.
Als een fietser alleen de weg oversteekt, 100 meter voor een voertuig, dan hoeft dat voertuig zelfs niet te vertragen. Maar... daar een groep één geheel vormt en die niet doorbroken mag worden, moet hij dus z'n snelheid aanpassen en vertragen. Doet hij dat niet, dan rijdt hij op de groep in. En... dat mag niet.

Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.
Dan maakt de vrachtwagen een inschattingsfout en is dus wel degelijk fout. Dat ik dan afrem, is omdat ik op dat moment het voorkomen van een ongeluk prefereer boven mijn gelijk halen.
Time is (almost) on my site, 3 more days

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4984
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 dec 2022 17:27

senior schreef: 08 dec 2022 14:27 Overigens, om lang zoeken te voorkomen en het gemakkelijkere te maken het filmpje nog eens te zien: https://www.hln.be/herentals/kijk-wiele ... ~a7b2f93d/
Ik heb ook niet het idee als je naar de snelheid en het late remmen kijkt dat de automobilist de +/- 100meter er voor goed heeft geanticipeerd……

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 17:51

Orlok schreef: 08 dec 2022 16:47
senior schreef: 08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)

En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit? Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Dat is dus inmiddels 55, resp. 45 jaar geleden. In het geval jakkel krijg ik meer en meer het idee dat zijn rijbewijzen verkregen zijn bij een pakje boter. Hij is in ieder geval een prima kandidaat voor het programma "idioten op de weg". En het is jammer dat ik dat zeggen moet maar het geeft aan dat ik in ieder geval het opgeef want met idioten kun je niet discussiëren.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 08 dec 2022 17:52

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:56
Ik heb een auto-, vrachtwagen- en motorrijbewijs.
Da's dan weer best zorgwekkend.....

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 17:59

mao schreef: 08 dec 2022 17:27
senior schreef: 08 dec 2022 14:27 Overigens, om lang zoeken te voorkomen en het gemakkelijkere te maken het filmpje nog eens te zien: https://www.hln.be/herentals/kijk-wiele ... ~a7b2f93d/
Ik heb ook niet het idee als je naar de snelheid en het late remmen kijkt dat de automobilist de +/- 100meter er voor goed heeft geanticipeerd……
Volgens de geldende regels hoefde hij dat ook niet te doen. Immers, hij rijdt op een voorrangsweg en mag aannemen dat hij voorrang krijgt van het kruisende verkeer dat via bord en haaientanden erop attent gemaakt worden dat ze een voorrangsweg naderen. Hij had het misschien wel kúnnen doen maar dat houdt gelijk in dat hij er dus rekening mee moet houden dat een groep fietsers zich niet aan de geldende verkeersregels zal gaan houden. Persoonlijk doe ik dat veiligheidsweg wel (elke andere verkeersdeelnemer is stom en dus moet ik anticiperen op alle stomme fouten die ze zullen gaan maken :mrgreen: ) maar het hoeft niet. Ik kan ook van het standpunt uitgaan dat ook anderen zich aan de regels houden en dus bij het naderen van een voorrangsweg vaart minderen en zich er eerst van overtuigen dat ze veilig kunnen oversteken. En als ze dat als groep willen doen zou ik er ook vanuit mogen gaan dat ze daarbij rekening houden met de groep. Wat jakkel zegt is dat die automobilist hoe dan ook rekening moet houden met die groep omdat die groep "speciale rechten" heeft. En ik mag toch hopen dat jij dat niet net zo ziet.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4984
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 dec 2022 18:08

Ho ho, stel je mag er 80 rijden en met die veronderstelling ga jij de weg oversteken maar de automobilist rijdt 120 (zou me niet verbazen aan zijn rij gedrag) dan is je snelheid matigen redelijk volgens mij..

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 18:14

Je moet niet te veel stellen maar kijken naar de situatie ter plaatse en de daar geplaatste borden. En je moet niet bij voorbaat de automobilist aanspreken en de fietser vrijspreken. Je mag de automobilist aanpakken voor wat hij richting die ene fietser doet. Overigens moet de getuige die de correcte snelheid van een voertuig kan schatten (zeker als dat aan de hand van filmbeelden is) nog geboren worden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16891
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2022 18:25

Als die automobilist 100m ver weg was bij het opdraaien, dan had hij met 70km/h (=ca 20 m/s) zonder te remmen het precies in die 5 seconden kunnen redden om bij die fietsers te komen. Had hij in die 5 seconden nog willen remmen, dan ongeveer de helft van die tijd ongeveer half ze snel gereden en kom je dus nooit aan die 100 meter.

Verder is het zeker geen overzichtelijk punt en is de groep niet heel compact.
Ook heb ik nog van niemand de officiële wettekst gekregen waarin staat dat die groep zonder wegkapitein niet doorbroken zou mogen worden en ben jij vooralsnog de enige Vlaming hier die bekend is met die regel. Dan neem toch nogal een risico om zo een dergelijke weg op de vlammen zonder te kijken.
Campagnolo Ultra Dork

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 08 dec 2022 18:31

Wettekst


Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis.4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

43bis.5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.

Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.

Bron: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 937
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 08 dec 2022 18:35

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:54
Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.
Dat levert volgens de Nederlandse verkeerswet een verbaal op grond van artikel 5 op voor de vrachtwagenchauffeur. Namelijk het veroorzaken van gevaar en/of hinder, aangezien het verkeer op de voorrangsweg niet ongehinderd zijn weg kan vervolgen.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat in België anders. Zou een mooi circus op de weg opleveren.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Plaats reactie