Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ik vind dat chauffeurs in Frankrijk iets meer respect hebben. Ze houden meer afstand, met de uitzonderlijke hufter uiteraard. Op reis in Frankrijk vin dik het altijd fijn fietsen. Daarom vertrek ik van thuis uit ook dikwijls richting Frankrijk (woon vlakbij de grens). Betere wegen, meer wederzijds respect.
In Vlaanderen is het héél dubbel. Het wordt beter en beter maar ze geven dan voorrang waar het niet moet en omgekeerd schieten ze dikwijls vlak voor je neus nog over.
Op smalle weggetjes (waar ik zo veel mogelijk fiets) is het zelden een probleem hoor. Regelmatig wel goed opletten met grote tractoren én vrachtwagens. Die gaan er meestal van uit dat jij zal uitwijken.
Ik ben écht niet het type fietser dat continu foetert, maar als ik in gevaar gebracht word, dan reageer ik. Als ik zelf een foute inschatting maak, of lomp een fout maak, ga ik me ook meteen excuseren. Zo blijft het het langst goed gaan.
In Vlaanderen is het héél dubbel. Het wordt beter en beter maar ze geven dan voorrang waar het niet moet en omgekeerd schieten ze dikwijls vlak voor je neus nog over.
Op smalle weggetjes (waar ik zo veel mogelijk fiets) is het zelden een probleem hoor. Regelmatig wel goed opletten met grote tractoren én vrachtwagens. Die gaan er meestal van uit dat jij zal uitwijken.
Ik ben écht niet het type fietser dat continu foetert, maar als ik in gevaar gebracht word, dan reageer ik. Als ik zelf een foute inschatting maak, of lomp een fout maak, ga ik me ook meteen excuseren. Zo blijft het het langst goed gaan.
Verkeershufters? Hoe kóm je erbij.Lcsmet schreef: ↑09 dec 2022 19:09 Deze is waarschijnlijk al eens voorbijgekomen.
Dit groepje lijkt wel opzettelijk te treiteren.
Als je al bijna een halve eeuw fietst en motor rijdt leer je één ding: die voorrangsregels zijn prachtig maar in de praktijk geldt ook massa. Soms kun je beter met de wind meebuigen en dus toegeven zoals Jans. Want met je nog geen 100 kg verlies je het gegarandeerd van 30 ton.hayes schreef: ↑09 dec 2022 20:50 Ik vind dat chauffeurs in Frankrijk iets meer respect hebben. Ze houden meer afstand, met de uitzonderlijke hufter uiteraard. Op reis in Frankrijk vin dik het altijd fijn fietsen. Daarom vertrek ik van thuis uit ook dikwijls richting Frankrijk (woon vlakbij de grens). Betere wegen, meer wederzijds respect.
In Vlaanderen is het héél dubbel. Het wordt beter en beter maar ze geven dan voorrang waar het niet moet en omgekeerd schieten ze dikwijls vlak voor je neus nog over.
Op smalle weggetjes (waar ik zo veel mogelijk fiets) is het zelden een probleem hoor. Regelmatig wel goed opletten met grote tractoren én vrachtwagens. Die gaan er meestal van uit dat jij zal uitwijken.
Ik ben écht niet het type fietser dat continu foetert, maar als ik in gevaar gebracht word, dan reageer ik. Als ik zelf een foute inschatting maak, of lomp een fout maak, ga ik me ook meteen excuseren. Zo blijft het het langst goed gaan.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Idem hier, bij mijn eerste motorrijles in 1978 werd me dat inderdaad flink ingepraat door de instructeur.senior schreef: ↑09 dec 2022 22:19Als je al bijna een halve eeuw fietst en motor rijdt leer je één ding: die voorrangsregels zijn prachtig maar in de praktijk geldt ook massa. Soms kun je beter met de wind meebuigen en dus toegeven zoals Jans. Want met je nog geen 100 kg verlies je het gegarandeerd van 30 ton.
Met de fiets idem en ik hou dan toch maar liever in sommige gevallen aan "Alles wat groot is en hard aan komt" krijgt voorrang.
Ik mag zeggen dat dat voorlopig geholpen heeft
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ik vind het ook niet erg hoor. Die, meestal mannen, zijn aan het werk, ik aan het "buiten spelen".
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.
Zo te zien zijn de wegkanten verhard. Vrachtwagen kan ook prima even opzij. Geven en nemen. Neemt niet weg dat de fietser zich opstelt als een complete l*l.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Heel veel automobilisten hebben geen idee hoe breed ze zijn en welke positie ze precies op de weg innemen.Jans schreef: ↑09 dec 2022 23:01 Ik vind het ook niet erg hoor. Die, meestal mannen, zijn aan het werk, ik aan het "buiten spelen".
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier wel eens met een truck hebben gereden. Het gaat vaak over verplaatsen in een ander (de fietser), maar andersom is er blijkbaar ook weinig begrip. Ik heb in diensttijd met een kleine vrachtwagen gereden, maar dat voelde al heel groot. Met de auto duik ik vaak een inrit in als ik op een smalle weg in de verte een vrachtwagen of landbouwmachine aan zie komen. Het wordt altijd gewaardeerd.
Sorry, even terugkomend op het Herentals-incident was er nog de vraag (dacht ik) waarom juist die ene wielrenner uiteindelijk de heg in gereden werd. Nou, bij het stapsgewijs bekijken van het wazige filmpje lijkt het enigszins duidelijk te worden. Ogenschijnlijk ging betreffende renner in zwarte outfit (met witte helm) allereerst verhaal halen – in woord en/of gebaar (?) – bij de automobilist. Vervolgens 'vluchtte' hij voor de auto langs over de rijbaan. Keek vervolgens achterom en reed verder over het fietspad, waarna de automobilist hem richting grasstrook en naastgelegen heg dirigeerde...
Renner in zwarte outfit, met witte helm...
Gaat verhaal halen bij de automobilist...
'Vlucht' voorlangs de auto...
Vooralsnog over de rijbaan...
Kijkt achterom...
Wijkt uit naar het fietspad...
Automobilist 'dirigeert' hem richting grasstrook...
En de naastgelegen heg...
Actie van de automobilist is uiteraard niet goed te praten. Moet er zelf overigens niet aan denken om met zo'n groot peloton over dergelijke 'max 70 km/u'-rijbanen te fietsen, waarbij dan het naastgelegen verplichte fietspad genegeerd wordt en zodoende het gemotoriseerde verkeer met enige regelmaat opgehouden zal worden. Ook al is dat kennelijk geoorloofd.
Renner in zwarte outfit, met witte helm...
Gaat verhaal halen bij de automobilist...
'Vlucht' voorlangs de auto...
Vooralsnog over de rijbaan...
Kijkt achterom...
Wijkt uit naar het fietspad...
Automobilist 'dirigeert' hem richting grasstrook...
En de naastgelegen heg...
Actie van de automobilist is uiteraard niet goed te praten. Moet er zelf overigens niet aan denken om met zo'n groot peloton over dergelijke 'max 70 km/u'-rijbanen te fietsen, waarbij dan het naastgelegen verplichte fietspad genegeerd wordt en zodoende het gemotoriseerde verkeer met enige regelmaat opgehouden zal worden. Ook al is dat kennelijk geoorloofd.
Misschien nu genoeg over dit filmpje gepraat?
Wat de oorzaak ook was, het mag nog de dikte middenvinger geweest zijn, de reactie van de auto is randje crimineel.
Punt.
Wat de oorzaak ook was, het mag nog de dikte middenvinger geweest zijn, de reactie van de auto is randje crimineel.
Punt.
Ik zeg niet dat het in Frankrijk de hemel op aarde is maar ik nodig je toch eens uit wat in Vlaanderen te komen fietsen.Jans schreef: ↑09 dec 2022 23:01 Ik vind het ook niet erg hoor. Die, meestal mannen, zijn aan het werk, ik aan het "buiten spelen".
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.
Altijd welkom.
Uiteraard mag je reageren als iemand een fout maakt maar als dat met boze toon/gebaren gepaard gaat, ben je zelf onderdeel van het probleem.
Boos worden heeft 0,0 effect op het toekomstige gedrag van de tegenpartij. Zijn hersenen schieten daardoor direct in de verdedigingsmodus en dan zijn eigen fouten een stuk moeilijker toe te geven. Het is veel nuttiger om vriendelijk duidelijk te maken dat je geschrokken bent. Dat is ook wel zo fijn voor de sfeer.
Boos worden doe je alleen om je eigen ego te strelen.
Campagnolo Ultra Dork