Cannondale Scalpel 3 Bouw en Scalpel HT 4
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In het Cannondale topic al iets over vermeld, maar hij past beter hier.
Om een lang verhaal kort te maken. Een net aanbod van Cannondale gekregen na een defect aan de oude F29.
Mijn eerste keuze was een Scalpel Hi mod of anders Scalpel 2. Die waren niet meer leverbaar tot oktober 2023 in maat XL.
De Scalpel drie in zwart/zilver wad de enige optie. Ik vind het de minst mooie, maar gezien het aanbod en de zomervakantie naar Oosterrijk wilde ik niet wachten. In het echt en straks met mijn onderdelen lijst ziet ie er wel dik uit.
Doel is een lichte top fully op te bouwen, zo dicht mogelijk tegen de 10 kilo.
Ik denk dat ik afhankelijk van de banden 600 tot 800gram per stuk dat ik tussen de 10.2 en 10.6 uit ga komen.
Cannondale heeft wat raars met de maatvoering gedaan, dit is een XL die op foto 1 staat afgesteld op een BBL van 91cm en 185 lang. Stuurpen 9 cm, wellicht heb ik 10 nodig.
Zo begonnen ik. Alle SLX en XT spullen zijn eraf, alu stuur en zadelpen gaat er ook af.
Zaterdag was die nog over:
Om een lang verhaal kort te maken. Een net aanbod van Cannondale gekregen na een defect aan de oude F29.
Mijn eerste keuze was een Scalpel Hi mod of anders Scalpel 2. Die waren niet meer leverbaar tot oktober 2023 in maat XL.
De Scalpel drie in zwart/zilver wad de enige optie. Ik vind het de minst mooie, maar gezien het aanbod en de zomervakantie naar Oosterrijk wilde ik niet wachten. In het echt en straks met mijn onderdelen lijst ziet ie er wel dik uit.
Doel is een lichte top fully op te bouwen, zo dicht mogelijk tegen de 10 kilo.
Ik denk dat ik afhankelijk van de banden 600 tot 800gram per stuk dat ik tussen de 10.2 en 10.6 uit ga komen.
Cannondale heeft wat raars met de maatvoering gedaan, dit is een XL die op foto 1 staat afgesteld op een BBL van 91cm en 185 lang. Stuurpen 9 cm, wellicht heb ik 10 nodig.
Zo begonnen ik. Alle SLX en XT spullen zijn eraf, alu stuur en zadelpen gaat er ook af.
Zaterdag was die nog over:
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 20 mei 2023 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb de afgelopen jaren veel nagedacht over mijn volgende MTB. Weer een hardtail of toch een fully, vanwege mijn rug en ook doordat de nederlandse banen ook steeds meer geschikt raken voor een fully toch maar voor gegaan. Ook omdat mijn American eagle hardtail nog nagenoeg nieuwe is iets van 2000km mee gereden.
Daarvoor was de F29 mijn "goede" MTB en die reed toch het lekkerste, er zit toch een bepaalde mate van rust en comfort in een cannondale.
Het voelt op een of andere manier toch wat reklaxter aan, zonder dat het snelheid kost.
Ik ben benieuwd naar deze, met toch wel een andere geo, maar niet zo extreem als andere merken.
Lang over de Scott Spark getwijfeld, maar gezien het garantie geval was dit de beste optie.
Ik zet een hoop over van de American Eagle, Ik heb het SLX spul ingeleverd en de FM is hier zeer coulant in geweest. Ik krijg de mantel prijs terug en ik betaal de mantel prijs voor een nieuwe XX1 derrie en shifter. Zodoende koste het kale frame me "maar" 2500 euro met de lefty en de Fox demper.
De extra set wielen is besteld. Nextie 30mm intern met carbon Ti naven. Zou rond de 1300 gram moeten zijn.
Velgen 650 + naven 300 blijft er 350 over voor de spaken dat moet makkelijk gaan.
De oude onderdelen van de F29 gaan deels op een Alu Cube 26" frame en die gaat op de taxc.
Op de taxc kan ik met een 38 voorblad en 11/36 cassette op 50% trainer dificulty alles rijden.
Komen geen remmen op uiteraard en een oude stalen voorvork met een oud voorwiel.
Daarvoor was de F29 mijn "goede" MTB en die reed toch het lekkerste, er zit toch een bepaalde mate van rust en comfort in een cannondale.
Het voelt op een of andere manier toch wat reklaxter aan, zonder dat het snelheid kost.
Ik ben benieuwd naar deze, met toch wel een andere geo, maar niet zo extreem als andere merken.
Lang over de Scott Spark getwijfeld, maar gezien het garantie geval was dit de beste optie.
Ik zet een hoop over van de American Eagle, Ik heb het SLX spul ingeleverd en de FM is hier zeer coulant in geweest. Ik krijg de mantel prijs terug en ik betaal de mantel prijs voor een nieuwe XX1 derrie en shifter. Zodoende koste het kale frame me "maar" 2500 euro met de lefty en de Fox demper.
De extra set wielen is besteld. Nextie 30mm intern met carbon Ti naven. Zou rond de 1300 gram moeten zijn.
Velgen 650 + naven 300 blijft er 350 over voor de spaken dat moet makkelijk gaan.
De oude onderdelen van de F29 gaan deels op een Alu Cube 26" frame en die gaat op de taxc.
Op de taxc kan ik met een 38 voorblad en 11/36 cassette op 50% trainer dificulty alles rijden.
Komen geen remmen op uiteraard en een oude stalen voorvork met een oud voorwiel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kon gisteren weer verder.
XX1 crank AI, shifter en derrie binnen. Leuk grapje van Sram, als je met een quarq wil rijden moet je twee cranks kopen.
De AI voor de NDS en de normale voor de DS, door de AI is de crankas 10mm langer.
Dus er is nog een XX1 crank 170mm splinter nieuw te koop met 3 bolt bevestiging. Alleen de NDS is gemonteerd geweest.
Met 6mm offset tandwiel of zonder.
Voorwiel is als het goed is vandaag klaar. Dan kan ik hem afmaken.
Mis ik nog de zadelpen, maar dat is niet zo'n probleem gebruik ik deze even.
Daarnaast kan je hier nu toch niet fietsen omdat het een ijsplaat is overal. levensgevaarlijk.
Even snel op de weegschaal met het oude wiel kwam ik op 10.4 kilo (daar zat wel een heel licht bandje op, met het nieuwe wiel en zadel en pen nog anders kom ik heel dicht tegen de 10 aan. Valt me mee. mijn lijstje komt op 10.250 nu.
Opzich vind ik hem met het goud nog wel mooi geworden ook. Ik zit nog te twijfelen over rainbow cassette en ketting, maar daar wacht ik nog wel even mee.
Wat wel weer heel netjes is bij Cannondale, je zou het normaal moeten vinden, maar het is bijna de enige. Een complete handleiding met duidelijke tekening, spare part nummer en aanhaal momenten en overzicht met alle maten en instellingen.
Hele goed kabelgeleiding waardoor je interne kabels heel makkelijk plaats. Afgevlakte remnokken, hele afwerking is echt op hoog niveau. Dat heb ik nooit eerder bij een ander merk gezien.
1 dingetje, ze maken een heel mooi vakje voor de stash kit in de schuine buis onder de bidonhouder al sje die monteert. Tool met alle sleutels, dynaplus, bandenwippers, co2 pomp. Maar ze zijn de kettingpons vergeten. Net ff geen 10 voor het complete concept, moeten wel streng blijven.
XX1 crank AI, shifter en derrie binnen. Leuk grapje van Sram, als je met een quarq wil rijden moet je twee cranks kopen.
De AI voor de NDS en de normale voor de DS, door de AI is de crankas 10mm langer.
Dus er is nog een XX1 crank 170mm splinter nieuw te koop met 3 bolt bevestiging. Alleen de NDS is gemonteerd geweest.
Met 6mm offset tandwiel of zonder.
Voorwiel is als het goed is vandaag klaar. Dan kan ik hem afmaken.
Mis ik nog de zadelpen, maar dat is niet zo'n probleem gebruik ik deze even.
Daarnaast kan je hier nu toch niet fietsen omdat het een ijsplaat is overal. levensgevaarlijk.
Even snel op de weegschaal met het oude wiel kwam ik op 10.4 kilo (daar zat wel een heel licht bandje op, met het nieuwe wiel en zadel en pen nog anders kom ik heel dicht tegen de 10 aan. Valt me mee. mijn lijstje komt op 10.250 nu.
Opzich vind ik hem met het goud nog wel mooi geworden ook. Ik zit nog te twijfelen over rainbow cassette en ketting, maar daar wacht ik nog wel even mee.
Wat wel weer heel netjes is bij Cannondale, je zou het normaal moeten vinden, maar het is bijna de enige. Een complete handleiding met duidelijke tekening, spare part nummer en aanhaal momenten en overzicht met alle maten en instellingen.
Hele goed kabelgeleiding waardoor je interne kabels heel makkelijk plaats. Afgevlakte remnokken, hele afwerking is echt op hoog niveau. Dat heb ik nooit eerder bij een ander merk gezien.
1 dingetje, ze maken een heel mooi vakje voor de stash kit in de schuine buis onder de bidonhouder al sje die monteert. Tool met alle sleutels, dynaplus, bandenwippers, co2 pomp. Maar ze zijn de kettingpons vergeten. Net ff geen 10 voor het complete concept, moeten wel streng blijven.
Mooie racebak gaat dit worden! En ongeveer de helft van het gewicht van het enduro beest dat ik nu aan het bouwen ben zo te zien
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is gewoon mechanisch met draaishifter.
Ja de andere crank verkoop ik wel, kost het me uiteindelijk 100 meer ofzo......
Jammer maar op het geheel ook de overzien, voor mijn twede wielset ook maar Carbon ti schijven besteld
Enige waar ik nu nog op wacht is de zadelpen.
Nog wat kabels inkorten en lockout aansluiten.
Morgen weer verder zijn perfecte dagen voor dit soort klusjes.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Fijn dat ze alles zo goed gedocumenteerd hebben, zoals je zegt dat hebben ze bij geen ander merk. Een 10+ dus.
Wat ze ook bij geen ander merk hebben is de afwijkende asymmetrische bouw van het achterwiel, daar zou ik ze dan weer een - 3 voor geven....
Succes met de opbouw, ik vind de kleuren wel super!
Wat ze ook bij geen ander merk hebben is de afwijkende asymmetrische bouw van het achterwiel, daar zou ik ze dan weer een - 3 voor geven....
Succes met de opbouw, ik vind de kleuren wel super!