Tubeless
De weerhaak zit inderdaad vast aan de plug maar laat op den duur los. Soms meteen al.
Dat zal wel loslopen. Inderdaad niet heel scherp en licht… De meeste tijd zal hij door de middelpuntvliedende kracht alsnog tegen de band blijven zitten, of onderin blijven liggen bij hele lage snelheid. De keren dat zo’n objectje misschien een keer los door de band rolt zit er nauwelijk kracht achter, lijkt mij.
Sowieso raad ik aan om niet te lang door te rijden met een plug. Het kan, zeker als de plug zit op een punt van de band waar weinig stress op komt. Maar beter is gewoon de band eraf halen en vanaf de binnenkant repareren met een plakker. Dan kun je meteen de weerhaak weghalen ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5421
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je kan er gewoon mee doorrijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik snap dat rijdend dat ding geen kwaad kan. Maar persoonlijk zou ik mij er zeker aan irriteren als er iets rammelt als je thuis alleen de fiets even verplaatst. Omdat ik ook overstap op tubeless lijkt mij dit zeker een aanrader. Zeker omdat net als Havana zegt je geen binnenband meer hoeft mee te nemen. Gezien hoe ik de afgelopen jaren lek heb gereden is een plug voldoende. Ik heb nog nooit een band zo kapot gereden dat deze eigenlijk niet meer te gebruiken was.
Verder zou je thuis altijd de band even los kunnen maken om die punt eruit te halen in het geval dat deze loskomt.
Verder zou je thuis altijd de band even los kunnen maken om die punt eruit te halen in het geval dat deze loskomt.
Ride bikes, not tanks!
Dat is veel te simpel gesteld. Als de plug in de wang van de band zit, zal ie snel los gaan zitten. Eigen ervaring, en met mij tientallen mensen op het wereldwijde web.
Zit de plug op het loopvlak, kan het lang goed gaan.
En als je de band vanuit de binnenkant plakt, maakt het dan qua duurzaamheid nog verschil of het een gaatje in het loopvlak is of in de wang? En welke plakkers gebruik je hiervoor?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik zou zeggen, het hangt er van af. In de wangen zou ik persoonlijk toch al snel de band vervangen. Op het loopvlak zou ik het gewoon even aankijken als je maar 1 plug hebt hoeven gebruiken (meer dan 1 is altijd achteraf repareren).
Ik heb een keer meegemaakt dat de band telkens weer lek ging, maar dat was met weinig druk verlies en dat merkte ik de volgende rit al. Die heb ik toen bij thuiskomst geplakt. Mijn huidige reparatie met dynaplug zit al een hele tijd (een maand of drie) en de band zit nog steeds potdicht, zo lang dit zo blijft laat ik de band lekker om de velg. Beide ervaringen zijn dus met een plug op het loopvlak.
Ervaringen van plugs die later weer uit de band werden geduwd ken ik ook maar dat was bij mijn weten voornamelijk met de "bacon strip"-achtige pluggen.
Eventueel plakken kan met tubeless plakkers: https://www.rosebikes.com/rema-tip-top- ... it-2674083 dit werkt hetzelfde als normale binnenband plakkers alleen de plakkers zelf zijn wat steviger.
Ok, nice to know. Tubeless plakkers.
En hoe zit het met inrijden van nieuwe banden met tubeless vloeistof. Maakt het wat uit als de temperaturen rond het vriespunt zitten? Helaas zal het pas eind december of begin januari worden eer ik naar buiten kan met de nieuwe wielen en banden. Mogelijk dat het dan weer kouder is dan nu. Maakt dat iets uit?
En hoe zit het met inrijden van nieuwe banden met tubeless vloeistof. Maakt het wat uit als de temperaturen rond het vriespunt zitten? Helaas zal het pas eind december of begin januari worden eer ik naar buiten kan met de nieuwe wielen en banden. Mogelijk dat het dan weer kouder is dan nu. Maakt dat iets uit?
Ride bikes, not tanks!