Ik zie nu dat mijn stelling niet meer klopt.
Mijn nieuwe fiets heeft 25mm voor 28mm achter.
Dus totdat de bandjes op zijn is dat nu de combi voor op de weg.
Op mijn reserve setje die ik dus ook in de grail sterk bij slecht weer ritten, hou ik de 32ers…
Bandenbreedte 25 of 28mm voor in bergen te fietsen
Ik zou mijn keuze eerder laten afhangen van hoe vlak het asfalt ligt waar ik ga fietsen, regio nederland altijd 25 mm.
In de uithoek waar ik woon, hangt het af van fiets to fiets af en het moment van het jaar.
Meestal 25 a 32 mm dus , maar de standaard lijkt toch 28 mm geworden te zijn en in sommige gevallen zelfs voorkeur 32 mm achter en 28 mm voor, en ik zou zelfs durven roepen dat ik sneller fiets op mijn 28 mm tov. 25 mm met kwalitatief soortgelijke banden, doordat ik mij minder ga inhouden op het slechte wegdek voor mijn eigen comfort.
In de uithoek waar ik woon, hangt het af van fiets to fiets af en het moment van het jaar.
Meestal 25 a 32 mm dus , maar de standaard lijkt toch 28 mm geworden te zijn en in sommige gevallen zelfs voorkeur 32 mm achter en 28 mm voor, en ik zou zelfs durven roepen dat ik sneller fiets op mijn 28 mm tov. 25 mm met kwalitatief soortgelijke banden, doordat ik mij minder ga inhouden op het slechte wegdek voor mijn eigen comfort.
Afgelopen zomer 2 fietsen meegehad naar Frankrijk.
Trek Emonda met 25mm bandjes (mavic ust tubeless)
Trek Domane met 30mm bandjes (schwalbe pro one tle)
Emonda is lichter en dus smallere bandjes, maar vaak pakte ik toch de domane omdat die wat comfortablerer reed over wat slechter wegdek.
Deels door de banden, maar ook isospeed demping.
Bergop geen moment gehad dat ik dacht goh die 30mm heeft meer weerstand ofzo.
In Nederland merk ik ook niet dat de 30mm langzamer zijn.
Ga je nog breder dan begin je het wel te merken in de bochten dat die banden liever rechtuit willen.
(begin ik al beetje te merken met m'n canyon grizl met 32mm banden, op strandfiets (maar ook door geometry) met 55mm banden merk je het helemaal)
Ook mooi artikel :
https://www.renehersecycles.com/12-myth ... are-slower
Trek Emonda met 25mm bandjes (mavic ust tubeless)
Trek Domane met 30mm bandjes (schwalbe pro one tle)
Emonda is lichter en dus smallere bandjes, maar vaak pakte ik toch de domane omdat die wat comfortablerer reed over wat slechter wegdek.
Deels door de banden, maar ook isospeed demping.
Bergop geen moment gehad dat ik dacht goh die 30mm heeft meer weerstand ofzo.
In Nederland merk ik ook niet dat de 30mm langzamer zijn.
Ga je nog breder dan begin je het wel te merken in de bochten dat die banden liever rechtuit willen.
(begin ik al beetje te merken met m'n canyon grizl met 32mm banden, op strandfiets (maar ook door geometry) met 55mm banden merk je het helemaal)
Ook mooi artikel :
https://www.renehersecycles.com/12-myth ... are-slower
- daniel1975
- Forum-lid HC