Bospaadje
04 jan 2023 10:51
Ik heb op mijn racefietsen (indoor/outdoor/gravel) dezelfde zadellengte (dus punt zadel tot achterzijde), waardoor het ook makkelijker wordt om alles zelfde af te stellen (in ieder geval in hoeverre mogelijk door de aerosturen etc).
Ik vind het vooral fijn dat mijn racer en mijn indoor exact zelfde staan. (En dus ook nieuwe en oude racer exact volgens bikefit)
Op de gravelbike heb ik iets minder reach en iets hogere stack, aangezien ik dat fijner vind qua wendbaarheid.
En de mtb zit ik compleet anders (nog rechter op), alhoewel ik de setback (zadel tov bracket wel gelijk houdt) of dat rekenkundig,bikefittechnisch een juiste aanname is, weet ik niet zeker. Maar als ik echt fors ga wijzigen in setback, krijg ik last van rug.
Ik heb eens per ongeluk (losse boutjes) met een zadel gereden dat een paar graden omlaag stond (en verergerde), dat heeft me een aantal weken rugklachten in onderrug opgeleverd, voordat ik het door had. Best wel een dingetje dus.
Wellicht word ik op onderstaande nog tegengesproken, maar ik vind het voor mezelf toch ook wel belangrijk hoe het "voelt". Zoals gezegd, op mijn racefiets heb ik exact de bikefit overgemomen. Die heb ik eens geprobeerd zo ver mogelijk te benaderen op mijn gravelbike, maar ik vond dat toch niet prettig rijden. Redelijk diep, terwijl ik toch gebaat ben bij wat meer overzicht en wat makkelijker keren in langzame bochten.
Op de mtb heb ik sowieso een heel andere zit, vanwege het extreem veel bredere stuur (race=410; gravel=440; mtb=680). Daarnaast heb ik mijn zadel ook iets minder hoog als ik technisch ga rijden, om toch ook bergaf wat meer controle te behouden.
Terwijl ik dit schrijf, denk ik wel dat het geod is om eens wat maten op te schrijven, mocht ik ooit eens iets wijzigen, kan ik altijd terugvallen op de "pijnvrije/comfortabel" situatie van nu.
Voor mijn racefiets houd ik volgende bij, heb ik dan de belangrijkste maten?
Stuurbreedte
Stuurreach
Cranck
Zadellengte
Alle maten horizontaal/verticaal gemeten (behalve zadelhoogte, die gaat van hart trapas naar bovenkant zadel (in verlengde van zadelpen)
Zadelhoogte
Zadel setback (punt zadel - hart trapas)
Zitlengte (punt zadel - stuur)
Drop (Bovenkant zadel - hoods shifter)