Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jan 2023 18:43

DDX schreef: 06 jan 2023 16:11 En dan domme vraag als we het toch over bottombrackets hebben die je moet vastdraaien; bij bottombrackets (en cranksets) zie je regelmatig staan 30-40Nm vastdraaien.
Ik doe het dan altijd gewoon vast met inbus zegmaar, of is het toch slimmer om goedkope momentsleutel aan te schaffen ?

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/datona-mome ... 020966908/
Ik hab jaren terug eens het bottombracket met momentsleutel vastgezet op 30-40 Nm en kreeg het nadien niet meer los en heb het toen met 'geweld' moeten verwijderen uit toen een aluminium frame. Sinsdien zet ik het bottombracket goed handvast en als hij zou loskomen, wat nog niet is gebeurd, zet ik hem iets vaster vast maar zeker niet meer met 30-40 Nm.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2023 19:08

Ik vind juist een moment sleutel voor de hoge momenten een must.
Je crank moet ook vaak met 48-52nm dat voel ik niet meer met de hand.

Als je deze momenten dan veel vaster draait krijg je zo nooit meer los.
Ik zou bij een bracket de 30nm max aanhouden, meer is ook het risico dat je cup vervormt en daardoor je lagers sneller kapot gaan.
Zeker als er kunstof ringen tussen zitten heeft meer weinig zin.

Ik monteer BB cups altijd wel met veel vet ipv locktite, dan krijg ik ze met 30 vrij makkelijk los.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2023 21:36

Maar moet die crank ook echt zo vast ?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4312
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 jan 2023 21:44

Shimano HT cranks geborgd op 12-14 Nm, voorspanning iets van 5 dacht ik.
Campa cranks teringstrak (en sommigen linksom).
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2023 09:38

DDX schreef: 06 jan 2023 21:36 Maar moet die crank ook echt zo vast ?
behalve shimano staat bij bijna elke ander merk 48-52nm of 50nm of iets in die geest.
Bv Sram, raceface, cane creek, rotor, oude shimano XTR.

Probleem is vaak dat het alu op alu is en tevast is echt een probleem, zeker zonder vet.... en bij minder loopt het dan toch los.

Of het moet. Ik denk het wel, mijn XX crank is twee keer losgelopen jaren terug en na de moment sleutel niet meer.
Bij sram voel je met de nieuwe cranks ook wel goed het einde nu, maar als ik dan daarna met de sleutel natrek zit er toch nog vaak een nm of 10 verschil in.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4312
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jan 2023 10:03

To grease or not to grease a square taper, that’s the question.

Een zeer oude en lange discussie waar naar mijn weten het laatste woord niet in is gezegd.

De schroefdraden van cranks die ik heb gesloopt waren door het niet verwijderen van de ring onder de crankbout, niet omdat ze te vast waren aangedraaid.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40157
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2023 13:32

pino schreef: 06 jan 2023 21:44 Campa cranks (en sommigen linksom).
Dan heb je een hele dure ;-)
Less is bore

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4312
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jan 2023 13:41

daniel1975 schreef: 07 jan 2023 13:32
pino schreef: 06 jan 2023 21:44 Campa cranks (en sommigen linksom).
Dan heb je een hele dure ;-)
Des te pijnlijker als je ze sloopt. (Afkloppen)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40157
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2023 18:16

Nooit de logica begrepen van die tita-bout met verkeerde draad. Tegen alle logica in imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jan 2023 18:21

daniel1975 schreef: 07 jan 2023 18:16 Nooit de logica begrepen van die tita-bout met verkeerde draad. Tegen alle logica in imho.
Huh, waar gaat dit nou weer over . . . . . :?:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4312
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jan 2023 18:32

Orlok schreef: 07 jan 2023 18:21
daniel1975 schreef: 07 jan 2023 18:16 Nooit de logica begrepen van die tita-bout met verkeerde draad. Tegen alle logica in imho.
Huh, waar gaat dit nou weer over . . . . . :?:
Geheimtaal van de elite :D
Niet zijken maar reiden !

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 jan 2023 18:37

De crankbout van een super record crankstel is van titanium en heeft linkse draad. Ik dacht dat alle andere campa groepen gewoon rechtse draad hebben al weet ik het niet zeker voor de gewone record.

Plaats reactie