Okay, nu is het mij duidelijk, alleen nog niet waarom dat verkeerd draad is al is dat voor iemand die dat niet begrijpt voor hem tegen alle logica.dwangarbeider schreef: ↑07 jan 2023 18:37 De crankbout van een super record crankstel is van titanium en heeft linkse draad. Ik dacht dat alle andere campa groepen gewoon rechtse draad hebben al weet ik het niet zeker voor de gewone record.
Het grote domme vragen topic
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Als je echt brute kracht gebruikt om een bout los te draaien waarvan je verwacht dat het rechtse draad is maar in werkelijkheid is het linkse....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar serieus: als alle boutjes in de fietsindustrie gewoon rechtse draad hebben, dan is die ene rare uitzondering van de crankbout van 1 specifiek crankstel gewoon verkeerde draad.
Dwangarbeider geeft precies het juiste voorbeeld.
Less is bore
Als dat die ene uitzondering was maar dat is het niet want de linker pedaal heeft namelijk ook linkse schroefdraad. Alles heeft te maken met het kunnen losdraaien tijdens het fietsen van een bevestiging met rechtse schroefdraad omdat je met de "losdraai" richting mee trapt, vandaar dat men dan kiest voor linkse schroefdraad.daniel1975 schreef: ↑08 jan 2023 10:17
Maar serieus: als alle boutjes in de fietsindustrie gewoon rechtse draad hebben, dan is die ene rare uitzondering van de crankbout van 1 specifiek crankstel gewoon verkeerde draad.
Dwangarbeider geeft precies het juiste voorbeeld.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik denk niet dat het pedaalvoorbeeld steekhoudend is. Als ik een stroef draaiend pedaal heel los en gesmeerd in de crank draai en vooruit ga fietsen, draait het pedaal los. En niet vast zoals beweerd wordt.Orlok schreef: ↑08 jan 2023 10:29Als dat die ene uitzondering was maar dat is het niet want de linker pedaal heeft namelijk ook linkse schroefdraad. Alles heeft te maken met het kunnen losdraaien tijdens het fietsen van een bevestiging met rechtse schroefdraad omdat je met de "losdraai" richting mee trapt, vandaar dat men dan kiest voor linkse schroefdraad.daniel1975 schreef: ↑08 jan 2023 10:17
Maar serieus: als alle boutjes in de fietsindustrie gewoon rechtse draad hebben, dan is die ene rare uitzondering van de crankbout van 1 specifiek crankstel gewoon verkeerde draad.
Dwangarbeider geeft precies het juiste voorbeeld.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sowiso niet relevant in dit geval. De crankas grijpt in 2 delen met forse tanden in elkaar. De bout kan niet bewegen en loslopen.
Less is bore
Een linkerpedaal heeft linkse draad om het precessie-effect tegen te gaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
@Pino: Misschien is het omdat je de andere crank makkelijker met je andere hand kunt tegenhouden wanneer je met een pedaalsleutel kracht op de ene pedaalbout zet om die los te draaien.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Leuke link.abdr schreef: ↑08 jan 2023 11:46Een linkerpedaal heeft linkse draad om het precessie-effect tegen te gaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
De praktijk is echter dat een niet goed vastgedraaid pedaal los gaat. Mede daarom heeft een pedaalsleutel zo’n lange hefboom.
Als je het niet gelooft, draai je je pedalen er met alleen de hand in en kom je na 500 km hier het resultaat melden.
Niet zijken maar reiden !
Maakt voor een draairichting niets uit.borgmonster schreef: ↑08 jan 2023 11:54 @Pino: Misschien is het omdat je de andere crank makkelijker met je andere hand kunt tegenhouden wanneer je met een pedaalsleutel kracht op de ene pedaalbout zet om die los te draaien.
Niet zijken maar reiden !
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
@ABDR: je was me voor. Dat is een mooie uitleg! Dank!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6