toegegeven; kort door de bocht .daniel1975 schreef: ↑17 jan 2023 22:40 Lol, das wel erg kort door de bocht. Tot een jaar geleden was energie iets wat een minimale impact had op het huishoudboekje van 2x modaal verdieners en meer.
En in tijden van crisis op stel en sprong dingen anders gaan doen is zelden garantie op succes.
Los van dat ik prima mijn eigen boontjes kan doppen ben ik wel overtuigd van het feit dat de overheid een zorgplicht heeft naar de bevolking. En qua energie hebben ze gewoon enorm verzaakt.
Maar als de overheid rekening met jouw opmerkingen zou houden, komen we er wel niet...
- salderen maakt voor iederen zonder PV energie duurder
- Energie, voor de impact die het heeft om milieu en geopolitiek, is inderdaad altijd al zeer goedkoop geweest. Op zich heeft de politiek zich net zo georganiseerd energie zeer goedkoop te houden (bv in Belgie door de vele subsidies die kernenergie altijd gekregen heeft, alle landen door energie in te voeren van landen waar je vooral niet wil wonen). Je bent dus altijd goed verzorgd geweest. En er is idd een relatieve crisis (relatief: ik voel ze niet) rond energie. De overheid subsidieert nu gigantisch veel mensen hun energiefactuur. Ze doen dus wat jij vraagt in tijden van crisis en dan klaag je dat ze niet met de toekomst bezig zijn... Laat ze eerst even de crisis wat managen, want voor sommigen is het idd geen lolletje -en energie-armoede was wel al langer een ding. En ook: landen mogen bedrijven met overwinsten op energie extra belasten (of dat slim is, is een andere vraag): dus wat je lijkt te suggereren kan of gebeurt -in europa. En nog altijd: iedereen kan kiezen welke bedrijven hun energie leveren: laat vooral weten waar ze die niet moeten halen: dat helpt...
De zorgplicht die ik vind die de overheid verzaakt heeft, is mensen minder afhankelijk te maken van energie. Dat was en is nog altijd moeilijker dan energie goedkoop te houden.
Samengevat lijkt jouw pleidooi: PV eigenaren moeten zoveel mogelijk geld krijgen, de overheid moet stoppen met subsidies voor gas en gelijktijdig ook wel subsidies geven en ook zorgen dat we allemaal alleen nog elektriciteit gebruiken. Het belangrijkste: minder energie nodig hebben vergeet je.