Tijd voor nieuwe wielen
De wielen die ik vorig jaar heb laten bouwen bevallen erg goed, zowel in het vlakke en winderige Nederland als ook in het (midden) gebergte.
Aangezien ik al jaren met veel verschillende wielen rijd en ik het een beetje zat was een steeds rem blokken te wisselen of remblokken opnieuw af te moeten stellen, deze winter besloten om een aantal nieuwe wielen te laten bouwen.
Als eerste nieuwe naven besteld, wederom DT Swiss 240S naven.
Ik ga dus 3 achter wielen en 2 voorwielen laten bouwen.
De naven komen van Math Salden en worden (nog steeds) aangeboden voor een goede prijs. Ik vind € 230,- voor een set van deze naven een nette prijs. Helaas zijn ze alleen in 24/28 gats uitvoering verkrijgbaar maar ik vind dit, mede gezien mijn gewicht van rond de 90 KG geen probleem.
Aangezien ik al jaren met veel verschillende wielen rijd en ik het een beetje zat was een steeds rem blokken te wisselen of remblokken opnieuw af te moeten stellen, deze winter besloten om een aantal nieuwe wielen te laten bouwen.
Als eerste nieuwe naven besteld, wederom DT Swiss 240S naven.
Ik ga dus 3 achter wielen en 2 voorwielen laten bouwen.
De naven komen van Math Salden en worden (nog steeds) aangeboden voor een goede prijs. Ik vind € 230,- voor een set van deze naven een nette prijs. Helaas zijn ze alleen in 24/28 gats uitvoering verkrijgbaar maar ik vind dit, mede gezien mijn gewicht van rond de 90 KG geen probleem.
Na de naven besteld te hebben was het tijd voor de velgen.
Naast de 65 mm hoge velgen die ik al heb, gekozen voor velgen van 25 mm hoog (set), 45 mm hoog (set) en 88 mm (los achterwiel).
Wederom gekozen voor de Light Bicycle Falcon rims, ook deze keer:
De velgen zijn inmiddels ook binnen:
De 25 mm velgen (circa 395 gram per stuk)
De 45 mm velgen (circa 470 gram per stuk)
en de 88 mm velg (circa 650 gram)
Naast de 65 mm hoge velgen die ik al heb, gekozen voor velgen van 25 mm hoog (set), 45 mm hoog (set) en 88 mm (los achterwiel).
Wederom gekozen voor de Light Bicycle Falcon rims, ook deze keer:
- Hooked velgen
- Non Disc - High TG Surface
- Matte UD finish
- Met Access holes
- Met Access holes
- Stealth Grey decalls
De velgen zijn inmiddels ook binnen:
De 25 mm velgen (circa 395 gram per stuk)
De 45 mm velgen (circa 470 gram per stuk)
en de 88 mm velg (circa 650 gram)
Nu de velgen en naven nog even versturen zodat het bouwen kan beginnen.
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de voortgang en ik heb verder nog een aantal vragen die ik later verder zal uitwerken.
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de voortgang en ik heb verder nog een aantal vragen die ik later verder zal uitwerken.
- Ga ik de wielen Tubeless rijden of niet.
- Wat is een nette magneet om op de (platte) spaken aan te brengen.
- Welke (QR) spanners ga ik gebruiken.
Magneet? Voor een snelheidsmeter bedoel je? Ik zou zo'n nieuwe sensor van bijvoorbeeld Garmin of Magene (Aliexpress) aanschaffen die je met een stug rubbertje aan de naaf bevestigt.
Wat betreft de snelspanners zou je kunnen kijken naar een setje Tune. Heb hier meerdere goede verhalen over gelezen op dit forum: ze zijn lekker licht en klemmen goed, maar wel flink aan de prijs: https://www.bike-discount.de/en/tune-dc ... gJuXvD_BwE
Wat betreft de snelspanners zou je kunnen kijken naar een setje Tune. Heb hier meerdere goede verhalen over gelezen op dit forum: ze zijn lekker licht en klemmen goed, maar wel flink aan de prijs: https://www.bike-discount.de/en/tune-dc ... gJuXvD_BwE
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Spaakmagneten zijn iets uit de jaren 30, kan ook jaren 40 zijn.
Verder leuk project!
Verder leuk project!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40094
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom nog een sensor? Gps is voor mij ruim voldoende nauwkeurig.
Less is bore
Levert TREK nog steeds fietsen af met het Duo Trap S systeem? Dan heb je nog steeds een magneet nodig
Aangaande de spaakmagneet, die hoef ik inderdaad niet te gebruiken, maar ik vind het gewoon prettiger om mijn snelheid te zien via de (in mijn geval Giant Ridesense) sensor als via de GPS. Dus als iemand nog een nette oplossing weet houd ik mij aanbevolen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb vroeger magneten besteld, die lijmde ik op de spaak met twee componenten lijm, was een magneetje van 4mm doorsneel en 2,5mm dik.
Vrij sterk ook en bijna onzichtbaar als je er een zwarte merkstift oid overheen haalt.
Kan je er wel een sturen gebruik ze toch niet meer. Stuur maar een PB.
Vrij sterk ook en bijna onzichtbaar als je er een zwarte merkstift oid overheen haalt.
Kan je er wel een sturen gebruik ze toch niet meer. Stuur maar een PB.