afstellen achterderailleur racefiets tbv Tacx lukt niet
Dag allen,
Ik gebruik mijn wielrenfiets voor zowel trainen buiten als binnen op mijn Tacx.
Gebruik ik mijn wielrenfiets nu buiten met mijn 11-25 cassette, dan is er compleet niets aan de hand met schakelen. Maar nu train ik ook veel binnen op mijn Tacx Neo 2, voor diegene die dit model niet kennen, een smarttrainer waar mijn fiets zonder achterwiel op geplaatst wordt. Daar zit een 11-34 cassette op wegens voorbereidingen op de Amstel Gold Race, de “Rad am Ring” en onze vakantie naar de Zwitserse Alpen waar de nodige steile en/of lange beklimmingen aan bod komen. Om hiervoor in Brabant te trainen, moet ik iedere rit >250 keer de brug over de A58 of A2 “beklimmen” om wat hoogtemeters te maken
Maar ga ik op mijn Tacx bijvoorbeeld een interval of FTP test fietsen waarbij ik gebruik maak van mijn zwaarste versnellingen, dan schakelt hij als ik teveel kracht zet (>ca 400W/ 3.4W/kg) regelmatig tussen de 2 zwaarste versnellingen.
Draai ik nu mijn pedalen naar achter, geen weerstand dus, dan hoor ik ter plaatse van de cassette soms ook een licht getik/ geschraap. Het is niet mijn derailleur die steeds verspringt.
Stel ik stel mijn achterderailleur opnieuw af voor mijn Tacx, dan wil dat zeggen dat ik deze ook weer moet afstellen als ik mijn fiets buiten wil gebruiken en vice versa.
Nu zal dat binnenkort opgelost zijn wegens aanschaf van een nieuwe fiets (althans “levering binnenkort” volgens de website van het merk). Heb ik die nieuwe fiets, dan kan ik mijn huidige fiets gewoon op mijn Tacx laten staan en goed afstellen.
Maar om nu enkel tijdelijk een 2e hands fiets te kopen die ik voor mijn Tacx gebruik zie ik niet zitten. Ik kom daar tevens ook niet makkelijk aan vanwege mijn lengte (2,02m). Racefietsen met een framemaat van 64 of 65 staan ook niet op de bekende verkoopsites.
Heeft iemand een idee hoe ik dit geschraap/ getik op kan lossen zonder daarbij te gaan zitten knoeien met mijn afstelling? Het kan niet aan vuil liggen omdat ik alles goed schoon gemaakt heb en opnieuw gesmeerd heb.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sander
Ik gebruik mijn wielrenfiets voor zowel trainen buiten als binnen op mijn Tacx.
Gebruik ik mijn wielrenfiets nu buiten met mijn 11-25 cassette, dan is er compleet niets aan de hand met schakelen. Maar nu train ik ook veel binnen op mijn Tacx Neo 2, voor diegene die dit model niet kennen, een smarttrainer waar mijn fiets zonder achterwiel op geplaatst wordt. Daar zit een 11-34 cassette op wegens voorbereidingen op de Amstel Gold Race, de “Rad am Ring” en onze vakantie naar de Zwitserse Alpen waar de nodige steile en/of lange beklimmingen aan bod komen. Om hiervoor in Brabant te trainen, moet ik iedere rit >250 keer de brug over de A58 of A2 “beklimmen” om wat hoogtemeters te maken
Maar ga ik op mijn Tacx bijvoorbeeld een interval of FTP test fietsen waarbij ik gebruik maak van mijn zwaarste versnellingen, dan schakelt hij als ik teveel kracht zet (>ca 400W/ 3.4W/kg) regelmatig tussen de 2 zwaarste versnellingen.
Draai ik nu mijn pedalen naar achter, geen weerstand dus, dan hoor ik ter plaatse van de cassette soms ook een licht getik/ geschraap. Het is niet mijn derailleur die steeds verspringt.
Stel ik stel mijn achterderailleur opnieuw af voor mijn Tacx, dan wil dat zeggen dat ik deze ook weer moet afstellen als ik mijn fiets buiten wil gebruiken en vice versa.
Nu zal dat binnenkort opgelost zijn wegens aanschaf van een nieuwe fiets (althans “levering binnenkort” volgens de website van het merk). Heb ik die nieuwe fiets, dan kan ik mijn huidige fiets gewoon op mijn Tacx laten staan en goed afstellen.
Maar om nu enkel tijdelijk een 2e hands fiets te kopen die ik voor mijn Tacx gebruik zie ik niet zitten. Ik kom daar tevens ook niet makkelijk aan vanwege mijn lengte (2,02m). Racefietsen met een framemaat van 64 of 65 staan ook niet op de bekende verkoopsites.
Heeft iemand een idee hoe ik dit geschraap/ getik op kan lossen zonder daarbij te gaan zitten knoeien met mijn afstelling? Het kan niet aan vuil liggen omdat ik alles goed schoon gemaakt heb en opnieuw gesmeerd heb.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sander
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Kan de derailleur wel een 34 tandwiel aan? Ik vermoed dat daar een probleem schuilt.
Hangt ervan af wat je bedoelt met "mijn zwaarste versnellingen". Zijn dat de grootste kransjes van je cassette of juist je de kleinste? Als het de grootste kransjes betreft, kan de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en die kransjes inderdaad te klein zijn. Je kunt dan proberen om de B-schroef verder in te draaien. Biedt dat ook geen soelaas, dan zal de derailleur niet geschikt zijn voor 34T (korte kooi waarschijnlijk).
t.a.f.k.a.e.h.
@scottwilko en @Evilhomer, ik heb een derailleur met een lange kooi. Dit wegens onder andere mijn gewicht. Om met 118kg en een medium kooi te klimmen is geen optie voor mij. De top van cols zoals de Alpe d'Huez (PR 5x op 1 dag tijdens de Alpe d'HuZes), de Galibier en de Grosse Scheidegg zou ik met een medium kooi ook niet gehaald hebben. Keutenberg tijdens trainingen in Limburg en de AGR zou me dan ook niet lukken.
Met zwaarste versnellingen bedoel ik voor de grootste krans en achter de 2 kleinste kransjes.
Met zwaarste versnellingen bedoel ik voor de grootste krans en achter de 2 kleinste kransjes.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kan nooit veel meer dan een half of driekwart slagje met de barrel adjuster op de derailleur zijn...
'rommelen met de afstelling' is 15 sec werk per keer als je weet wat je doet. En onthoud wat je gedaan hebt.
'rommelen met de afstelling' is 15 sec werk per keer als je weet wat je doet. En onthoud wat je gedaan hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
@scepticus, dat is ook niet het geval. De ketting zal nieuwer zijn dan de cassette. De cassette gebruik ik enkel op mijn Tacx of tijdens klimritten. Plaats ik de 11-34 cassette op mijn wiel en ga ik bv de AGR fietsen, dan zijn er ook totaal geen schakelproblemen.
Volgens mij zit iedereen problemen op te lossen die er niet zijn. De fiets schakelt niet lekker als hij “van achterwiel naar Tacx” gaat. Da's heel gewoon. Op te lossen door bij iedere wisseling de derailleur af te stellen, fluitje van een cent, maar daar heeft TS geen zin. Volgens mij is dan het enige alternatief de cassette op het wiel ÓF de cassette op de tacx iets “te verplaatsen” met hele dunne spacers tot het goed werkt in beide situaties.