Het grote mix & match topic
Leg lijst van kransjes va. de 2 cassettes eens naast elkaar; welke kransjes zijn verschillend; welke gebruik je als je niet klimt of in een wedstrijd;
Of ook; wie rijdt er nu wedstrijdjes zonder een achterwiel specifiek voor die wedstrijden?
Ik ben zelf al verbaasd dat je voor een koersje een 30t cassette neemt en niet eentje met een zeer beperkt verschil tussen alle tanden.
Of ook; wie rijdt er nu wedstrijdjes zonder een achterwiel specifiek voor die wedstrijden?
Ik ben zelf al verbaasd dat je voor een koersje een 30t cassette neemt en niet eentje met een zeer beperkt verschil tussen alle tanden.
Ik denk dat er (op mijn zeer bescheiden niveau) heel veel mensen wedstrijdjes rijden zonder specifiek wedstrijd achterwiel. Die grotere overgangen hebben me nog nooit gehinderd eerlijk gezegd.
Mijn zorg zit wat meer in de lange derailleur; dan hangt je ketting losser en schakel je minder soepel. Ga ik daar last van hebben als ik bij 44 per uur aan het elastiek van het peleton hang?
Mijn zorg zit wat meer in de lange derailleur; dan hangt je ketting losser en schakel je minder soepel. Ga ik daar last van hebben als ik bij 44 per uur aan het elastiek van het peleton hang?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij koersen op een baantje zou ik liever een wat grotere cassette hebben, anders schakel je je suf en in de ideale cadans rijd je toch nooit. Daarnaast is 11tm16 vrijwel op elke cassette gelijk, dus met 44 per uur zit je daar wel.
Als ik aan het elastiek zou hangen, zou ik me over andere dingen druk met dan de lengte vd derailleur..
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Extra luchtweerstand! Je ketting hangt echt niet losser hoor. Zeker met de huidige generaties derailleur niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hier heb ik ervaring met sram red22 derailleurs.
Mijn ervaring is dat de lange en korte kooi beide zowat even snel schakelen op dezelfde cassette (geen merkbaar verschil).
Maar belangrijker is de afstand van bovenste kransje tot cassette.
Bij een 'grote' cassette, na afregelen, komen er veelal toch kransjes waarbij dat onderste wieltje verder na onder moet en daar schakelt het toch minder snel.
Als je even een 'grote' cassette gewoon bent en gaat over naar een 'kleine' cassette - 11-30 naar bv 11-23 of een 14-28* vond ik het opvallend hoeveel sneller het schakelt.
Trouwens zelfde vooraan; 39-50 schakelen gaat merkelijk sneller dan 34-50.
Dat de ketting losser hangt, hangt maar af van de sterkte van de veer. Ik denk dat weinig meespeelt.
Ik kan het nergens vinden, vandaar dat ik de vraag hier even drop. (Had misschien ook bij het grote domme vragen topic gepast)
Ik gravel nu met een oud sram rival 1x11 setje. Ik wil overstappen naar elektrisch.
Kan dit dan met force/rival AXS shifters, een Eagle GX AXS derailleur en een 12 speed cassette?
Dus ik laat m’n crank zoals het is.
Ik zie namelijk die Eagle upgrade kit voor €450, alleen dan zit ik weer met die mtb shifter.
Een Sram Force upgrade kit is een stuk duurder en dan moet ik ook nog een andere crank kopen omdat force weer die flattop ketting heeft.. en het andere probleem is dat ik dan qua cassette range weer beperkt zit.
Misschien kon ik dit korter formuleren:
Wat is de beste prijs/kwaliteit manier om over te stappen naar elektrisch? (Met behoud van de cassette range ivm uitstapjes Ardennen oid)
Ik gravel nu met een oud sram rival 1x11 setje. Ik wil overstappen naar elektrisch.
Kan dit dan met force/rival AXS shifters, een Eagle GX AXS derailleur en een 12 speed cassette?
Dus ik laat m’n crank zoals het is.
Ik zie namelijk die Eagle upgrade kit voor €450, alleen dan zit ik weer met die mtb shifter.
Een Sram Force upgrade kit is een stuk duurder en dan moet ik ook nog een andere crank kopen omdat force weer die flattop ketting heeft.. en het andere probleem is dat ik dan qua cassette range weer beperkt zit.
Misschien kon ik dit korter formuleren:
Wat is de beste prijs/kwaliteit manier om over te stappen naar elektrisch? (Met behoud van de cassette range ivm uitstapjes Ardennen oid)
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Heb je behoefte aan een nog grotere cassette dan moet je een eagle derailleur gebruiken, met eagle cassette en ketting en dan ga je naar 10-52. Anders heb je een setje rival shifters/remmen nodig en deze derailleur tot 10-44.
https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-eTa ... 0-44-Teeth
Een ander axs kettingblad moet ook wel te vinden zijn voor een rival crank. Eventueel van een andere aanbieder dan sram.
Is het deze crank?
dan kan je elk 110x5 axs kettingblad kopen.
bijv
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... chainrings
Let wel dat je ook een xd body op je wiel nodig hebt en dat XD en XD-R niet hetzelfde zijn.
https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-eTa ... 0-44-Teeth
Een ander axs kettingblad moet ook wel te vinden zijn voor een rival crank. Eventueel van een andere aanbieder dan sram.
Is het deze crank?
dan kan je elk 110x5 axs kettingblad kopen.
bijv
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... chainrings
Let wel dat je ook een xd body op je wiel nodig hebt en dat XD en XD-R niet hetzelfde zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als je idd met die flattop ketting onzin niet wil beginnen; idd je kan je binnen Axs alles combineren.DrvC schreef: ↑29 jan 2023 09:55 ...
Kan dit dan met force/rival AXS shifters, een Eagle GX AXS derailleur en een 12 speed cassette?
...
Een Sram Force upgrade kit is een stuk duurder en dan moet ik ook nog een andere crank kopen omdat force weer die flattop ketting heeft..
Misschien kon ik dit korter formuleren:
Wat is de beste prijs/kwaliteit manier om over te stappen naar elektrisch? (Met behoud van de cassette range ivm uitstapjes Ardennen oid)
Dus een eagle achterderailleur met gewone 12 speed ketting, rival axs shifter en je huidige crank en een gewone 12 speed ketting zou moeten werken. Je hebt nog wel een specifieke body nodig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 feb 2023 20:40
Hallo allemaal,
Misschien is het al een keer langsgekomen in dit vele pagina's tellende topic. Maar op de helft van de pagina's ben ik afgehaakt.
Ik vraag me af of het mogelijk is een Dura Ace 9000 11 speed compacte crank op mijn racefiets te zetten. De rest van de onderdelen is Ultegra 6700 10 speed.
Volgens de fabrikant is de kettingbreedte verschillend en kan het niet.
Ook vraag ik mij af, als het qua ketting wel kan, of het crankstel op mijn frame past. Het heeft namelijk ITA schroefdraad en is 70mm breed. Er zat ooit wel een shimano crankstel op. Maar die heb ik ooit vervangen voor een FSA. Maar van die laatste wil ik nu af want de bladen zijn versleten en ik vind het tijd voor een upgrade.
Misschien is het al een keer langsgekomen in dit vele pagina's tellende topic. Maar op de helft van de pagina's ben ik afgehaakt.
Ik vraag me af of het mogelijk is een Dura Ace 9000 11 speed compacte crank op mijn racefiets te zetten. De rest van de onderdelen is Ultegra 6700 10 speed.
Volgens de fabrikant is de kettingbreedte verschillend en kan het niet.
Ook vraag ik mij af, als het qua ketting wel kan, of het crankstel op mijn frame past. Het heeft namelijk ITA schroefdraad en is 70mm breed. Er zat ooit wel een shimano crankstel op. Maar die heb ik ooit vervangen voor een FSA. Maar van die laatste wil ik nu af want de bladen zijn versleten en ik vind het tijd voor een upgrade.