SRAM Force AXS derailleur failure?
Goedemorgen allen,
Na een tijd niet actief bezig te zijn geweest te zijn heb ik toch de fietshobby weer opgepakt.
Nu heb ik een nieuwe fiets afgemonteerd met een nieuwe SRAM Force AXS groupset. Ik merk alleen dat de achterderailleur geen spanning krijgt als ik de accu aan de achterkant iets omhoog duw (zonder kracht), een klein duwtje naar beneden zorgt er wel weer voor dat de derailleur spanning krijgt. Uiteraard zit de goed accu vastgeklikt. Het lijkt erop alsof de tolaranties iets aan de ruime kant zijn waardoor er dus wat beweging mogelijk is in de accu t.o.v. de derailleur. Helaas lost het "probleem" zich niet op door accu's te verwisselen, het lijkt dus echt aan de derailleur zelf te liggen
Nu vraag ik mij af of gebruikers van deze groupset hetzelfde ervaren en of dit tijdens het rijden problemen geeft? De verkopende partij wil de derailleur ter controle en evt. reparatie opsturen naar SRAM. Ik ben hier alleen geen grote voorstander van omdat de derailleur enerzijds gloednieuw is en anderzijds het natuurlijk weer veel tijd kost voordat de derailleur terug zal zijn.
P.S. Ik zal proberen om in de toekomst ook weer een actieve bijdrage te gaan leveren op dit forum.
Na een tijd niet actief bezig te zijn geweest te zijn heb ik toch de fietshobby weer opgepakt.
Nu heb ik een nieuwe fiets afgemonteerd met een nieuwe SRAM Force AXS groupset. Ik merk alleen dat de achterderailleur geen spanning krijgt als ik de accu aan de achterkant iets omhoog duw (zonder kracht), een klein duwtje naar beneden zorgt er wel weer voor dat de derailleur spanning krijgt. Uiteraard zit de goed accu vastgeklikt. Het lijkt erop alsof de tolaranties iets aan de ruime kant zijn waardoor er dus wat beweging mogelijk is in de accu t.o.v. de derailleur. Helaas lost het "probleem" zich niet op door accu's te verwisselen, het lijkt dus echt aan de derailleur zelf te liggen
Nu vraag ik mij af of gebruikers van deze groupset hetzelfde ervaren en of dit tijdens het rijden problemen geeft? De verkopende partij wil de derailleur ter controle en evt. reparatie opsturen naar SRAM. Ik ben hier alleen geen grote voorstander van omdat de derailleur enerzijds gloednieuw is en anderzijds het natuurlijk weer veel tijd kost voordat de derailleur terug zal zijn.
P.S. Ik zal proberen om in de toekomst ook weer een actieve bijdrage te gaan leveren op dit forum.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij een vriend van mij deed de achterderrie ook raar, daar bleek 1 van de pinnen vast te zitten en niet te kunnen veren.
Bij mij Etap 11sp braken de lipjes allemaal, vastlijmen met secondelijm en nooit meer gebroken.
Ook daar heb ik een keer storing mee gehad.
Bij mij Etap 11sp braken de lipjes allemaal, vastlijmen met secondelijm en nooit meer gebroken.
Ook daar heb ik een keer storing mee gehad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb ook al 2 lipjes moeten lijmen omdat ze afgebroken waren, nooit een storing gehad vanwege slechte contactjes.wasbeer2006 schreef: ↑31 jan 2023 11:28 Bij een vriend van mij deed de achterderrie ook raar, daar bleek 1 van de pinnen vast te zitten en niet te kunnen veren.
Bij mij Etap 11sp braken de lipjes allemaal, vastlijmen met secondelijm en nooit meer gebroken.
Ook daar heb ik een keer storing mee gehad.
Bedankt voor je reactie. De pinnen zijn allemaal perfect. Ik heb even de voor- en achterderailleur met elkaar vergeleken. Bij de achterderailleur lijkt de ruimte boven de contactpinnen groter te zijn dan bij de voorderailleur. Dat verklaart ook waarom de batterij in de achterderailleur een stukje omhoog te bewegen is en daarmee het contact met de batterij verliest.
Ik hoop dat iemand ook een SRAM force AXS derailleur heeft en even een foto kan nemen zonder de batterij, dan kan ik dat vergelijken met die van mij
Ik hoop dat iemand ook een SRAM force AXS derailleur heeft en even een foto kan nemen zonder de batterij, dan kan ik dat vergelijken met die van mij
Het is moeilijk vergelijkbaar, maar er lijkt niet heel veel verschil tussen de aansluiting van onze derailleurs te zitten.
Ik moet wel zeggen dat het een prachtige groep is, maar dat de kwaliteit helaas wel tegenvalt. De cassette wobbelt over de gehele breedte, het is geen speling maar de cassette lijkt scheef op de cilinder gezet te zijn. Reactie van SRAM: "als het goed schakelt dan kan het geen kwaad", maar ik vraag me af of dit ook zo zal blijven.
Daarnaast is er 1 schijf met een flinke slag geleverd (niet vrij van aanlopen te krijgen). Reactie SRAM:" Die kan wel weer recht gebogen worden".
Ik moet wel zeggen dat het een prachtige groep is, maar dat de kwaliteit helaas wel tegenvalt. De cassette wobbelt over de gehele breedte, het is geen speling maar de cassette lijkt scheef op de cilinder gezet te zijn. Reactie van SRAM: "als het goed schakelt dan kan het geen kwaad", maar ik vraag me af of dit ook zo zal blijven.
Daarnaast is er 1 schijf met een flinke slag geleverd (niet vrij van aanlopen te krijgen). Reactie SRAM:" Die kan wel weer recht gebogen worden".
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je kan de draad wel makkelijk scheef erop draaien. Dat sloopt ook de body natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dat klopt, de kransjes zijn als het ware af-fabriek op een soort van "cilinder" gezet. De cassette is ook dus ook zeker niet schreef gemonteerd/gedraaid op de body, het lijkt me een hele prestatie om dat voor elkaar te krijgen .
Genoeg voorbeelden op youtube te vinden trouwens.
Genoeg voorbeelden op youtube te vinden trouwens.
Dat gedoe van de schijven. Shimano is ook een notoire scheve-schijven-leverancier. Het is dus niet voorbehouden aan SRAM.
Is niet wat je verwacht als klant maar helaas de realiteit net als dat je met een beetje pielen een schijf (redelijk) goed kunt krijgen.
Door schade en schande loop ik tegenwoordig alle schijven na die ik samen met wielen aflever. Ik kan je vertellen, het merendeel wat uit de doos komt is niet echt recht te noemen.
Is niet wat je verwacht als klant maar helaas de realiteit net als dat je met een beetje pielen een schijf (redelijk) goed kunt krijgen.
Door schade en schande loop ik tegenwoordig alle schijven na die ik samen met wielen aflever. Ik kan je vertellen, het merendeel wat uit de doos komt is niet echt recht te noemen.