Fryske fytster schreef: ↑06 feb 2023 16:39
...
Dit is wat ik gewoonlijk ongeveer eet/drink in de winter:
Ontbijt: Griekse yoghurt, muesli, noten, pitten en flinke theelepel honing. Flink glas thee, kop koffie
ca. 40 km - kleine appel, slok thee - staand
ca. 50 km- 2 witte boterhammen met pindakaas/banaan en kop koffie - zittende pauze
ca. 70 km- kleine appel- kop resterende warme thee uit Stanley thermobeker - staand
ca. 90 km- kleine appel - fietsend
100 km - thuis om 15 uur lekker thee drinken en boterham kaas.
ca. 24 km/uur gemiddeld gefietst op mn gravelbike, waarbij ik nog gemakkelijk kan praten. Totaal 1,5 uur pauze/stilstaan.
...
Als recreant zijn er geen regels; alleen als je sneller/langer wil rijden en je loopt dan ergens tegen een grens kan je er eens over nadenken.
Als je je bij wat jij nu doet, je goed voelt, zou ik zo houden.
Een paar opmerkingen;
je beschrijving is vooral eentje waarbij het leuk zijn van fietsen en eten voorop staat -corrigeer me als ik fout ben. Weerom geen reden te veranderen. En die voorgeschreven hoeveelheid drinken, eten volgen... : als recreant eten of drinken als je honger en dorst hebt is perfect.
Kleine opmerkingen bij eten: afhankelijk hoeveel muesli; zorg in het ontbijt voor voldoende koolhydraten. Niet de zuivere suikers als honing maar de havermout uit de muesli tellen hier. Ik ben hier meer voorstander van boterhammen dan muesli (omdat die dikwijls te veel suiker bevatten).
De appel onderweg; die is er enkel voor het plezier. Die bevat zo weinig energie dat die weinig bijdraagt tijdens de fietstocht. Maar de pauze om die te eten kan superbelangrijk zijn voor de beleving.
En drinken; zorg gewoon dat je urine voldoende doorzichtig is in je 'normale' leven. Verder maakt het voor zo een gezellig ritje niet uit. Je zal wel drinken bij dorst.
Zolang je niet leidt onder uitputtingsverschijnselen als oa krampen, de man met de hamer niet tegenkomt is de recreant goed bezig (waarbij ik bij problemen nog eerder ga zeggen dat je te hard rijdt eerder dan te wienig eet). Of ook; als je maag de combinatie veel eten/drinken én fietsen niet gecombineerd krijgt, doe het rustiger aan. Die grote volumes drank zijn maar om stoere inspanningen te kunnen doen; niet als je ook pauzeert voor appel.