Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb echter nog nooit een alu pen gebroken of ingescheurd gehad. Een carbon pen wel en die brak gelukkig inderdaad ook niet volledig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Carbon "waarschuwt" ruim vantevoren wanneer het kapot gaat, alu breekt zonder enige waarschuwing!
Heb het wel eens gezien bij een alu stuur dat afbrak, dan maak je een vreselijke smakkerd!
De carbon zadelpen van TS is waarschijnlijk te vast aangedraaid, bij normaal Nm aanhaalmoment gaat een carbon zadelpen niet scheuren bij de klem....
Heb het wel eens gezien bij een alu stuur dat afbrak, dan maak je een vreselijke smakkerd!
De carbon zadelpen van TS is waarschijnlijk te vast aangedraaid, bij normaal Nm aanhaalmoment gaat een carbon zadelpen niet scheuren bij de klem....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In aluminium zijn vaak ook wel eerst haarscheuren te ontdekken. Alleen kraakt dat vaak niet van tevoren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Lagers voorwiel vervangen. Geen eenvoudige klus omdat ik niet de juiste uitdruk tools heb. Zelf een hulpstukje gemaakt, lukte wel.
Nieuwe lagers erin, klaar. Dacht ik.
Wiel paste niet super, zat iets meer op spanning erin dan voorheen. Kon de oorzaak niet vinden, remklauw ook helemaal naar binnen moeten afstellen en nog steeds niet mooi gecentreerd in de klauw. Het liep wel allemaal vrij.
Na 60km liep het niet helemaal vrij meer en kreeg de rem niet goed afgesteld dat de schijf vrij kon draaien. Vreemd.
Alles uit elkaar, lijkt allemaal correct te zitten. Weer in elkaar, valt op dat de as tussen de lagers speling heeft in de lengte. Lagers niet helemaal ingeperst. Dat gecorrigeerd en toen paste het wiel niet meer
Na het avondeten verder en valt op dat de as niet symmetrisch is
Een lager eruit, as omgedraaid, lagers correct ingeperst. Remblokken eruit, zuigers terug gedrukt, remblokken ontvet, terug geplaatst, wiel erin, remklauw los, rem op druk gepompt. Rem geblokkeerd, gecentreerd, klauw vast gezet.
Nu zit de schijf midden in de remklauw, alles draait zonder aanlopen.
Nieuwe lagers erin, klaar. Dacht ik.
Wiel paste niet super, zat iets meer op spanning erin dan voorheen. Kon de oorzaak niet vinden, remklauw ook helemaal naar binnen moeten afstellen en nog steeds niet mooi gecentreerd in de klauw. Het liep wel allemaal vrij.
Na 60km liep het niet helemaal vrij meer en kreeg de rem niet goed afgesteld dat de schijf vrij kon draaien. Vreemd.
Alles uit elkaar, lijkt allemaal correct te zitten. Weer in elkaar, valt op dat de as tussen de lagers speling heeft in de lengte. Lagers niet helemaal ingeperst. Dat gecorrigeerd en toen paste het wiel niet meer
Na het avondeten verder en valt op dat de as niet symmetrisch is
Een lager eruit, as omgedraaid, lagers correct ingeperst. Remblokken eruit, zuigers terug gedrukt, remblokken ontvet, terug geplaatst, wiel erin, remklauw los, rem op druk gepompt. Rem geblokkeerd, gecentreerd, klauw vast gezet.
Nu zit de schijf midden in de remklauw, alles draait zonder aanlopen.
Dogma F
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Welke naaf heeft asymmetrische as? ( als infovoor andere knutselaars)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Wielen zijn van WTB, maar ik vind niet welke naven erin gebruikt zijn. Iemand zei dat het Formula hubs zijn, maar daar vind ik alleen QR naven.Vieux chnoque schreef: ↑17 feb 2023 02:33 Welke naaf heeft asymmetrische as? ( als infovoor andere knutselaars)
WTB Serra hub lijkt er wel op, is ook asymmetrische as voor.
Dogma F
Paar wielen met DT swiss 350-240 naven en je hebt er geen omkijken meer naarRamon73 schreef: ↑17 feb 2023 10:05Wielen zijn van WTB, maar ik vind niet welke naven erin gebruikt zijn. Iemand zei dat het Formula hubs zijn, maar daar vind ik alleen QR naven.Vieux chnoque schreef: ↑17 feb 2023 02:33 Welke naaf heeft asymmetrische as? ( als infovoor andere knutselaars)
WTB Serra hub lijkt er wel op, is ook asymmetrische as voor.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Het is gescheurd in de buis 3 cm onder de klem. Maar vast ook wel te strak aangedraaid om trachten de speling eruit te halen.
Volgend jaar! Nu net alle lagers vervangen, vandaag nieuwe freehub ontvangen die morgen gemonteerd wordt. Dan kan ik er ff tegen en over een maand is het hopelijk oké om met de racer te gaan rijden.nijkie schreef: ↑17 feb 2023 12:32Paar wielen met DT swiss 350-240 naven en je hebt er geen omkijken meer naarRamon73 schreef: ↑17 feb 2023 10:05Wielen zijn van WTB, maar ik vind niet welke naven erin gebruikt zijn. Iemand zei dat het Formula hubs zijn, maar daar vind ik alleen QR naven.Vieux chnoque schreef: ↑17 feb 2023 02:33 Welke naaf heeft asymmetrische as? ( als infovoor andere knutselaars)
WTB Serra hub lijkt er wel op, is ook asymmetrische as voor.
Dogma F
Bijna call of shame gehad vandaag.
Missing link opnieuw gebruikt, dacht dat degene die bij de ketting geleverd worden ook herbruikbaar zijn. Vanmiddag ontdekt dat die gedachte niet klopt....10km van huis brak de ketting.
Gelukkig had ik nog 2 nieuwe links in het zadeltasje. Wel zwarte handen erna. Dus zonder handschoenen naar huis. Anders kan ik die ook weggooien.
Missing link opnieuw gebruikt, dacht dat degene die bij de ketting geleverd worden ook herbruikbaar zijn. Vanmiddag ontdekt dat die gedachte niet klopt....10km van huis brak de ketting.
Gelukkig had ik nog 2 nieuwe links in het zadeltasje. Wel zwarte handen erna. Dus zonder handschoenen naar huis. Anders kan ik die ook weggooien.
Dogma F
Waarschijnlijk die missing links niet goed aangebracht, tenzij het Chinese meuk is natuurlijk want missing links die met een ketting worden meegeleverd zijn gerust nog een aantal keren te hergebruiken, ondanks dat de fabrikant zegt van niet is mijn ervaring met KMC kettingen dat dat wel meevalt want meerdere keren worden door mij de missing links geopend als de ketting moet worden gereinigd en heb geen probleem ervaren dat die daarna kapot gaan.Ramon73 schreef: ↑28 feb 2023 18:58 Bijna call of shame gehad vandaag.
Missing link opnieuw gebruikt, dacht dat degene die bij de ketting geleverd worden ook herbruikbaar zijn. Vanmiddag ontdekt dat die gedachte niet klopt....10km van huis brak de ketting.
Gelukkig had ik nog 2 nieuwe links in het zadeltasje. Wel zwarte handen erna. Dus zonder handschoenen naar huis. Anders kan ik die ook weggooien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless