Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Stancke
- Forum-lid
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38
Stancke
14 jan 2023 11:38
Stancke schreef: ↑10 sep 2022 15:41
Deze morgen de opvolger van mijn 2021 Scott Addict 10 gaan bevestigen: Caledonia 5 afgemonteerd met Sram Rival eTap in maatje 54.
Initieel ging ik voor Ultegra Di2 maar had twijfels bij de meerprijs, na 2 nachtjes erover nagedacht te hebben, ben ik terug naar mijn initieel plan gegaan: sowieso elektronisch schakelen + interne bekabeling. Ik neem dus vrede met Rival eTap. Ook even getwijfeld over het kleur, Oasis groen sprak mij heel hard aan maar vrees dat je met bepaalde fietskledij het gevoel zou hebben dat het carnaval is. Sram powermeter ook aan toegevoegd. Setje carbon wielen zal ik nog bestellen, heb nu 60mm maar denk dat visueel 40mm beter zal zijn. Volgens de LBS (goeie info/begeleiding gehad gisteren en vandaag om te bestellen
) zou ik ook maar 1 of 2cm spacers hebben.
Levertermijn? Tussen vandaag en april '23 dus ik zal nog even geduld moeten hebben maar laat ons eerlijk zijn, ik heb momenteel al meer dan een OK fiets en de winter komt er toch aan.
Vorige week toch maar eens een vrijblijvend mailtje gestuurd met de vraag of er al nieuws is met min of meer richtdatum van levering.
"Nee" is de samenvatting
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
-
xml
- Forum-lid
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
- Locatie: België
xml
02 feb 2023 22:28
Na enkele jaren rondkijken om een nieuwe fiets te kopen, heb ik afgelopen weekend een Cervélo R5 Team Sunweb editie met velgremmen gekocht, in showroomstaat.
Ik was voornamelijk naar een tweedehands Canyon Aeroad en Ultimate aan het zoeken in Katusha kleuren en ook met velgremmen, maar in mijn maat, Medium, was dat moeilijk. Na maanden rondzoeken naar zo een Canyon heb ik dan maar eens Cervélo R5 ingetypt (Kleinanzeigen), omdat ik al twee Cervélos heb en wel eens wou zien wat er daar tussenstond, en binnen een week heb ik deze gekocht.
Nu had ik wat advies willen vragen... de stuur en stuurpen gaan er sowieso af. Ik dacht om een aero stuur te monteren, maar staat dat nog mooi op zo een klimfiets of is het ridicuul? Ieder z'n smaak natuurlijk..
Alvast bedankt
-
bakboord1
- Forum-lid
- Berichten: 2230
- Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30
bakboord1
02 feb 2023 23:20
Gewoon doen!
Heb ik ook gedaan op mijn aero klim fiets. Ik word er blij van en dat is het enige dat telt!
Mooie fiets trouwens die je gevonden hebt.
-
xml
- Forum-lid
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
- Locatie: België
xml
15 feb 2023 22:24
Easton EC70 Aero stuur gekocht. Nog niet gemonteerd maar dat gaat inderdaad een pareltje zijn op de fiets! Bedankt voor de tip.
-
colnagi
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39
colnagi
19 feb 2023 07:55
Mooie fiets XML. Lekker strak frame met een hele mooie lak. Ik fiets ook nog met velgremmen op al mijn fietsen. Waarom wilde jij een fiets met velgremmen?
When the going gets rough the tough get going
-
xml
- Forum-lid
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
- Locatie: België
xml
19 feb 2023 17:24
Bedankt. Ik zie niet meteen de meerwaarde in, in mijn geval. Als ik nu regelmatig de Alpe d'Huez in de regen zou afdalen, dan zou ik wel voor schijfremmen kiezen... misschien. Overigens keek ik eigenlijk rond om een fiets met direct mount velgremmen te kopen (Standert Kreissäge, Canyon Aeroad, BMC Teammachine SLR01) maar vond er geen in mijn maat/met kleurenschema dat ik mooi vond/voor een schappelijke prijs.
Velgremmen zijn lichter en gemakkelijker in onderhoud, gemakkelijk met quick release.. gewoon minder gedoe en minder kostelijk. Trouwens, mijn andere twee racefietsen hebben velgremmen. Ik hou dat graag compatibel. (blijf ook bij 11-speed)
Op mijn MTB heb ik wel schijfremmen, het stoort me mateloos als er wat vuiligheid tussen de schijf en de remblokjes zit. Of als je soms dat geping heb als je optrekt na een bocht. Maar je kan er natuurlijk wel 100% op vertrouwen als je een zware afdaling hebt.
Heb enkele jaren terug een DT Swiss Oxic wielset gekocht en vanaf dat moment heb ik besloten het niet meer te overwegen om over te stappen op schijfremmen, de Oxic velg remt echt heel goed. Punt is: schijfremmen zullen zeker wel vele voordelen hebben, maar het is niet alsof velgremmen nu opeens niets meer waard zijn.
Dusja, de velgen bij klassieke wielen slijten wel in op den duur maar dat neem ik er maar bij dan.
-
colnagi
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39
colnagi
21 feb 2023 10:29
Ook ik zie niet de meerwaarde van schijfremmen. Bij een ATB of crosser vind ik ze wel nuttig. Ik ga trouwens niet mee met alle commerciele onzin zoals 12-speed, aero-frame, cleane cockpit, tubeless, 30 mm banden, steekassen, gravelbike en fietsen vanaf € 5.000,00.
Ik denk niet dat een fiets met alle genoemde "snufjes" veel beter fietst dan mijn 10 jaar oude carbon Colnago met velgremmen en 10-speed.
Een bijkomend voordeel van velgremmen is dat je af en toe een nieuw wielsetje kunt kopen. Bovendien hebben al mijn fietsen velgremmen en 10-speed, dus kan ik de wielsetjes in alle fietsen gebruiken.
When the going gets rough the tough get going
-
hayes
hayes
21 feb 2023 13:01
Wat is er commerciële onzin aan tubeless, of 30mm banden, of... ??
Ik weet dat ik cols liever afdaal met schijfremmen dan met velgremmen. Véél liever.
Dat 28 of 30mm veel comfortabeler is dan 23 of 25 zonder aan snelheid in te boeten.
-
ccc
- Forum-lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24
ccc
21 feb 2023 13:03
Maar uw 10 jaar oude carbon Colnago met 10 speed bevatte ook reeds ' snufjes' die een 10 jaar oudere alu of stalen Colnago met 7 of 8 speed niet had , en die fietsen voldeden ook ruimschoots voor het gros van de fietsers . Je kan de evolutie ( en prijsstijgingen ) nu eenmaal niet stoppen en vroeg of laat ga je daar ook in mee .
Ik rij ook nog steeds met mijn beide racefietsen zonder schijfremmen , maar ga voor volgende winter wel een gravelbike met schijfremmen aankopen , gewoon omdat ik dan dikkere banden kan rijden ( en minder kans op lekrijden ) en meer remvermogen heb bij nat winterweer . Op een bepaald ogenblik moet je afwegen of de nadelen opwegen tegen de voordelen en de keuze maken die je het beste uitkomt .
ccc
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
21 feb 2023 13:38
colnagi schreef: ↑21 feb 2023 10:29
. Ik ga trouwens niet mee met alle commerciele onzin zoals 12-speed, aero-frame, cleane cockpit, tubeless, 30 mm banden, steekassen, gravelbike en fietsen vanaf € 5.000,00.
Geinig, want juist tubeless, 30mm banden en steekassen voegen wél iets toe aan een fiets
Less is bore
-
xml
- Forum-lid
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
- Locatie: België
xml
21 feb 2023 14:50
Ik kan colnagi wel volgen hoor..
Bezig met de nieuwe fiets aan het opbouwen en begin wel een punthoofd te krijgen van de "vernieuwingen". Problemen met de eTap achterderailleur en ook nog eens een hele zoektocht om beetje simpel/goedkoop een bel en een voorlicht op het aero stuur te monteren. Waarschijnlijk zijn er nog fratsen die nu nog niet boven komen drijven.