Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keuzestress interne/externe velg breedte te bouwen wielset

Daan93
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2021 22:33

Daan93 24 feb 2023 10:01

Goedemorgen,

Ik ben van plan om mijn eerste wielset zelf te gaan bouwen. Ik doe bijna alles zelf aan de fiets, maar hier heb ik mijn vingers nog nooit aan gebrand. Vandaar dat dit bij mij steeds meer begon te kriebelen. Ondertussen al het nodige gereedschap in huis gehaald om dit plan enigszins te laten slagen.

Maar nu twijfel ik nog tussen twee velgen, waarbij het verschil hem in de interne breedte zit. Ik rij voornamelijk endurance rondjes op de racer, van rond de 2a 3 uur, in het noorden van het land, zo plat als een pannenkoek dus. Ik zal tubeless gaan rijden en een stukje comfort is voor mij wel belangrijk, dit gaat dan ook boven snelheid. Maar uiteraard moet de snelheid natuurlijk ook weer niet het ondergeschoven kindje worden :lol: . Ook werk ik mijn interval trainingen voornamelijk af op de racer, dus eigenlijk wordt hij ook echt allround gebruikt.

Nu heb ik dus de volgende twee velgen voor ogen van Light Bicycle;

De AR56, met 23 mm interne velg breedte en 30 mm externe velg breedte.
Afbeelding

En de AR56, met 21,6 mm interne velg breedte en een 28 mm externe velg breedte.

Beide velgen zijn 56mm hoog, voornamelijk om de looks ;), het verschil zit hem dus in de 1,4mm intern en de 2mm extern. Nu wordt de eerste set ook voorgesteld als race/gravel/cyclocross velg. Zou dit dan voor mijn gebruik niet een iets te grote 'overkill' zijn?

En waar de vraag dan eigenlijke echt ligt: zit er merkbaar verschil in comfort als je voor de wat bredere velg kiest? Of is dit uiteindelijk echt te verwaarlozen?

Ik ben benieuwd naar de meningen!

Groet, Daan.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5520
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 feb 2023 10:04

Als jij met bijvoorbeeld 30-32mm banden op de weg wil rijden is de eerste de beste keus. Wil je 25-28mm banden monteren dan neem je de iets smallere. Voor optimaal aero effect is t verschil tussen ban end velg liefst niet al te groot. Waarschijnlijk is de 28mm op de brede velg t snelste, maar ik ben niet een super grote voorstander van te smalle banden op brede velgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 24 feb 2023 10:24

Heb de AR55 pro, 21 intern, 28-30 extern. Perfect voor 28mm bandjes, kan ook prima met 30-32. De vraag is dus inderdaad wat voor bandjes je wil rijden.

Voor mij is dat altijd 28mm dus is dit een prima velg.

Daan93
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2021 22:33

Daan93 24 feb 2023 10:27

Dat was ook wel even handig om nog aan te geven inderdaad; ik rijd nu op 28mm bandjes op DT Swiss P 1800 db velgen. Dit is ook mijn eerste racefiets omdat ik hem naast de mountainbike heb aangeschaft, dus ik heb verder ook geen andere reverentie kaders dan de huidige set. Hierbij ben ik wel erg tevreden met het comfort trouwens, dus niet dat je bij elk gat in de weg een kant op stuitert.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 feb 2023 11:19

Wat thestudent zegt. Als je nu gaat kiezen bepaal op welke banden je gaat rijden.
Op beide velgen kan je 28, 30 en 32 rijden en nog wel meer ook.

Gezien jouw startpost zou ik voor de eerste velg gaan en 30mm of 32mm banden gaan rijden.
Rond die 30mm ligt denk ik voor een racer ook het optimum

Plaats reactie