Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

1094
Forum-lid
Berichten: 2199
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mar 2023 12:14

Die cassette dan voor 400 euro :lol: :lol:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40191
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2023 12:21

Dat is niet een normale cassette, is een limited Red cassette.
Vroeger was een SuperRecord nog goedkoper....

Snap de update sowiso niet. Schakelwerk 100% identiek gebleven, calipers niet gewijzigd.....
Alleen een niet-bestaand probleem opgelost bij de crank (zogenaamd beter schakelen door stijvere constructie) en meer productie-efficiente shifters geintroduceerd (want is zelfde als Rival, maar met andere hendels).
Bijzondere move van een bedrijf wat altijd best goede keuzes maakte.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5542
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2023 12:31

DrvC schreef: 02 mar 2023 12:10 Ik vind de groep echt heel mooi, alleen dat die voorbladen weer aan elkaar zitten is echt belachelijk..

SRAM zegt dat ze nog geen 1% van de RED cranks terugkregen ivm slijtage, dus dit is volgens hun geen issue. Maar volgens mij kochten de RED gebruikers gewoon een nieuw crankstel als die op was en wisten ze niet dat je die tegen gereduceerd tarief bij SRAM kon krijgen (50% korting replacement dacht ik ?)

Ik was in ieder geval blij dat ik gewoon m'n Force voorblad kon vervangen voor "maar" €110.

Lang leve de duurzaamheid in de fietsindustrie.
Dat is natuurlijk ook wel heel makkelijke statistiek van SRAM! Etap AXS met dus de samengestelde powermeter werd geïntroduceerd in februari 2019. Nou duurde het dus wel tot april mei voordat het een beetje beschikbaar was. Nu kan je met een beetje voorblad toch wel 50.000km rijden. Dus om in het jaar 2022 lopen jaar je blad versleten te hebben moet je dus zeker meer dan 15.000km per jaar gereden hebben. Er zijn er op het forum zeker die dat redden, maar velen ook niet. En degenen die het redden rijden vaak niet alleen maar op 1 fiets, maar soms ook op gravelbikes, de mtb etc. Dus al die versleten RED voorbladen komen allemaal pas nadat ze minstens een jaar of 5 op de fiets te hebben gezeten. En zo lang zitten ze er nu eenmaal nog niet op! Behalve dan die 1% van de fietsers die dus makkelijk meer dan 25k per jaar aantikt. Het gros van de verkochte units (2019, 2020, 2021 en afgelopen jaar ) kan simpelweg nog lang niet aan de slijtage kilometrage geraakt zijn.
En omdat het zo duur is om te vervangen zullen fietsers ook nog eens geneigd zijn langer met een enigszins versleten blad te blijven doorrijden.

Los daarvan kan een blad ook krom raken, er kan een tand afbreken etc etc. Ik vind t maar weinig duurzaam. En ik weet ook wel zeker dat je in 2029 geen powermeter unit met bladen meer kan kopen bij SRAM.

Is een beetje als een autofabrikant die na 3 jaar zegt dat pas 1% van de distributieriemen op hun benzinemodel vervangen is bij een vervangingsinterval van 5j of 120.000km. En dat het dus helemaal goed zit.

"Gaat levenslang mee" betekent dus dat SRAM een fietsleven als een jaar of 5 ziet.
Laatst gewijzigd door thestudent op 02 mar 2023 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mar 2023 12:34

thestudent schreef: 02 mar 2023 12:31 .............. En ik weet ook wel zeker dat je in 2029 geen powermeter unit met bladen meer kan kopen bij SRAM.

"Gaat levenslang mee" betekent dus dat SRAM een fietsleven als een jaar of 5 ziet.
Dat is denk ik bij alle electronische componenten zo.
Is er iemand die denkt dat er ooit "oldtimer" EV's gaan rondrijden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 16:33

Wat er altijd gebeurt is dat mensen klagen over dit soort zaken.
Maar het gros rijd nooit de bladen van zijn crank op. Ik denk echt dat 90% nooit bladen vervangt.

Dat er hier een paar zitten die het wel doen, hebben ze uiteraard geen boodschap aan.

Even afkloppen maar mijn red Etap 11sp gaat nu het zevende seizoen in en ik schat per seizoen een 6000km heeft gelopen.
En als je de ketting bij 0.5 vervangt dan blijven die bladen echt wel een 50K goed. Nou wie rijd dat op een fiets? 2 of 3%?

Los daarvan vind ik het ook een K*& systeem en weinig duurzaam, daar ben ik het mee eens.

Ps.
Voor de MTB heb ik een Garbaruk cassette besteld. Heel apart:
Ruim 100 euro goedkoper, lichter, stiller en het schakelt eindelijk zoals mijn oude XTR/Xo 9sp.
Duurzaamheid geen idee nog. Maar daar ga ik nooit achter komen denk ik meer dan 1000 a 2000 per jaar rijd ik er niet op.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mar 2023 16:57

wasbeer2006 schreef: 02 mar 2023 16:33 ........
En als je de ketting bij 0.5 vervangt ...................
Ik vervang mijn ketting ook bij 0,5.
Sommigen vinden zelfs dat 1.0 moet kunnen, dan moet je natuurlijk niet verbaasd zijn dat schakelen niet zo goed meer werkt, dat cassettes en voorbladen sneller verslijten.
Een ketting kost letterlijk slechts enkele euro's cassettes en voorbladen een veelvoud.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5308
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mar 2023 18:57

De keren dat ik een voorblad vervangen heb kan ik op 1 hand tellen, denk dat ze idd zeker wel 50k km meegaan.
Bij m'n gravelbike een keer wat eerder vervangen, maar was omdat er scheur in blad zat. (aftermarket blad)
Maar toch gaat het nergens over powermeter integreren met voorblad en waarvoor om een paar gram te besparen ?
Zou voor mij iig reden zijn om andere crank te monteren. (op fiets met force groep heb ik een rotor crank/blad)

En die nieuwe shifters die formaat van rival shifters hebben tja, die rival shifters zijn nogsteeds joekels van shifters vergeleken met shimano ultegra/dura ace di2 shifters...
Heel veel verschil zit er niet tussen de rival en oude force shifters. (ik heb ze beide)
En blijft jammer dat ze niet button voor bedienen van garmin op de shifters hebben gemaakt. (zou leuk zijn als je dat met de wireless blip zou kunnen instellen, maar vermoed dat dit ook niet gaat gebeuren...)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 19:34

Ja die laatste zou leuk zijn, nu zit je toch steeds te slepen op je Garmin.
Goed idee eigenlijk wel......

Je kan beter goedkopere ketting bij .5 vervangen dan een dure bij 0.75
Let ook wel bij 12sp is 0.5 eigenlijk al de oude 0.75!.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5308
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mar 2023 19:53

Ja dat slepen op garmin werkt ook zo lekker als het regent.
En idd gemerkt dat .75 eigenlijk te laat is bij 12 speed, maar eens nieuwe kettingtool kopen want huidige tool meet alleen .75 en 1.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 19:57


Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 mar 2023 22:45

Zijn er specifieke ketting tools nodig voor de flattop ketting eigenlijk?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mar 2023 08:03

wasbeer2006 schreef: 02 mar 2023 19:57 Dit is wel een aardige
https://www.bakkerracingproducts.nl/bir ... dicator-2/
Ik kon uit de tekening niet opmaken hoe het werkt.
Hier kan je het beter zien.
Slijtage indicatie: 0,25 / 0,5 / 0,7 / 0,8 / 1,0 %
Afbeelding
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie