Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote 'off topic' topic

Neil
Forum-lid

Neil 04 mar 2023 22:26

sharkman113 schreef: 04 mar 2023 12:28 Grootste probleem van onze samenleving (mijn mening) is dat we weigeren (soms harde) keuzes te maken
Exact dit. Er zit voor ca. €600 miljard aan gas in Groningen. Er is geen één land in de wereld dat die pot goud in de grond laat zitten, behalve Nederland. Er staan ca. 20.000 huizen in het aardbevingsgebied. Geef iedere eigenaar € 500.000, daarmee kunnen ze óf het huis aflossen en versterken en geld overhouden óf ergens anders gaan wonen. Ben je voor € 10 miljard in één klap klaar.
Stel we pompen er het eerste jaar voor €30 miljard uit, dan is dat een return on investment van 4 maandjes. Het kan niet zo zijn dat 20.000 huishoudens (buiten hun schuld om uiteraard) 10 miljoen huishoudens "gegijzeld" houden.
Overigens is schade aan die huizen niet altijd het gevolg van gaswinning. Er staan enkelsteens gemetselde huizen tussen. Na 80 jaar krijg je altijd scheuren in je muur, waar dat huis ook staat. Ook het dalende grondwaterpeil speelt een kleine rol.

Je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken. Accepteer dat nou eens.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 04 mar 2023 22:36

Zo jij durft! Een simpel rekensommetje en al het leed van de Groningse benadeelden is opgelost?!
Je gaat hier nogal voorbij aan een aantal zaken denk ik.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 04 mar 2023 23:43

Als Groninger kan ik helaas erkennen dat heel, heel veel Groningse woningen, ook boerderijen en andere buitenhuizen, zich al in de jaren 70 in een deplorabele toestand bevonden. Scheuren, scheef en in mijn jonge ogen onbewoonbaar. Alleen in Limburg kwam je toen soortgelijke woningen tegen, maar die waren onbewoond en verlaten.
De huidige toestand zal vast deels door aardbevingen zijn veroorzaakt, maar zeker niet alleen. Er werd zonder fundering op klei gebouwd. Dat leidt tot scheuren en bouwval.
Dat er nu een nationaal fonds voor alle schade moet komen vind ik bespottelijk. Maar aan de andere kant is het ook onmogelijk nu nog te bepalen wat waardoor komt.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 mar 2023 08:05

Dat wat Neil oppert klopt als een zwerende vinger, dit heb ik in kleine kring al zo vaak besproken.
Stel die inwoners schadeloos en pomp de rest van het gas uit de grond, er blijft genoeg over na de schadeloosstelling...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2023 08:07

Enzzo schreef: 04 mar 2023 22:36 Zo jij durft! Een simpel rekensommetje en al het leed van de Groningse benadeelden is opgelost?!
Je gaat hier nogal voorbij aan een aantal zaken denk ik.
Kan zijn, maar er is een kern van waarheid in het betoog.
Kun je je voorstellen wat je kunt verbeteren aan de gezondheidszorg, verduurzaming, oudedagvoorziening, etc voor dat geld?
Nu domweg kraan dicht is te rigoureus en sentimentgestuurd.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2023 09:17

Neil schreef: 04 mar 2023 22:26 Er is geen één land in de wereld dat die pot goud in de grond laat zitten, behalve Nederland.
Het gaat ondertussen niet meer enkel over het Nederlandse gas.

De West Europese machthebbers willen ondertussen zo deugpronken dat ze er ons volledig onderdoor halen.
Iets met, was weliswaar in een andere context, "aan de goede kant van de geschiedenis staan".
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 05 mar 2023 14:22

De vraag is natuurlijk ook nog als je alles eruit pompt of je dan alleen in Groningen een probleem hebt en niet ook in de aangrenzende gebieden.
Dus gaat het inderdaad maar om die aantallen?

En 20.000 klinkt mij heel weinig voor een heel, gebied.
En het gaat niet alleen om de huizen maar om werk bv, met dat half miljoen ben je er niet dat mag wel x4.
Je krijgt zoiets er nooit door, er gaan er altijd naar een rechter, kan je besluiten nemen wat je wilt.

Eerst zit je nog met die stikstof goeroe, voordat je daar voorbij bent.......
En je lost de problemen er niet mee op. We hebben helemaal geen financieel probleem in Nederland als bv.
Dat valt echt wel mee, het gros wat we extra uitgeven komt via belasting weer net zo hard binnen.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2023 16:36

Heerlijk genoten van de wk afstanden (schaatsen) dit weekeinde!!
Wat een fantastische sfeer weer daar in Thialf zeg. Het Friese carnaval 😉

Om het even richting topic te sturen; de vader van Giotto was profwielrenner 😅

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2023 18:26

Ook leuk: Alonso op het podium! Op eigen kracht zonder gekke situaties oid. Geweldig om de passie bij die man te zien.

Schaatsen op het andere scherm en tussendoor een korte stream van de dames estafette ek-indoor.
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2023 18:35

Hahaha ja. Was wel een vol sport weekeinde dit!! Alle schermen gebruikt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2023 20:04

wasbeer2006 schreef: 05 mar 2023 14:22
En het gaat niet alleen om de huizen maar om werk bv, met dat half miljoen ben je er niet dat mag wel x4.
Je krijgt zoiets er nooit door, er gaan er altijd naar een rechter, kan je besluiten nemen wat je wilt.
2 miljoen voor een slechtgebouwd krot in een krimpregio? Met die 5 ton mogen ze in hun handjes wrijven. Daar mogen mijn huis misschien bijna ook wel voor hebben. Dan start ik wel weer ergens anders.
Uitkopen moet voor een eerlijk bedrag, ook voor de burgers die via de belasting de rekening moeten betalen.
Hetzelfde geldt voor de boeren die uitgekocht moeten worden.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 mar 2023 20:58

Alonso was super, werd in de 1e ronde er nog bijna afgetikt door zijn teamgenoot en heeft gedurende de race prachtige gevechten geleverd met voornamelijk Mercedes.
Was ook "man of the match" met 53% van de stemmen.
Mooi dat Aston Martin door "af te kijken" van Red Bull, een bijna winnende auto gekopieerd hebben, beter dan de mercedessen van Toto!!
Max oppermachtig en werk aan de winkel voor Ferrari...

Plaats reactie