Goedenavond allen,
Afgelopen weekend heb ik een fiets van iemand over kunnen nemen. Waarschijnlijk heb ik iets te snel ja gezegd en niet goed opgelet bij de koop. Bij thuiskomst kwam ik er achter dat de 'SRAM force 10 speed groep' daadwerkelijk bestond uit een shimano Bottom Bracket (BB86)/ketting, sram crankstel/shifters/derrailleurs en een campa cassette. Lekkere mengelmoes dus.
De spacer die meneer had gemonteerd tussen de non-driveside crank en BB was compleet verpulverd, waardoor er speling op de crank is gekomen. Vandaag heb ik het crankstel uit de BB gehaald en kwam ik er achter dat de BB niet geheel geschikt is voor de crank. Waar de crank op de non-driveside een diameter heeft van 22mm heeft de BB een diameter van 24. Aan deze zijde zal er naar boven en naar beneden speling aanwezig blijven. Ook zit er tussen BB en crank een ruimte van ca. 3 mm waardoor het gehele crankstel momenteel van links naar rechts kan gaan.
Ik lees op internet diverse verhalen over wavy washers en conversie stukken. Heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande situatie en mogelijke oplossingen? Ik beschik zelf niet over tools om een pressfit te verwijderen en opnieuw te persen, dus het wijzigen van type BB probeer ik te vermijden.
BVD!
SRAM force GXP crank op shimano BB86?
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10 jul 2022 17:01
Gewoon een gpx bottom bracket kopen voor een bb86 frame.
Bij gpx hoort idd wel een wavy washer. Als je die niet hebt, moet je eventueel wel kopen.
Op zich vind je bij sram wel goede documentatie over de opbouw.
Op zich is een bb voor gpx en de shimano standaard dezelfde, met het verschil van 2mm aan de non-drive zijn (22mm diameter voor sram versus 24mm voor shimano).
Geraak je er niet verder aan uit, laat maar weten; dan geen ik eventueel wel een referentie.
Bij gpx hoort idd wel een wavy washer. Als je die niet hebt, moet je eventueel wel kopen.
Op zich vind je bij sram wel goede documentatie over de opbouw.
Op zich is een bb voor gpx en de shimano standaard dezelfde, met het verschil van 2mm aan de non-drive zijn (22mm diameter voor sram versus 24mm voor shimano).
Geraak je er niet verder aan uit, laat maar weten; dan geen ik eventueel wel een referentie.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er bestaan wel gewoon spacers voor om dus die 24 van het bb86 lager naar 22mm krijgen. Sterker, zeer veel GXP bottom brackets bestaan simpelweg uit een BB86-24 met een extra reducer van 1mm. Er is echter een grote kans dat nu het bb86 lager wat je hebt enigszins een optater heeft gehad van het monteren van de crank met te veel speling. Dus misschien is vervangen toch een goed idee. De SRAM varianten gebruiken links wel gewoon een lager met 22mm diameter binnen.
bijvoorbeeld. Ook inclusief wave washer etc.
https://www.rabbitbikestore.nl/elvedes- ... mm-elvedes
bijvoorbeeld. Ook inclusief wave washer etc.
https://www.rabbitbikestore.nl/elvedes- ... mm-elvedes
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Aanvullend op je vraag over het BB vind ik de achterzijde van je aandrijving ook interessant. Als je een 10s campa cassette hebt, heeft je achterwiel dus ook een campa body. Hier passen dus geen Sram/Shimano cassettes op. En 10s Campa in een Sram setup werkt wel, maar niet echt lekker….
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10 jul 2022 17:01
Bedankt voor de reacties! Ik heb zojuist een gxp BB besteld die ik er door een kennis in laat persen.