Klopt volledig, 2 km/uur verschil is idd totale onzin. Van een Endurace met lage wielen naar een Aeroad met hoge wielen overgestapt en ja er is merkbaar verschil, vooral op hogere snelheid en bij het aanzetten na een bocht maar de gemiddelde snelheid na een rit ligt echt geen 2 km/uur hoger.
Canyon kopen
Ik heb momenteel twee racefietsen. Zithoudingen zijn bij beide fietsen hetzelfde. Een compleet non-aero 6,9 kg wegend geval met lage hoekige alu Racing Zero's en een 7,9 kilo wegend aero ding met 50 mm hoge carbons. Qua snelheid voel ik totaal geen merkbaar verschil, ook niet wanneer het over de 40 gaat. Qua acceleratie heb ik het gevoel dat de oude, lichtere knar, het beter doet. Eigenlijk, overall bekeken, doet de lichte niet-aero fiets het beter dan de aero. Afgaande op m'n eigen ervaringen moet ik toch altijd wel een beetje lachen als ik sommige aero commerciële praatjes lees of hoor. Maar hé, het verkoopt en daar draait het uiteindelijk wel allemaal om.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je sommige reclame teksten van de laatste 20 jaar even na elkaar zou zetten.
Hier 1 Watt, daar 3 Watt en na de zoveelste 3% sneller nu weer 2 km/u
Als je dat allemaal gelooft moet de gemiddelde snelheid nu toch dubbel zo hoog zijn zonder dat je harder moet trappen.
En dat dit soort reclame werkt bij sommigen wordt hier op dit forum heel regelmatig bewezen.
Hier 1 Watt, daar 3 Watt en na de zoveelste 3% sneller nu weer 2 km/u
Als je dat allemaal gelooft moet de gemiddelde snelheid nu toch dubbel zo hoog zijn zonder dat je harder moet trappen.
En dat dit soort reclame werkt bij sommigen wordt hier op dit forum heel regelmatig bewezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
En hoeveel tijd hebben ze bij Thompson in de windtunnel doorgebracht om die Falon te ontwikkelen?jakkel schreef: ↑10 mar 2023 10:46 Ik heb momenteel twee racefietsen. Zithoudingen zijn bij beide fietsen hetzelfde. Een compleet non-aero 6,9 kg wegend geval met lage hoekige alu Racing Zero's en een 7,9 kilo wegend aero ding met 50 mm hoge carbons. Qua snelheid voel ik totaal geen merkbaar verschil, ook niet wanneer het over de 40 gaat. Qua acceleratie heb ik het gevoel dat de oude, lichtere knar, het beter doet. Eigenlijk, overall bekeken, doet de lichte niet-aero fiets het beter dan de aero. Afgaande op m'n eigen ervaringen moet ik toch altijd wel een beetje lachen als ik sommige aero commerciële praatjes lees of hoor. Maar hé, het verkoopt en daar draait het uiteindelijk wel allemaal om.
Er aero uitzien is natuurlijk niet hetzelfde als aero zijn.
Maar hoeveel wielertoeristen rijden er solo gemiddeld 40 per uur? Volgens mij is voor ons x winst bij 40km/h niet zo'n relevante informatie.
2km/h lijkt mij ook wat veel maar merkbaar bij een solorit aan dergelijke snelheid moet het weldegelijk zijn.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Ik heb het even in getallen zichtbaar gemaakt:
70kg 7,7kg CdA=0,300 Rho=1,22 v=38km/u P=253,5w
https://www.gribble.org/cycling/power_v ... 200&v2p=38
70kg 7,7kg CdA=0,255 Rho=1,22 v=40km/u P=253,5w
https://www.gribble.org/cycling/power_v ... 3.5&v2p=38
(0,300 - 0,255) : 0,300 X 100% = 15% toename in stroomlijn(CdA)? Dacht het niet.
70kg 7,7kg CdA=0,300 Rho=1,22 v=38km/u P=253,5w
https://www.gribble.org/cycling/power_v ... 200&v2p=38
70kg 7,7kg CdA=0,255 Rho=1,22 v=40km/u P=253,5w
https://www.gribble.org/cycling/power_v ... 3.5&v2p=38
(0,300 - 0,255) : 0,300 X 100% = 15% toename in stroomlijn(CdA)? Dacht het niet.
Ik heb een sterk vermoeden dat het 0 uur windtunnel is. Maar... interne bekabeling, plat aerostuur met geïntegreerde stuurpen, platte zadelpen, hoge wielen en framebuizen die toch net iets meer de druppelvorm aannemen. Dus... toch net iets aerodynamischer dan de old school SS EVO. En dan nog... buiten enkele tiendes watt ofzo verschil met een ding dat dagen in een windtunnel gestaan heeft gaat het echt niet schelen hoor. Allée, volgens de boekjes (en de fora ) uiteraard wel.Ernie C. schreef: ↑11 mar 2023 07:44
En hoeveel tijd hebben ze bij Thompson in de windtunnel doorgebracht om die Falon te ontwikkelen?
Er aero uitzien is natuurlijk niet hetzelfde als aero zijn.
Maar hoeveel wielertoeristen rijden er solo gemiddeld 40 per uur? Volgens mij is voor ons x winst bij 40km/h niet zo'n relevante informatie.
2km/h lijkt mij ook wat veel maar merkbaar bij een solorit aan dergelijke snelheid moet het weldegelijk zijn.
Ik rijd soms toch soloritten van rond de 35 gemiddeld, ritten in groep met het nodige kopwerk tegen dik 40 gemiddeld (sorry dat ik het vermeld, maar enigszins wel relevant hier). Dat scheelt zelfs tegen 40 per uur geen 2 km/h, als het wat met draaien en keren is zelfs liever de lichtere niet aero omdat die licht beter accelereert. Houding op de fiets! Dat doet iets merkbaar. Met de ellebogen tegen elkaar plat op 't stuur leunen (houding tijdritfiets), dat scheelt bij eenzelfde vermogen als het snel gaat soms wel zo'n 2 per uur. Maar dat is qua luchtweerstand dan ook een immens verschil tegenover de gewone houding. Dat is iets heel anders dan een hoog wieltje of een plat buizeke hoor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je echt een aero voordeel wilt halen moet je met een dicht voorwiel gaan rijden.
Ik denk dat die 2km/h alleen de fiets is, dat zou wellicht kunnen. Maar daar heb je niet zoveel aan.
Welke verhouding is rijder/fiets? 80/20 bij een gemiddeld iemand??
Dan krijg je net zoiets als met lager vet eruit en je hebt 80% minder weerstand, van 2watt..........
Ik denk dat die 2km/h alleen de fiets is, dat zou wellicht kunnen. Maar daar heb je niet zoveel aan.
Welke verhouding is rijder/fiets? 80/20 bij een gemiddeld iemand??
Dan krijg je net zoiets als met lager vet eruit en je hebt 80% minder weerstand, van 2watt..........
Nog iemand met lange levertijden bij canyon? Begin februari Aeroad SLX besteld via lease met levertijd half februari.
Nu vandaag voor de derde keer een mail met uitstel, deze keer tot april.
Canyon chat zegt dat het door de leasemaatschappij komt dus deze gecontacteerd hiermee en hun zeggen dat het absoluut aan canyon ligt
Reeds drie canyons gekocht maar dit begint toch vervelend te worden, zeker omdat zowel de lease als canyon het elkaar betwisten.
Geen eerste wereldprobleem maar het is gewoon vervelend aan het worden
Nu vandaag voor de derde keer een mail met uitstel, deze keer tot april.
Canyon chat zegt dat het door de leasemaatschappij komt dus deze gecontacteerd hiermee en hun zeggen dat het absoluut aan canyon ligt
Reeds drie canyons gekocht maar dit begint toch vervelend te worden, zeker omdat zowel de lease als canyon het elkaar betwisten.
Geen eerste wereldprobleem maar het is gewoon vervelend aan het worden
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 aug 2008 10:00
@Popoye
Op 23 Januari ook een Aeroad SLX (Force) besteld met levertijd half februari (niet via lease oid). Nu twee keer een uitstel m.b.t. levertijd ontvangen (momenteel verwachte leverdatum 24 april - 5 mei). Ondertussen heeft SRAM ook al een nieuwe versie van Force gereleased die ze momenteel al via verschillende websites beginnen uit te leveren. Zit te twijfelen of ik de bestelling zal annuleren en zal wachten op een uitvoering van de Aeroad met nieuwe Force groep...
Op 23 Januari ook een Aeroad SLX (Force) besteld met levertijd half februari (niet via lease oid). Nu twee keer een uitstel m.b.t. levertijd ontvangen (momenteel verwachte leverdatum 24 april - 5 mei). Ondertussen heeft SRAM ook al een nieuwe versie van Force gereleased die ze momenteel al via verschillende websites beginnen uit te leveren. Zit te twijfelen of ik de bestelling zal annuleren en zal wachten op een uitvoering van de Aeroad met nieuwe Force groep...
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Wat is het verschil tussen het Canyon topic en het Canyon kopen topic?
Als je nu niet kunt fietsen omdat je op de fiets wacht, zou ik niet op de nieuwe Force zitten wachten.
Grote kans dat het nog even duurt voordat Canyon daar fietsen mee uitbrengt (eerst huidige voorraad Force opmaken), en als ze het doen, dat ze de modellen wel weer een slag omhoog gaan prijzen.
Als je geen haast hebt, en graag met de nieuwste groep rijdt. dan zou ik wel wachten.
Als je nu niet kunt fietsen omdat je op de fiets wacht, zou ik niet op de nieuwe Force zitten wachten.
Grote kans dat het nog even duurt voordat Canyon daar fietsen mee uitbrengt (eerst huidige voorraad Force opmaken), en als ze het doen, dat ze de modellen wel weer een slag omhoog gaan prijzen.
Als je geen haast hebt, en graag met de nieuwste groep rijdt. dan zou ik wel wachten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat is het verschil tussen 'Racefietsen' en 'Nieuwe racefiets kopen topic'?MarkVeenstra schreef: ↑14 mar 2023 15:35 Wat is het verschil tussen het Canyon topic en het Canyon kopen topic?
Ook het verschil tussen 'Onderdelen' en 'Techniek' is vaag.
Dit forum is gewoon slecht opgebouwd.