Stelboutje pad
Goedemorgen liefhebbers, gisteravond stuitte ik tijdens het demonteren van mij retro fiets weer op een probleem. Het stelboutje in de achterste campagnolopad, de deraullieurzijde, is afgedraaid. Het steekt er nog hooguit 2 mm aan de binnenzijde uit en is er niet meer uit te krijgen. Ook niet met kruipolie en diverse punttangen. Aan de buiten zijde zit het boutje er 5 mm in. Met cobalto boortje geprobeerd uit te boren wat ook vruchteloos bleek. Heeft iemand suggesties? Het is een erg mooi Rossin frame waar ik zeer gehecht aan ben en liefst in orginele staat terug wil brengen. Misschien een andere pad erin laten lassen? Dan rijst alweer de volgende vraag, wie kan en wil dat nog? Graag uw reactie als u een oplossing ziet, weet. Grt Ad
Achterpad vervangen betekent in dit geval ook opnieuw laten chromeren en verven. Dat gaat een dure opgave worden om een boutje te vervangen dat je nog niet eens nodig hebt. Het dient alleen om je wiel verder naar voor te kunnen zetten, maar dat moet niet.
Warmte al geprobeerd?
Warmte al geprobeerd?
Hallo reageerders, bedankt voor de diverse reacties. Ik heb met cobalt geprobeerd uit te boren maar het is snoeihard, het boortje snijdt er niet in. Het enige is inderdaad nog eens proberen warm te maken. Ga ik proberen. Verder ben ik benieuwd wie je kan benaderen voor een nieuwe pad erin te zetten. Zo dik bezaaid is het niet meer als je het mij vraagt die dit nog kunnen.
Gezien het feit dat hij sowieso in get rood gespoten moet worden èn verchroomd wil ik hem nu ook 100% hebben!
Gezien het feit dat hij sowieso in get rood gespoten moet worden èn verchroomd wil ik hem nu ook 100% hebben!
Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer kan je vast helpen, zie www.m-gineering.nl
PS: Kun je niet nog een beetje grip op dat uitstekende deel krijgen met een punttang?
PS: Kun je niet nog een beetje grip op dat uitstekende deel krijgen met een punttang?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Sleuf gaat denk ik breken vanwege de hardheid van het metaal. Ik denk eerder aan vierkant vijlen en een goede tang of dop op zetten. Voorzover de ruimte dit vijlen toestaat uiteraard.
Evt. eerst een nachtje in de kruipolie en voordat je start met draaien aan het pielleke eerst even flink opwarmen met een verfföhn.
Evt. eerst een nachtje in de kruipolie en voordat je start met draaien aan het pielleke eerst even flink opwarmen met een verfföhn.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Als je boort, in ieder geval langs kant van het padoog; als de boor een beetje pakt, draait de bout er uit.
Maar is het een probleem?
Als je wielen monteert, kijk wat de ruimte is die je bout zou moeten opvullen...
Er bestaan opzet stukjes die passen in het oog. Eventueel print je met een 3 printer zo een opvulstukje...
Uiteindelijk heb je dat soort stelschroeven niet meer bij moderne frames. En dat is geen probleem. Op dezelfde manier heb je die ook niet nodig bij oude frames.... zeker niet als je met een derailleur werkt.
Maar is het een probleem?
Als je wielen monteert, kijk wat de ruimte is die je bout zou moeten opvullen...
Er bestaan opzet stukjes die passen in het oog. Eventueel print je met een 3 printer zo een opvulstukje...
Uiteindelijk heb je dat soort stelschroeven niet meer bij moderne frames. En dat is geen probleem. Op dezelfde manier heb je die ook niet nodig bij oude frames.... zeker niet als je met een derailleur werkt.
Het helpt toch niet, maar het is nog altijd paT.