Het grote 'off topic' topic
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik ga me er trouwens vanaf nu niet meer druk over maken. Zinloos, ik doe er niets meer aan.
Ik hoop vooral dat de vlaggen nu netjes rechtop blijven hangen.
Mocht de BBB met een wonderbaarlijke oplossing komen voor het probleem dan neem ik mijn hoed af. Maar verwacht niet dat bijvoorbeeld de groene universiteiten stil blijven als er in de praktijk weer weinig correct is.
Ik hoop vooral dat de vlaggen nu netjes rechtop blijven hangen.
Mocht de BBB met een wonderbaarlijke oplossing komen voor het probleem dan neem ik mijn hoed af. Maar verwacht niet dat bijvoorbeeld de groene universiteiten stil blijven als er in de praktijk weer weinig correct is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- borgmonster
- Forum-lid
Iets verder nuanceren aub of niet reageren. Stikstof is ook geen mineraal en mest wordt alleen uitgereden op grasland. Groen heeft namelijk stikstof nodig. Geen fosfor (wat ook geen mineraal is).thestudent schreef: ↑16 mar 2023 20:11 Ik heb t nog maar wat genuanceerd. Helemaal zonder bemesting intensief boeren kan uiteraard niet. Want we halen er ook producten af.
Oke, maar wel nodig voor welk beestje en plantje dan ook. Tuinbouwers weten meestal trouwens perfect hoe veel hun tomaatjes nodig hebben. Beter dan ik uiteraard ik ben geen akker of tuinbouwer. Zeer efficiente producten en relatief weinig verspilling. Dus er zijn boeren die het zeker kunnen.
En trouwens of nog even verder te nuanceren. Alle andere uitstoot van autos, transport etc is natuurlijk ook zeer schadelijk. Gelukkig zal elektrificatie daar al een deel van ondervangen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
"Groene universiteiten"thestudent schreef: ↑16 mar 2023 20:24 Mocht de BBB met een wonderbaarlijke oplossing komen voor het probleem dan neem ik mijn hoed af. Maar verwacht niet dat bijvoorbeeld de groene universiteiten stil blijven als er in de praktijk weer weinig correct is.
Nee hoor, die universiteiten ga je niet horen want die liggen teveel in bed met de corporates, zie bijvoorbeeld de R van WUR.
Ruim een jaar geleden begeleide ik een student die onderzocht hoe circulariteit eruit zou kunnen zien.
Ze nam contact op met de Green Office van haar eigen hbo instelling en later nog met een andere hbo en een wo instelling.
Het bleef oorverdovend stil.
Er zit vaak best een groot team om die green office's heen maar veel verder dan een paar prullenbakken om afval te scheiden of statiegeld op koffiebekers komen ze niet.
In het onderzoek van deze student, welke eigenlijk bedoelt was om uit te zoeken wat je nog meer met reststromen zou kunnen doen zoals schoonmaakmiddel maken uit sinaasappelschillen, kwam ze er per toeval achter dat de footprint van een lekker stukje biefstuk beduidend lager ligt dan de footprint van exotisch fruit.
Nog even over kunstmest, het is echt een heel bekend gegeven dat kunstmest het bodemleven om zeep helpt.
Er staan mooie video's op YT van een bio-boer die even lekker gaat zitten porren in een paar dagen oude koeienvlaai.
Zowel in de vlaai als in de bodem krioelt het van het leven.
En dan heb je groene mensen die denken dat het zonder vee kan, waar dan de voedingsstoffen vandaan moeten komen voor de gewassen, daar hebben ze geen benul van.
Er is een goede oplossing voor het nieuwe boeren, niet eens rocket science, met die oplossing hebben we meer boeren nodig niet minder. Inkomen van de boer kan naar een goede boterham.
Dat vraagt om een systeem verandering en opvoeden van klanten, maar die lijken toch echt per se aardbeien in januari te willen net als allerlei soorten exotisch fruit boven eten op basis van de seizoenen.
Anyways er zijn 7 hoofdredenen waar we met het huidige systeem nog ongeveer 55 oogstseizoenen van de koude grond hebben en dan is het klaar. Die redenen zijn:
* Te korte vruchtwisselingscyclus
* Pesticiden en herbiciden
* Zware machinerie (bodemverdichting-compaxie)
* Verzilting
* Kunstmest
* Erosie van de vruchtbare toplaag
* Monocultuur (verlies aan biodiversiteit)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zoooo, jij haspelt even lekker met feiten.borgmonster schreef: ↑16 mar 2023 21:06
Iets verder nuanceren aub of niet reageren. Stikstof is ook geen mineraal en mest wordt alleen uitgereden op grasland. Groen heeft namelijk stikstof nodig. Geen fosfor (wat ook geen mineraal is).
Mest kan overal worden uitgereden.
Kan over maisland, graanstoppel, grasland, met sleepslangen over wintergraan, etc.
Het kan in principe ook gebruikt worden in de aardappelteelt of uien, alleen is dat voor een boer niet heel handig ivm de regelgeving van de mestboekhouding. Dan is het meer efficient om het gros uit kunstmest te halen omdat je dan veel beter kunt geven wat het gewas nodig heeft.
Elk gewas heeft fosfaat nodig. Is nodig voor de energieopslag uit fotosynthese. Geen fosfaat = geen groei.
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
Echt niemand die hierop hapt?
Ik vond hem zelf nogal grappig…
Misschien niet allemaal mee met de tekst?
Beetje humor in dit topic blazen misschien?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
- borgmonster
- Forum-lid
Ik reageerde op een kort bericht waarin enkele duidelijke onjuistheden stonden met een misschien te kort antwoord, of in elk geval met teveel woorden en onderwerpen in een enkele zin.
Haspelen is misschien niet de juiste term, maar ik snap wat je bedoelt.
Hoe dan ook, drijfmest uitrijden anders dan op grasland ken ik niet. Vroeger werd vaste mest nog wel eens op akkerland gebracht, maar dat mag al lang niet meer. En sinds mest wordt geïnjecteerd is de overlast (in mijn ogen) nihil.
Haspelen is misschien niet de juiste term, maar ik snap wat je bedoelt.
Hoe dan ook, drijfmest uitrijden anders dan op grasland ken ik niet. Vroeger werd vaste mest nog wel eens op akkerland gebracht, maar dat mag al lang niet meer. En sinds mest wordt geïnjecteerd is de overlast (in mijn ogen) nihil.
- borgmonster
- Forum-lid
Ik heb geen idee waarom dit grappig is en hoe dit op Caroline van de BBB zou slaan. Tenzij je een hekel aan haar hebt, wellicht, is dit toch niet leuk?
Ik heb niet de hele tekst afgeluisterd, had het er na een minuut of wat wel mee gehad.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Hahaha precies dat! Geen enkel gevoel voor humor hier.
“Caroline, mighty fine…. Iknow you like to think your shit don’t stink, but you’re roses realy smell like poo hoo hoo”
Oftewel; de boerenmest stinkt net zo hard naar stikstof als de rozengeur die ze verspreid heeft in haar campagne
“Caroline, mighty fine…. Iknow you like to think your shit don’t stink, but you’re roses realy smell like poo hoo hoo”
Oftewel; de boerenmest stinkt net zo hard naar stikstof als de rozengeur die ze verspreid heeft in haar campagne
- Enzzo
- Forum-lid HC
Ow en nee ik heb totaal geen hekel aan Caroline! Waarom zou ik?!
Ik ben wel benieuwd hoe zij en haar partij het gaat doen in de provincie!
Ik ben wel benieuwd hoe zij en haar partij het gaat doen in de provincie!
- daniel1975
- Forum-lid HC
jij hebt je stickertje weer verdiend hoorEnzzo schreef: ↑16 mar 2023 22:12 Hahaha precies dat! Geen enkel gevoel voor humor hier.