Gravelbike onder €5000
Enne spordadisch op strand kan prima op elke gravelbike.
Afgelopen zondag ook met mijn factor even stukje op strand van Texel gefietst.
Erop en eraf fietsen was geen doen, maar langs de waterkant ging prima.
Alleen echt leuk is het pas als je echt strandbanden hebt en ook gewoon erop en eraf kan fietsen. (en niet wegzakt als het opeens drijfzand is)
Afgelopen zondag ook met mijn factor even stukje op strand van Texel gefietst.
Erop en eraf fietsen was geen doen, maar langs de waterkant ging prima.
Alleen echt leuk is het pas als je echt strandbanden hebt en ook gewoon erop en eraf kan fietsen. (en niet wegzakt als het opeens drijfzand is)
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Foto's zijn altijd welkom!Neil schreef: ↑28 mar 2023 22:45 Ik ga even preken voor eigen parochie. Ga voor de Scott Addict Gravel. Heb ik ook. Gravel racer, twee sets wielen en je hoeft geen andere fiets meer.
Gaat als de brandweer, kan zeker 45mm in (50 moet ook nog wel passen) en ziet er goed uit. Zal dit weekend eens wat plaatjes posten.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Ik heb een aluminium Trek Checkpoint bevalt ook prima.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Je hebt een punt, al is titanium ook mooi voor een gravelbike uiteraard (hoog hipster gehalte wel). Elektronisch schakelen is nog een opgave binnen dat budget, de instap op de weg is sneller elektronisch!
Vertrouwen is goed, controle is beter.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16525
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
5000 Euro is toch al geen "instap" meer.tornadotom schreef: ↑30 mar 2023 08:49Je hebt een punt, al is titanium ook mooi voor een gravelbike uiteraard (hoog hipster gehalte wel). Elektronisch schakelen is nog een opgave binnen dat budget, de instap op de weg is sneller elektronisch!
Voor 5000 Euro moet je altijd electronisch kunnen schakelen en met wat moeite moet zelfs carbon wielen kunnen.
Mogelijk dat dit bij lease iets moeilijker is omdat je onderhandelingspositie dan slechter is, omdat de fm ook nog eens een stuk van zijn marge moet afgeven aan de leasemaatschappij.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
5000 Euro is toch al geen "instap" meer.
Voor 5000 Euro moet je altijd electronisch kunnen schakelen en met wat moeite moet zelfs carbon wielen kunnen.
Mogelijk dat dit bij lease iets moeilijker is omdat je onderhandelingspositie dan slechter is, omdat de fm ook nog eens een stuk van zijn marge moet afgeven aan de leasemaatschappij.
[/quote]
Onderhandelingsruimte is er nauwelijks inderdaad. Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar waarom pin je je zo vast aan die 14?tornadotom schreef: ↑30 mar 2023 13:26
Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Je hebt het meermaals over de 14? Waarom?
Meeste gravel hebben nu eenmaal ofwel een sub compact, met 46/30 of 48/31 in dubbel of een enkel blad rond de 36-42 met een mogelijkheid wel een groter te steken.
Als ik je eerdere post lees dat je een 52/14 als minimum wenst, begrijp ik niet goed waarom je dan bij gravelbikes uitkomt.
Kijk dan naar een endurance waar wat breder rubber op kan en houd t bij een road group.
Overigens;
50/14 komt bijna overeen met 36/10. Niet de 48/14 die je aangeeft.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is.t2300 schreef: ↑30 mar 2023 14:52Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar waarom pin je je zo vast aan die 14?tornadotom schreef: ↑30 mar 2023 13:26
Ik kom bij veel merken toch uit op Shimano met kabels of Campa Ekar. Wellicht omdat ik de verhoudingen bij Sram echt te klein vind. 36 tanden vooraan en 10 achteraan is vergelijkbaar met 48 vooraan en 14 achteraan. Dat is niet een verhouding waar je volgas mee over de weg kunt. Of bekijk ik het volledig verkeerd en heb ik onterecht een aversie tegen Sram met een klein voorblad?
Je hebt het meermaals over de 14? Waarom?
Meeste gravel hebben nu eenmaal ofwel een sub compact, met 46/30 of 48/31 in dubbel of een enkel blad rond de 36-42 met een mogelijkheid wel een groter te steken.
Als ik je eerdere post lees dat je een 52/14 als minimum wenst, begrijp ik niet goed waarom je dan bij gravelbikes uitkomt.
Kijk dan naar een endurance waar wat breder rubber op kan en houd t bij een road group.
Overigens;
50/14 komt bijna overeen met 36/10. Niet de 48/14 die je aangeeft.
Ik heb een roadbike, wil een gravel/ vuil weer fiets. Vandaar dat ik een volwassen verzet erop wil kunnen trappen. Shimano 2x11 of Campagnolo 1x13 hebben dit.
Ik heb ook geen idee op welke verzetten een gravelrit gereden wordt.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Dit was op een GRX groep met 48/31 kettingbladen en 11/28 cassette.tornadotom schreef: ↑30 mar 2023 15:43Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is.
Ik heb een roadbike, wil een gravel/ vuil weer fiets. Vandaar dat ik een volwassen verzet erop wil kunnen trappen. Shimano 2x11 of Campagnolo 1x13 hebben dit.
Ik heb ook geen idee op welke verzetten een gravelrit gereden wordt.
Daarmee kun je dus prima uit de voeten voor de snelle wegritjes.
De cadans was maar 90 gemiddeld, in een volle sprint zul je met een 48 te kort komen maar met een 2x11 en een cassette met een 11 kun je prima uit te voeten.
Als je een enkel voorblad wil en zulke snelheden wil halen zonder koffiemolentje zul je aan classified moeten denken, maar dan haal je zeker de € 5.000 prijsklasse niet
Op wiel 28inch, 45mm banden, 10t cassette en 36t vooraan rijdt je met 90 cadans ongeveer 45 per uur.tornadotom schreef: ↑30 mar 2023 15:43 ...
Ik heb (getracht) een verzet uit te rekenen waarbij je enigzins fatsoenlijk 37 of 40 km/h kunt rijden zonder een cadans van 120 te hebben. Ik krijg sterk de indruk dat mijn opzet niet geslaagd is.
...
...zegt http://www.ritzelrechner.de/ (de impact van de hogere banden is best relevant).
Of ook; een 18 jarige rijdt wedstrijden met die versnellingen op een koersfiets aan 40+km/u.
Zelf vind ik dat snel genoeg...
Maar ik ben wel verbaasd dat het voorblad een vast gegeven zou zijn bij Sram; 38t of 40t bestaat zeker ook.
Walter