Gravelbike onder €5000
Waarom 36 tanden vooraan?
Met een 38 kettingblad en een 10 achterin als kleinste bij SRAM haal je met een cadans van 90 en 28mm banden een snelheid van rond de 44km/u. Met een 11 als kleinste in het geval van Shimano een snelheid van 40 km/u.
Met een 40/10=46km/u en een 40/11=42km/u
En ga zo maar door. Dan lijkt mij meer dan genoeg om ook de weg mee te kunnen op een graveldinkie als dat jouw snelheden zijn.
Je kunt niet de verzetten van jouw wegfiets gaan vergelijken met die van een graveldinkie aangezien je op gravel niet de snelheden haalt die je op de weg haalt. Ondergrond rolt anders, banden zijn dikker etcetc
Edit: walter was me net voor.
Met een 38 kettingblad en een 10 achterin als kleinste bij SRAM haal je met een cadans van 90 en 28mm banden een snelheid van rond de 44km/u. Met een 11 als kleinste in het geval van Shimano een snelheid van 40 km/u.
Met een 40/10=46km/u en een 40/11=42km/u
En ga zo maar door. Dan lijkt mij meer dan genoeg om ook de weg mee te kunnen op een graveldinkie als dat jouw snelheden zijn.
Je kunt niet de verzetten van jouw wegfiets gaan vergelijken met die van een graveldinkie aangezien je op gravel niet de snelheden haalt die je op de weg haalt. Ondergrond rolt anders, banden zijn dikker etcetc
Edit: walter was me net voor.
Man, man, man... ik durf mijn verzet van mijn WiND56II hier niet eens te posten...
OT: Wat ga je nou écht met die fiets doen? Ga je echt 4x per jaar met fiets naar het buitenland? Race je daadwerkelijk 2x per jaar over het strand?
5000,- is geen kattenpis om een mooie fiets uit te zoeken, lease gewoon de mooiste die je vinden kan.
OT: Wat ga je nou écht met die fiets doen? Ga je echt 4x per jaar met fiets naar het buitenland? Race je daadwerkelijk 2x per jaar over het strand?
5000,- is geen kattenpis om een mooie fiets uit te zoeken, lease gewoon de mooiste die je vinden kan.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Zie Scott topictornadotom schreef: ↑29 mar 2023 16:30Foto's zijn altijd welkom!Neil schreef: ↑28 mar 2023 22:45 Ik ga even preken voor eigen parochie. Ga voor de Scott Addict Gravel. Heb ik ook. Gravel racer, twee sets wielen en je hoeft geen andere fiets meer.
Gaat als de brandweer, kan zeker 45mm in (50 moet ook nog wel passen) en ziet er goed uit. Zal dit weekend eens wat plaatjes posten.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Op wiel 28inch, 45mm banden, 10t cassette en 36t vooraan rijdt je met 90 cadans ongeveer 45 per uur.
...zegt http://www.ritzelrechner.de/ (de impact van de hogere banden is best relevant).
Of ook; een 18 jarige rijdt wedstrijden met die versnellingen op een koersfiets aan 40+km/u.
Zelf vind ik dat snel genoeg...
Maar ik ben wel verbaasd dat het voorblad een vast gegeven zou zijn bij Sram; 38t of 40t bestaat zeker ook.
Walter
[/quote]
Veel fietsen afgemonteerd met Sram hebben een 36 blad vooraan. Wellicht ben ik gebrainwashed door het Canyon principe, kopen hoe hij aangeboden wordt. Wellicht wil een LBS een 36 wel verwisselen voor een groter blad.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Echt met de fiets? Hieronder in volgorde van waarschijnlijkheid:jwkeij schreef: ↑30 mar 2023 16:30 Man, man, man... ik durf mijn verzet van mijn WiND56II hier niet eens te posten...
OT: Wat ga je nou écht met die fiets doen? Ga je echt 4x per jaar met fiets naar het buitenland? Race je daadwerkelijk 2x per jaar over het strand?
5000,- is geen kattenpis om een mooie fiets uit te zoeken, lease gewoon de mooiste die je vinden kan.
-Vies weer fiets met de wielervereniging
-Gravel in NL
-Gravel in de Vlaamse Ardennen
-2 weken per jaar Oostenrijk o.i.d.
-enkele keer per jaar over het strand
Zeker geen kattenpis, maar het gravellen is me wat vreemd. Ik zou het zonde vinden een fiets te leasen om er niet mee uit de voeten te kunnen.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Dit was op een GRX groep met 48/31 kettingbladen en 11/28 cassette.
Daarmee kun je dus prima uit de voeten voor de snelle wegritjes.
De cadans was maar 90 gemiddeld, in een volle sprint zul je met een 48 te kort komen maar met een 2x11 en een cassette met een 11 kun je prima uit te voeten.
Als je een enkel voorblad wil en zulke snelheden wil halen zonder koffiemolentje zul je aan classified moeten denken, maar dan haal je zeker de € 5.000 prijsklasse niet
[/quote]
Dat is ook de reden dat een GRX me wel iets lijkt, al is daar op het forum weinig (minder) draagvlak voor heb ik het idee.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4732
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Er zijn op dit forum al diverse topics geweest, waar het probleem van een 1x aandrijving wordt besproken.
Voor gravel mtb en bergachtig terrein is er zeker wat voor een 1x te zeggen. In het vlakke Nederland, waar wij gewend zijn altijd de juiste versnelling te hebben, blijft het lastig.
Wil je een breed inzetbare fiets, dan kan het verstandig zijn om samen met de wielen / banden ook een ander voorblad te steken. Zo moeilijk is dat ook weer niet.
Voor gravel mtb en bergachtig terrein is er zeker wat voor een 1x te zeggen. In het vlakke Nederland, waar wij gewend zijn altijd de juiste versnelling te hebben, blijft het lastig.
Wil je een breed inzetbare fiets, dan kan het verstandig zijn om samen met de wielen / banden ook een ander voorblad te steken. Zo moeilijk is dat ook weer niet.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Dat is zeker een overweging waard uiteraard.scottwilko schreef: ↑31 mar 2023 08:32 Er zijn op dit forum al diverse topics geweest, waar het probleem van een 1x aandrijving wordt besproken.
Voor gravel mtb en bergachtig terrein is er zeker wat voor een 1x te zeggen. In het vlakke Nederland, waar wij gewend zijn altijd de juiste versnelling te hebben, blijft het lastig.
Wil je een breed inzetbare fiets, dan kan het verstandig zijn om samen met de wielen / banden ook een ander voorblad te steken. Zo moeilijk is dat ook weer niet.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Het valt me wel op dat er veel 'snelle' frames zijn, maar is dat echt gravel? Je ziet bijvoorbeeld bij Canyon en 3T dat er overal montagepunten zijn voor extra tassen en degelijke spatborden. Geometrie vergelijk heb ik nog niet kunnen doen.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Ik heb voor mijn graveldinkie 2 voorbladen liggen. Een van 42 voor als ik dicht bij huis blijf (pannenkoek landschap) en een van 38 voor wat verder weg. De kettingblad wissel doe ik zonder de cranks van de fiets af te halen. 5 minuten werk.
Op deze manier kun je je cassette achter ook redelijk "beperkt" houden, als in geen gatenkaas qua verzetten.
Voor ritten in een groep op de weg is 1x wel soms behelpen, al helemaal als de tempo regelmatig tussen 2 verzetten valt voor jouw smaak qua cadans. Hier heeft een 2x wel een streepje voor.
Ik moet wel zeggen dat het voor mij(!) een stukje gewenning is. Als ik in oktober de gravelfiets pak voor groepsritten, vallen de gaten in het verzet mij best op omdat ik de hele zomer op een 2x12 fiets gezeten heb. Na een aantal ritten ben ik er weer aan gewend en in april/mei denk ik bij de andere fiets (2x12), kolere wat moet ik veel schakelen hier. Ook dat went weer. Als je een beetje flexibel bent, kom je met 1x ook een heel eind. Ben je dat niet wordt het een pijnpuntje.
Als ritten met de club in de winter de hoofdmodus is voor jouw nieuwe fiets, zou ik kijken naar een 2x gravelfiets. Daar passen ook 40mm banden in met gemak (vwb aandrijving). Wil je breder dan dat voor het gravelen, heb je kans dat de voorderrie in de weg gaat zitten.
Op deze manier kun je je cassette achter ook redelijk "beperkt" houden, als in geen gatenkaas qua verzetten.
Voor ritten in een groep op de weg is 1x wel soms behelpen, al helemaal als de tempo regelmatig tussen 2 verzetten valt voor jouw smaak qua cadans. Hier heeft een 2x wel een streepje voor.
Ik moet wel zeggen dat het voor mij(!) een stukje gewenning is. Als ik in oktober de gravelfiets pak voor groepsritten, vallen de gaten in het verzet mij best op omdat ik de hele zomer op een 2x12 fiets gezeten heb. Na een aantal ritten ben ik er weer aan gewend en in april/mei denk ik bij de andere fiets (2x12), kolere wat moet ik veel schakelen hier. Ook dat went weer. Als je een beetje flexibel bent, kom je met 1x ook een heel eind. Ben je dat niet wordt het een pijnpuntje.
Als ritten met de club in de winter de hoofdmodus is voor jouw nieuwe fiets, zou ik kijken naar een 2x gravelfiets. Daar passen ook 40mm banden in met gemak (vwb aandrijving). Wil je breder dan dat voor het gravelen, heb je kans dat de voorderrie in de weg gaat zitten.
- tornadotom
- Forum-lid
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39
Dit is een goeie tip! Ik wist niet dat er 1x gemonteerd werd om bredere banden te kunnen rijden. Dus eigenlijk is de stelregel, ga je echt voor gravel (breed) dan ga je voor 1x. Ga je voor multifunctioneel dan ga je voor 2x?Philippos schreef: ↑31 mar 2023 08:54 Ik heb voor mijn graveldinkie 2 voorbladen liggen. Een van 42 voor als ik dicht bij huis blijf (pannenkoek landschap) en een van 38 voor wat verder weg. De kettingblad wissel doe ik zonder de cranks van de fiets af te halen. 5 minuten werk.
Op deze manier kun je je cassette achter ook redelijk "beperkt" houden, als in geen gatenkaas qua verzetten.
Voor ritten in een groep op de weg is 1x wel soms behelpen, al helemaal als de tempo regelmatig tussen 2 verzetten valt voor jouw smaak qua cadans. Hier heeft een 2x wel een streepje voor.
Ik moet wel zeggen dat het voor mij(!) een stukje gewenning is. Als ik in oktober de gravelfiets pak voor groepsritten, vallen de gaten in het verzet mij best op omdat ik de hele zomer op een 2x12 fiets gezeten heb. Na een aantal ritten ben ik er weer aan gewend en in april/mei denk ik bij de andere fiets (2x12), kolere wat moet ik veel schakelen hier. Ook dat went weer. Als je een beetje flexibel bent, kom je met 1x ook een heel eind. Ben je dat niet wordt het een pijnpuntje.
Als ritten met de club in de winter de hoofdmodus is voor jouw nieuwe fiets, zou ik kijken naar een 2x gravelfiets. Daar passen ook 40mm banden in met gemak (vwb aandrijving). Wil je breder dan dat voor het gravelen, heb je kans dat de voorderrie in de weg gaat zitten.
Flexibel, wat is flexibel. Ik kan wel redelijk trappen vind ik zelf.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Het is maar net wat je er zelf mee wil. Beetje sportief en snel gravellen of met bepakking er op uit. Uiteindelijk is er geen goed of fout, maar moet je een fiets kiezen die het beste bij je wensen past.tornadotom schreef: ↑31 mar 2023 08:54 Het valt me wel op dat er veel 'snelle' frames zijn, maar is dat echt gravel? Je ziet bijvoorbeeld bij Canyon en 3T dat er overal montagepunten zijn voor extra tassen en degelijke spatborden. Geometrie vergelijk heb ik nog niet kunnen doen.
Qua geometry zit er (net als bij racefietsen) ook veel verschil tussen, dus ook daar weer de keuze, wil je sportief zitten of juist wat relaxter rechtop.
En qua bandbreedte kom je in Nederland overal makkelijk uit met 40mm, behalve dan op het strand en wellicht wat lastiger in Zuid Limburg/Ardennen.
ps: "echt" gravel zijn geen regels voor, het is maar net welke invulling je er zelf aan geeft.