Moderne Hookless velgen alleen met 28-32mm banden compatibel ? Nieuwe standaard?
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
De trend is dat banden steeds breder worden. Zelfs profs rijden al op 28mm banden, niet alleen bij kasseienritten. Uit diverse tests blijkt dat bredere banden van 23mm, 25mm, 28mm en 30mm geen verschil in rolweerstand vertonen bij hetzelfde comfortniveau. Sterker nog, bredere banden kunnen zelfs sneller zijn bij iets hogere druk. Hieronder vind je meer informatie (voor wie dit nog niet gelezen heeft):
https://www.bicyclerollingresistance.co ... comparison
https://www.renehersecycles.com/12-myth ... re-slower/
https://www.stringbike.com/28mm-vs-32mm-tire/
Het verschil in aërodynamica is hierin uiteraard niet meegenomen, maar dit blijkt bij een 25 vs 28mm band te verwaarlozen te zijn. Experts zeggen zelfs dat de standaard zelfs naar 30mm zal gaan in het peloton. Toch merk ik dat niet iedereen het hiermee eens is, zo las zelfs onlangs een post van een bekend forumlid hier met een reactie als “waarom stap je niet over op een voor racefietsen normale maat zoals 25mm ipv 30mm”.
Ik rij zelf al op 28mm met brede velg (met 21mm intern) en het rijdt heerlijk. Ik zag laatst dat er tegenwoordig high-end tubeless wielen worden verkocht die enkel geschikt zijn voor 28-32mm banden die een interne velgbreedte van 23-25mm hebben! ENVE is hier ook een voorbeeld van. Het setje wat ik ik heb gezien heeft een 23mm interne velg en kan alleen >28mm banden hebben. De 45mm diepe disc set is 1380 gram met relatief zware DT 350 naven. Zeer lichte velgen dus! De 55mm variant is maar 1500g (allemaal zeer high-end). Nu mijn vraag: Toch zou het voor mij vreemd voelen om een dergelijke set te kopen waar ik geen 25mm op kan leggen. Ben ik een conservatieve wielrenner? Of hoe kijken jullie hiernaar? Ben heel erg benieuwd!!
Edit: het gaat dus om moderne hookless velgen!!!
https://www.bicyclerollingresistance.co ... comparison
https://www.renehersecycles.com/12-myth ... re-slower/
https://www.stringbike.com/28mm-vs-32mm-tire/
Het verschil in aërodynamica is hierin uiteraard niet meegenomen, maar dit blijkt bij een 25 vs 28mm band te verwaarlozen te zijn. Experts zeggen zelfs dat de standaard zelfs naar 30mm zal gaan in het peloton. Toch merk ik dat niet iedereen het hiermee eens is, zo las zelfs onlangs een post van een bekend forumlid hier met een reactie als “waarom stap je niet over op een voor racefietsen normale maat zoals 25mm ipv 30mm”.
Ik rij zelf al op 28mm met brede velg (met 21mm intern) en het rijdt heerlijk. Ik zag laatst dat er tegenwoordig high-end tubeless wielen worden verkocht die enkel geschikt zijn voor 28-32mm banden die een interne velgbreedte van 23-25mm hebben! ENVE is hier ook een voorbeeld van. Het setje wat ik ik heb gezien heeft een 23mm interne velg en kan alleen >28mm banden hebben. De 45mm diepe disc set is 1380 gram met relatief zware DT 350 naven. Zeer lichte velgen dus! De 55mm variant is maar 1500g (allemaal zeer high-end). Nu mijn vraag: Toch zou het voor mij vreemd voelen om een dergelijke set te kopen waar ik geen 25mm op kan leggen. Ben ik een conservatieve wielrenner? Of hoe kijken jullie hiernaar? Ben heel erg benieuwd!!
Edit: het gaat dus om moderne hookless velgen!!!
Laatst gewijzigd door linkeballen op 07 apr 2023 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
ik zie wel, maar op gegeven moment rijdt je op een gravelbike en die rolt bij mij toch iets trager dan de racefiets. Er moet dus toch ergens wel een tradeoff punt zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
tradeoff is wat mij betreft als je gaat merken dat banden liever rechtdoor willen.
30mm op m'n trek domane merk ik weinig verschil met 25mm op m'n trek emonda, beter gezegd ik heb inmiddels 28mm gemonteerd op m'n emonda.
Canyon grizl heb ik 32mm maar daar begin is dan wel beetje te merken dat banden wat logger zijn en stuurt wat minder scherp.
Maar kan ook komen doordat die fiets eigenlijk een gravelbike is.
30mm op m'n trek domane merk ik weinig verschil met 25mm op m'n trek emonda, beter gezegd ik heb inmiddels 28mm gemonteerd op m'n emonda.
Canyon grizl heb ik 32mm maar daar begin is dan wel beetje te merken dat banden wat logger zijn en stuurt wat minder scherp.
Maar kan ook komen doordat die fiets eigenlijk een gravelbike is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Ja uiteraard ligt er ergens een optimum, maar het mag duidelijk zijn dat die niet op of onder 25mm zit.thestudent schreef: ↑03 apr 2023 21:25 ik zie wel, maar op gegeven moment rijdt je op een gravelbike en die rolt bij mij toch iets trager dan de racefiets. Er moet dus toch ergens wel een tradeoff punt zijn.
Misschien had ik mijn vraag wat simpeler moeten formuleren : zouden jullie ervoor durven kiezen NOOIT meer 25mm te kunnen steken?
Ik ga nooit meer terug naar 25
Ik rijd al een hele tijd op 28 mm en voel geen verschil qua rolweerstand tov. 25 maar des te meer comfortverschil.
In de winter gooi ik er 30 mm op en daar voel ik nog altijd weinig verschil, 1 winter op 32mm gereden en dat voelde wel al slomer aan
In de winter gooi ik er 30 mm op en daar voel ik nog altijd weinig verschil, 1 winter op 32mm gereden en dat voelde wel al slomer aan
Antwoord op je vraag, nooit meer 25mm een probleem, in mijn geval absoluut niet.
Vorig jaar volledig overgestapt op schijfremmen en als gevolg daarvan 3 velgrem fietsen verkocht. Waar bij mijn velgrem fietsen de maximale bandenbreedte 25mm was, rijd ik nu op 28mm/30mm/32mm (afhankelijk van de fiets). Snelheid is er niet op ingeboet, comfort daarentegen is er flink op vooruit gegaan. Ik stap simpelweg frisser van de fiets na een lange tocht en ook onderweg is het wat relaxter rijden want minder risico op lekrijden, tricky situaties door putten, grind op de weg enz.
Vorig jaar volledig overgestapt op schijfremmen en als gevolg daarvan 3 velgrem fietsen verkocht. Waar bij mijn velgrem fietsen de maximale bandenbreedte 25mm was, rijd ik nu op 28mm/30mm/32mm (afhankelijk van de fiets). Snelheid is er niet op ingeboet, comfort daarentegen is er flink op vooruit gegaan. Ik stap simpelweg frisser van de fiets na een lange tocht en ook onderweg is het wat relaxter rijden want minder risico op lekrijden, tricky situaties door putten, grind op de weg enz.
Wat ik me nu eigenlijk afvraag is,.... welke band is het snelst? Dat wil zeggen de minste rolweerstand en de minste luchtweerstand. Al denk ik dat toch vooral rolweerstand een rol speelt.
En met snelst bedoel ik het snelst op een mooie nieuwe geasfalteerde weg. Geen kasseien, geen kapot gereden asfalt en geen stoeptegels.
En laat ook even comfort buiten beschouwing. Het gaat om racen. Verstappen zit ook niet echt comfortabel in zijn auto. Voor comfort ga ik wel op bank liggen.
Welke band zou je moeten nemen om op een mooie weg zo hard mogelijk te fietsen en je niet druk te over comfort? Vroegah,..... leken we overtuigd dat dat zo smal mogelijk moest zijn en kwamen we uit op 20 mm banden met 10 bar druk. Nu moet alles juist breder wordt er steeds maar comfort comfort geroepen. Maar als we een tijdrit zouden willen winnen, dan speelt comfort totaal geen rol. Tijdrijden is alleen maar pijn lijden en rap fietsen. Welke band is dan ideaal?
En met snelst bedoel ik het snelst op een mooie nieuwe geasfalteerde weg. Geen kasseien, geen kapot gereden asfalt en geen stoeptegels.
En laat ook even comfort buiten beschouwing. Het gaat om racen. Verstappen zit ook niet echt comfortabel in zijn auto. Voor comfort ga ik wel op bank liggen.
Welke band zou je moeten nemen om op een mooie weg zo hard mogelijk te fietsen en je niet druk te over comfort? Vroegah,..... leken we overtuigd dat dat zo smal mogelijk moest zijn en kwamen we uit op 20 mm banden met 10 bar druk. Nu moet alles juist breder wordt er steeds maar comfort comfort geroepen. Maar als we een tijdrit zouden willen winnen, dan speelt comfort totaal geen rol. Tijdrijden is alleen maar pijn lijden en rap fietsen. Welke band is dan ideaal?
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13956
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb al vaker gezegd dat ik denk dat zo rond de 30mm netto de ideale breedte is voor een racer in onze redelijk wegen in de polder.
Op een mooie velg van 22-24 intern.
Als het om snelst gaat op een biljartlaken, zo hard mogelijke band en ik denk rond de 28mm.
Een harde brede band geeft het minste weerstand. (daar zit ook een grens aan).
Moeten ze daar wel het frame op aanpassen voor de aero.
Sowieso snap ik dat niet als je een TT fiets maakt moet daar alles bijzitten wat daar effect op heeft en je niet zelf nog ff een wielset erin slingert.
Vergeet ook niet dat ze de maat hebben opgeschoven omdat de velg breder wordt kan de het rubber van hiel tot hiel minder breed om dezelfde netto breedte op de velg te halen.
Wat daarnaast nog een punt is, in de race wereld wilde iedereen altijd een zo soepel mogelijke band, dat is met de bredere banden niet meer.
Pak maar een Schwalbe van 3 of 4 jaar terug die zwabbert behoorlijk bij een lage spanning. Bij de huidige is dat al minder, maar nog niet weg.
Je moet dus opzoek naar een voldoende brede band, die stabiel is met een lage bandenspanning.
De ondersteuning in de vorm van de velg is ook belangrijk. Hookless helpt daar ook bij de band valt dan gewoon veel mooier, de velg is sterker en lichter en minder kans op ellende zolang je de spanning maar niet te hoog zet.
Dan kom ik persoon toch bij Pirelli of Michelin uit in 28 of 30mm op een 22 of 23c velg
Conti gaat ook nog wel, maar daar vind ik weer andere dingen van. Maar als ze op de velg zitten zijn ze prima.
In principe kan iedereen mij veilig volgen in de keuze . Ruim 10 jaar terug reed ik nooit meer op 23mm en sinds 5 jaar rijd ik al met 28mm netto en nooit meer op 25mm. Voor veel mensen brengt comfort meer snelheid dan de theoretisch minste weerstand. Het brengt rust en stabiliteit en daardoor ga je gewoon harder en heb je meer over voor het trappen.
Op een mooie velg van 22-24 intern.
Als het om snelst gaat op een biljartlaken, zo hard mogelijke band en ik denk rond de 28mm.
Een harde brede band geeft het minste weerstand. (daar zit ook een grens aan).
Moeten ze daar wel het frame op aanpassen voor de aero.
Sowieso snap ik dat niet als je een TT fiets maakt moet daar alles bijzitten wat daar effect op heeft en je niet zelf nog ff een wielset erin slingert.
Vergeet ook niet dat ze de maat hebben opgeschoven omdat de velg breder wordt kan de het rubber van hiel tot hiel minder breed om dezelfde netto breedte op de velg te halen.
Wat daarnaast nog een punt is, in de race wereld wilde iedereen altijd een zo soepel mogelijke band, dat is met de bredere banden niet meer.
Pak maar een Schwalbe van 3 of 4 jaar terug die zwabbert behoorlijk bij een lage spanning. Bij de huidige is dat al minder, maar nog niet weg.
Je moet dus opzoek naar een voldoende brede band, die stabiel is met een lage bandenspanning.
De ondersteuning in de vorm van de velg is ook belangrijk. Hookless helpt daar ook bij de band valt dan gewoon veel mooier, de velg is sterker en lichter en minder kans op ellende zolang je de spanning maar niet te hoog zet.
Dan kom ik persoon toch bij Pirelli of Michelin uit in 28 of 30mm op een 22 of 23c velg
Conti gaat ook nog wel, maar daar vind ik weer andere dingen van. Maar als ze op de velg zitten zijn ze prima.
In principe kan iedereen mij veilig volgen in de keuze . Ruim 10 jaar terug reed ik nooit meer op 23mm en sinds 5 jaar rijd ik al met 28mm netto en nooit meer op 25mm. Voor veel mensen brengt comfort meer snelheid dan de theoretisch minste weerstand. Het brengt rust en stabiliteit en daardoor ga je gewoon harder en heb je meer over voor het trappen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Het meeste comfort haal je uit de banden en met name de bandendruk.
Een 25mm band kun je dus ook comfortabel maken door gewoon de druk aan te passen.
Net zoals Rob hierboven zegt: Voor comfort ga ik wel op de bank liggen, daar ben ik het volledig mee eens!
Ik rij dus nog gewoon op 25mm banden met 5,5bar en dat voldoet prima.
Een 25mm band kun je dus ook comfortabel maken door gewoon de druk aan te passen.
Net zoals Rob hierboven zegt: Voor comfort ga ik wel op de bank liggen, daar ben ik het volledig mee eens!
Ik rij dus nog gewoon op 25mm banden met 5,5bar en dat voldoet prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13956
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar je moet anders gaan denken, want het is namelijk anders
Een bredere band is sneller over de hele rit. Gewoon 28mm op een baar of 4 a 4,5bar. Je komt alleen in een smaller window waarin het goed werkt dus, velg en band zijn belangrijk dat het niet gaat zwabberen.
Veel denken ook dat de vering bij een MTB snelheid kost, zelf of vlak asfalt is dat amper een 1%
Een bredere band is sneller over de hele rit. Gewoon 28mm op een baar of 4 a 4,5bar. Je komt alleen in een smaller window waarin het goed werkt dus, velg en band zijn belangrijk dat het niet gaat zwabberen.
Veel denken ook dat de vering bij een MTB snelheid kost, zelf of vlak asfalt is dat amper een 1%
Ik rijd voornamelijk in heuvelrijk landschap, en kies nog steeds voor 25mm omdat het me (tesamen met een iets lagere velg) een meer snappy gevoel geeft vs bredere banden. Het zal misschien niet sneller zijn, het voelt gewoon fijner. En 25mm aan 5 bar tubeless is comfortabel genoeg.
Btw, de 25mm Conti 5000S TR liggen tubeless op een 21mm brede velg, en dat gaat probleemloos.
Btw, de 25mm Conti 5000S TR liggen tubeless op een 21mm brede velg, en dat gaat probleemloos.