Ik heb dat jaar de koers niet gezien, maar achteraf wel volgende (plausibele) uitleg gelezen:Mark67 schreef: ↑13 apr 2023 13:34ok, plausibele uitleg!
Maar als FC dan de reservefiets (van Breschel) inderdaad in de bocht bij de kerk in Mater terug geeft (omdat bij de fietswissel van Breschel wordt ontdekt dat FC op dat moment op de reservefiets van Breschel rondrijdt), hoe is de originele fiets van RC dan zo snel in die bocht terecht gekomen? Want hij stond niet op het dak van de Saxobank auto rechtsachter, tijdens de fietswissel van Breschel, dus de Saxobank auto is niet snel vooruit gereden om die originele fiets van FC daar op tijd te kunnen droppen.
Of was er een 2e SaxoBank auto, die dat heeft gedaan? Maar dan moet de mechanieker (plus de fiets met plaatje 171) bij de eerste fietswissel van FC aan het begin van Mater dus zijn overgestapt in een 2e auto, snel het peleton voorbij rijden, en bij de kerk in Mater de mechanieker met fiets droppen. (ik hoop dat iemand hem wel heeft opgepikt, want anders staat hij daar nog steeds met de reservefiets van Breschel
Zou kunnen... waren er per team meer dan 1 auto in koers bij RVV?
Eerst wat we zien op TV:
Cancellara wisselt aan het einde van de Holleweg (kruising met Ruiterstraat, die ze rechts inrijden).
We zien Cancellara vervolgens, zonder volgwagen (die rijdt daar nog ergens achter) opnieuw een fiets wisselen aan de kerk van Mater, da's een km of 4 verderop.
Wat we in gedachten moeten houden:
Vanaf Cancellara zijn wissel, tot aan de kerk van Mater, deed het peloton een lus van ca. 4km: eerst naar beneden, vervolgens de kasseien van Kerkgate omhoog: https://goo.gl/maps/6cq9jpYtBmN9GfcK9
Er is echter een shortcut van hooguit 600m, om van de Ruiterstraat naar de Kerk van Mater te geraken:
https://goo.gl/maps/Xzm6nccTUgJxtsZz8
De theorie is dus dat ze bij Saxo een mecanicien uit de wagen hebben gezet, met de fiets voor de wissel aan de kerk in Mater, en die mecanicien heeft de shortcut genomen (al fietsend, wellicht). Dat verklaart waarom Cancellara zo snel en zonder volgwagen een nieuwe fiets terug had.
Mocht het plannetje trouwens mislukken (mecanicien te traag), dan had die terug in de volgwagen kunnen kruipen, en hadden ze het regulier kunnen proberen (wissel vanuit de volgwagen), of zelfs nog eens d.m.v. afsnijden (van Mater naar de kasseien van de Haaghoek was dat opnieuw mogelijk).
Hier het parcours van 2010: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... ite-mannen