Welke bandenspanning 28 inch?
Er is en wordt veel geschreven over de ideale bandenspanning. En toch is er ook veel verwarring en lopen de meningen toch ver uiteen.
Om het concreet te maken: ik ben op zoek naar de ideale bandenspanning voor mijn Pirelli 28mm buitenband (met binnenband) op en DT Swiss ARC Dicut 50mm wiel met 20mm velg (inner rim width). Mijn eigen gewicht is 76kg en de fiets zal zo'n 10kg zijn. Ik ga even uit van fietsen in droog weer. Ik heb 3 bronnen gevonden op internet met allemaal verschillende adviezen voor toch echt dezelfde setup.
1. Fiets.nl
Deze tabel kwam ik tegen op fiets.nl:https://www.fiets.nl/techniek/hoeveel-l ... overzicht/
Volgens deze tabel zou ik 5 a 5.1 bar in de banden moeten pompen
2. Pressure calculator https://cycling-sport.com/en/resources/ ... calculator
Hier kom ik bij het invoeren van mijn waarden uit op 4.6 (voor) en 4.9 bar achter
3. Pirelli zelf (kan de tabel op pirelli site niet vinden, maar deze is van henzelf afkomstig): https://bikerumor.com/pirelli-widens-p- ... w-casings/
Als ik hier de waarden invul, kom ik uit op: 6.5 (voor) en 6.8 achter (en dan ga ik ervan uit dat het 'gewicht' nog zonder fiets is, anders kom ik nog veel hoger uit).
Het gaat hier niet om 2 of 3 tienden verschil, maar echt bijna 2 bar en dat vind ik opvallend. Consensus is ver te zoeken. Roept iedereen maar wat of is er toch ergens een gulden middenweg?
PS: ik rijd zelf nu met 6 bar (voor en achter) en dat is op zich prima.
Benieuwd naar jullie meningen / inzichten.
Om het concreet te maken: ik ben op zoek naar de ideale bandenspanning voor mijn Pirelli 28mm buitenband (met binnenband) op en DT Swiss ARC Dicut 50mm wiel met 20mm velg (inner rim width). Mijn eigen gewicht is 76kg en de fiets zal zo'n 10kg zijn. Ik ga even uit van fietsen in droog weer. Ik heb 3 bronnen gevonden op internet met allemaal verschillende adviezen voor toch echt dezelfde setup.
1. Fiets.nl
Deze tabel kwam ik tegen op fiets.nl:https://www.fiets.nl/techniek/hoeveel-l ... overzicht/
Volgens deze tabel zou ik 5 a 5.1 bar in de banden moeten pompen
2. Pressure calculator https://cycling-sport.com/en/resources/ ... calculator
Hier kom ik bij het invoeren van mijn waarden uit op 4.6 (voor) en 4.9 bar achter
3. Pirelli zelf (kan de tabel op pirelli site niet vinden, maar deze is van henzelf afkomstig): https://bikerumor.com/pirelli-widens-p- ... w-casings/
Als ik hier de waarden invul, kom ik uit op: 6.5 (voor) en 6.8 achter (en dan ga ik ervan uit dat het 'gewicht' nog zonder fiets is, anders kom ik nog veel hoger uit).
Het gaat hier niet om 2 of 3 tienden verschil, maar echt bijna 2 bar en dat vind ik opvallend. Consensus is ver te zoeken. Roept iedereen maar wat of is er toch ergens een gulden middenweg?
PS: ik rijd zelf nu met 6 bar (voor en achter) en dat is op zich prima.
Benieuwd naar jullie meningen / inzichten.
Laatst gewijzigd door jackflash op 26 apr 2023 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
28mm mag ik hopen?
6 bar is nog aan de hoge kant hoor. T kan natuurlijk wel. Ik zou denken aan +-5ish
4.6 (voor) en 4.9 bar achter zit in de buurt, zeker op slechter wegdek.
6 bar is nog aan de hoge kant hoor. T kan natuurlijk wel. Ik zou denken aan +-5ish
4.6 (voor) en 4.9 bar achter zit in de buurt, zeker op slechter wegdek.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Volgens de Sram tire pressure guide:
voor: 4.53
achter: 4.82
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
voor: 4.53
achter: 4.82
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Als je met binnenbanden rekent is het iets hoger: 4,62 om 4,91Kiekeboe schreef: ↑26 apr 2023 11:57 Volgens de Sram tire pressure guide:
voor: 4.53
achter: 4.82
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Ik gebruik de Sram guide ook als leidraad, en dat werkt voor mij prima. Voor m'n tubeless setup ben ik uiteindelijk een halve bar lager gaan zitten dan de aanbeveling omdat het een stuk comfortabeler rijdt, en je geen risico op stootlekken hebt. Voor binnenbanden gebruik ik wel gewoon de aangegeven waardes van Sram, en dat werkt prima.
28mm inderdaad, ik heb het aangepast.thestudent schreef: ↑26 apr 2023 10:21 28mm mag ik hopen?
6 bar is nog aan de hoge kant hoor. T kan natuurlijk wel. Ik zou denken aan +-5ish
4.6 (voor) en 4.9 bar achter zit in de buurt, zeker op slechter wegdek.
De calculator van Jan Heine zegt: 4,3 bar (soft) of 5,3 bar (firm). Daar tussen zou niks opleveren. Ik gebruik de soft settings als leidraad voor mijn fietsen maar ik kan het niet laten om onverharde weggetjes in te duiken. https://www.renehersecycles.com/tire-pr ... alculator/
De Sram guide is overigens dezelfde als die ik bij punt 2 (cycling-sport.com) heb genoemd.derxx schreef: ↑26 apr 2023 12:15Als je met binnenbanden rekent is het iets hoger: 4,62 om 4,91Kiekeboe schreef: ↑26 apr 2023 11:57 Volgens de Sram tire pressure guide:
voor: 4.53
achter: 4.82
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Ik gebruik de Sram guide ook als leidraad, en dat werkt voor mij prima. Voor m'n tubeless setup ben ik uiteindelijk een halve bar lager gaan zitten dan de aanbeveling omdat het een stuk comfortabeler rijdt, en je geen risico op stootlekken hebt. Voor binnenbanden gebruik ik wel gewoon de aangegeven waardes van Sram, en dat werkt prima.
De ideale bandenspanning bestaat niet; in de zin dat bandenspanning impact heeft op verschillende zaken als rolweerstand, comfort, stuurervaring, risico op lekrijden.... hogere of lagere spanning verbeteren of verslechteren sommige van deze zaken.
Afhankelijk van wat jij belangrijk vindt, het terein waar je rijdt, is het antwoord anders....
Vertel daarom wat meer wat je belangrijk vindt voor een goed antwoord.
De meeste richtlijnen geven een 'gemiddeld' antwoord. Maar ga naar extremen van ondergrond (veel kasseien versus een race-circuir) kan het antwoord 2 bar verschillen...
Walter
Afhankelijk van wat jij belangrijk vindt, het terein waar je rijdt, is het antwoord anders....
Vertel daarom wat meer wat je belangrijk vindt voor een goed antwoord.
De meeste richtlijnen geven een 'gemiddeld' antwoord. Maar ga naar extremen van ondergrond (veel kasseien versus een race-circuir) kan het antwoord 2 bar verschillen...
Walter
Terechte opmerking Walter. Ik zelf rij veel op redelijk goed wegdek (openbare weg en fietspaden). Kasseien vermijd ik liever en gravel / onverhard ook. Voor mij is het belangrijkste dat ik niet lek rijd en op de tweede plaats komt comfort. Ik vind het prettig om met wat meer druk in de banden te rijden dan gemiddeld. Op mijn 25mm banden van mijn vorige fiets ging gemakkelijk 7.5 of soms zelfs 8 bar. Ik heb daar geen problemen mee (blijkbaar veel eelt op de billetjes . Als ik de banden op ''comfort'' stand oppomp denk ik steeds dat ik lek heb.walter- schreef: ↑26 apr 2023 13:14 De ideale bandenspanning bestaat niet; in de zin dat bandenspanning impact heeft op verschillende zaken als rolweerstand, comfort, stuurervaring, risico op lekrijden.... hogere of lagere spanning verbeteren of verslechteren sommige van deze zaken.
Afhankelijk van wat jij belangrijk vindt, het terein waar je rijdt, is het antwoord anders....
Vertel daarom wat meer wat je belangrijk vindt voor een goed antwoord.
De meeste richtlijnen geven een 'gemiddeld' antwoord. Maar ga naar extremen van ondergrond (veel kasseien versus een race-circuir) kan het antwoord 2 bar verschillen...
Walter