Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16533
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
26 apr 2023 14:50
jackflash schreef: ↑26 apr 2023 10:10
.........
Het gaat hier niet om 2 of 3 tienden verschil, maar echt bijna 2 bar en dat vind ik opvallend. Consensus is ver te zoeken. Roept iedereen maar wat of is er toch ergens een gulden middenweg?
PS: ik rijd zelf nu met 6 bar (voor en achter) en dat is op zich prima.
Benieuwd naar jullie meningen / inzichten.
De vraag stellen is ze beantwoorden.
Zoals je ook zelf schrijft, banden moet je zo hard/zacht oppompen tot jij je er goed bij voelt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28078
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
26 apr 2023 14:54
Ik vraag me serieus af of mensen ook een app hebben voor poepen of ademen? Of lukt dat ook zonder?
-
jackflash
- Forum-lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37
jackflash
26 apr 2023 15:18
havana schreef: ↑26 apr 2023 14:54
Ik vraag me serieus af of mensen ook een app hebben voor poepen of ademen? Of lukt dat ook zonder?
Mijn ademritme hou ik op mijn Garmin watch bij. En shit apps zijn er al genoeg.
-
jackflash
- Forum-lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37
jackflash
26 apr 2023 15:22
Lcsmet schreef: ↑26 apr 2023 14:50
jackflash schreef: ↑26 apr 2023 10:10
.........
Het gaat hier niet om 2 of 3 tienden verschil, maar echt bijna 2 bar en dat vind ik opvallend. Consensus is ver te zoeken. Roept iedereen maar wat of is er toch ergens een gulden middenweg?
PS: ik rijd zelf nu met 6 bar (voor en achter) en dat is op zich prima.
Benieuwd naar jullie meningen / inzichten.
De vraag stellen is ze beantwoorden.
Zoals je ook zelf schrijft, banden moet je zo hard/zacht oppompen tot jij je er goed bij voelt.
Zeker, ik heb ook wel een voorkeur. Maar de reden dat ik dit aan de orde stel is dat de 'adviezen' zo ontzettend van elkaar afwijken en me afvraag waarom dat is. Het is bijna hetzelfde als zeggen: "De afstand van A naar B is 10km, maar het kunnen er ook 15 zijn''.
Tevens ben ik erg benieuwd aan welke kant van het spectrum anderen zitten.
-
Kiekeboe
- Forum-lid
- Berichten: 2528
- Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
- Locatie: West-Vlaanderen (B)
Kiekeboe
26 apr 2023 15:26
havana schreef: ↑26 apr 2023 14:54
Ik vraag me serieus af of mensen ook een app hebben voor poepen of ademen? Of lukt dat ook zonder?
Nu die app voor poepen zou in Vlaanderen, p*rnhub of zoiets kunnen zijn
-
martinbo
- Forum-lid
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
- Locatie: Puth
martinbo
26 apr 2023 15:41
Als je denkt dat de bandenspanning op 2 decimalen nauwkeurig afgesteld optimaal is, dan moet je tijdens de rit wel een paar keer nastellen: immers in de loop van de dag wordt de lucht warmer, dus de bandenspanning hoger en dus lucht aflaten, maar bij een hogere temperatuur wordt het rubber weer zachter, dus wat meer lucht erin. Je verliest veel vocht, dus je wordt lichter, dus minder spanning. Zo blijf je bezig. Misschien dat ding installeren waarmee je en course de spanning continu kan variëren, liefst automatisch dan natuurlijk.
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4434
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
26 apr 2023 15:43
hangt natuurlijk ook af van de hoogte waarop je fietst
Niet zijken maar reiden !
-
hayes
hayes
26 apr 2023 15:48
Kiekeboe schreef: ↑26 apr 2023 15:26
havana schreef: ↑26 apr 2023 14:54
Ik vraag me serieus af of mensen ook een app hebben voor poepen of ademen? Of lukt dat ook zonder?
Nu die app voor poepen zou in Vlaanderen, p*rnhub of zoiets kunnen zijn
Die is vooral voor solo-poepen
Denk ik. Uiteraard enkel van horen zeggen.
Van een vriend.
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
26 apr 2023 16:12
jackflash schreef: ↑26 apr 2023 15:22
Maar de reden dat ik dit aan de orde stel is dat de 'adviezen' zo ontzettend van elkaar afwijken en me afvraag waarom dat is.
Er zijn twee factoren van belang voor de optimale bandendruk, rolweerstand en schokdemping. Rolweerstand is simpel: hoe meer druk, hoe minder weerstand. Zie bijvoorbeeld alle tabellen van Bicycle Rolling Resistance. Dus op een ideale perfect vlakke ondergrond pomp je best je banden op tot de maximum toegelaten bandendruk. In de praktijk is geen enkele ondergrond perfect waardoor een deel van de kinetische energie verloren gaat door schokken die door (hoofdzakelijk) je lichaam opgevangen worden. Door de bandendruk te verlagen ga je minder schokken hebben, minder massa die verticaal in beweging wordt gezet, dus minder energieverlies. Om de optimale bandendruk te berekenen moet je dus een soort van gemiddelde ondergrond voor ogen houden maar dat is dus heel afhankelijk van de plaats waar je fietst.
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26
Fietsgenieter
26 apr 2023 16:33
Ik las dit topic en dacht 'ben ik echt een idioot, leek, sukkel die er echt niets van begrijpt '. Ik fiets met 7.0...
Dus even in de schuur gekeken, op de band: min 6 max 8.
Maar ik rij dan ook op bandjes van Decathlon. Kosten weinig, was voor mij na halve fietsleven 25mm echt een verademing. Op fietsvakantie in Duitsland over onverhard, soms wel heul grof gravel was het toch nog wel te doen. Kasseien echter ...brrr.
Nu mijn vraag: met een betere band rij je dus prima met 5, dus nog meer comfort, met minstens dezelfde weerstand? Oftewel: heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt door verkeerde zuinigheid?
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
26 apr 2023 17:07
Waar ze de laatste jaren achter gekomen zijn is dat wat ze jarenlang dachten dat hoge bandendruk (>7bar) sneller is dan lage bandendruk (<5bar) niet noodzakelijk klopt. Het probleem zit hem nl. in de verliezen die optreden bij een minder dan perfecte (en dan noem ik een wielrenbaan als perfect) ondergrond. Hoe ongelijker de ondergrond, hoe meer verliezen je hebt (schijnt) als je een hoge bandendruk hebt.
Wat Walter dus zegt klopt helemaal, en de perfecte bandendruk bestaat opzich wel, maar is afhankelijk van zoveel factoren dat het nagenoeg onmogelijk is om deze van tevoren vast te stellen.
Wat DT Swiss aangeeft is dat de wielen maximaal 7.8 bar mogen hebben als je ze met binnenband gebruikt, Pirelli geeft aan 6.5v - 6.8a, en je rijdt nu op 6bar. Misschien zou je "iets" kunnen winnen door wat lager te gaan dan de 6bar waar je nu mee rijdt als de ondergrond slecht is, maar als je het nu prima vindt, zou ik er niet teveel aan veranderen.
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
26 apr 2023 17:10
Fietsgenieter schreef: ↑26 apr 2023 16:33
Nu mijn vraag: met een betere band rij je dus prima met 5, dus nog meer comfort, met minstens dezelfde weerstand? Oftewel: heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt door verkeerde zuinigheid?
Eerlijk gezegd, ja.