Ramon73 schreef: ↑01 mei 2023 20:41
Ik dub over de aanschaf van een 540)840. Al heel wat tijd gebruik ik een Fenix 5/6/7 horloge als fietscomputer/navigatie en daar ben ik erg tevreden over. Zelfs een tijdje met een 530 gereden maar vanwege de geringe meerwaarde boven horloge weer (met winst) verkocht.
Nadelen die ik ervaar met Fenix:
- Lastig met navigatie begeleiding, de route instructie staat vrij lang in beeld waardoor de kaart niet zichtbaar is. Met paar afslagen kort achter elkaar zie je geen kaart en is het bij complexe kruisingen lastig navigeren. Met een groter scherm zou de instructie en kaart tegelijk getoond kunnen worden. Doet de 840/540 dat?
- ietwat gefrunnik om het horlogebandje om het stuur te gespen. Gaat met 1/4 turn makkelijker.
- ziet er minder gelikt uit dan een Edge
- invoeren bestemming op adres onmogelijk
- door sapphire glas is scherm van de Fenix niet super helder, bruikbaar, maar gewoon glas was beter
- niet helemaal Di2 compatibel, shifter toetsen in kap werken niet
- extra toestel erbij waarop weer kaartupdates gedraaid moeten worden (heb ook nog de Fenix en een Montana800)
Nadelen die ik met de 530 heb ervaren
- niet heel veel voordelen boven de Fenix (sleek design en Di2 toetsen was toen geen probleem op mijn oude fiets).
- fitness gegevens waren minder ivm Fenix. Minder calorieën, minder vermogen om zomaar iets te noemen. Ook paar kilometer minder afstand in dezelfde route op de Edge, zelfs wanneer ze beiden op het stuur zaten en exact dezelfde route deden
- prijs. De voordelen (snellere navigatie, makkelijk op stuur klikken) wogen niet op tegen de nadelen. Ben binnenkort jarig en mijn vrouw wil graag mee betalen aan een Edge
Belangrijkste punt van beslissing is dat navigatie met begeleiding goed bruikbaar is. Nu heb ik navigatie op Volg Route staan waardoor er geen uitgebreide instructies zijn, alleen pijltjes onderin het scherm (klopt niet altijd). Route herberekening kan daarmee niet, want je hebt alleen een relatief domme track, geen route. Automatisch herberekenen, betere begeleiding is wel heel erg fijn.
Dus, twijfels. Wie kan mij helpen in de beslissing?