Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch maar weer de 38 voor vervangen voor de 40 en weer 40/50 voor.
Ik vind die 38 net ff te klein, in de zomer rijd ik daar dan amper op.
Wind tegen zit ik op de 50 toch vaak tussen 19 en 21
de 38 ligt dan weer vaak op op 15/14 wat ik toch nooit echt lekker vind.
Ik vind die 38 net ff te klein, in de zomer rijd ik daar dan amper op.
Wind tegen zit ik op de 50 toch vaak tussen 19 en 21
de 38 ligt dan weer vaak op op 15/14 wat ik toch nooit echt lekker vind.
Nog niet vandaag maar wel (hopelijk) deze week.
Ik moet mijn shifters vervangen.
Aangezien dit Di2 en hydraulische schijfremmen shifters zijn heb ik een paar vragen.
Ik heb dit soort shifter nog nooit vervangen.
1- Kan ik de remleidingen gewoon op/in mijn stuurlaten zitten en deze alleen loskoppelen op de shifters?
2- Ontluchten wil ik van onderen via de remklauw doen. (heb ik ooit op youtube gezien).
Bij mijn auto deed ik dat vroeger door het pedaal op te pompen en dan de 'bleeden' op de remklauw.
Kan dit ook of is de bovenstaande manier het beste.
3- Werkt mijn Di2 direct na het inpluggen van de kabeltjes of moet ik nog iets configureren in de e-tube app?
4- Weet er iemand toevallig een filmpje waar ze laten zien hoe het stuurlint komt te zitten Di2-stuurdop? (ik kan dat niet vinden)
BVD
Ik moet mijn shifters vervangen.
Aangezien dit Di2 en hydraulische schijfremmen shifters zijn heb ik een paar vragen.
Ik heb dit soort shifter nog nooit vervangen.
1- Kan ik de remleidingen gewoon op/in mijn stuurlaten zitten en deze alleen loskoppelen op de shifters?
2- Ontluchten wil ik van onderen via de remklauw doen. (heb ik ooit op youtube gezien).
Bij mijn auto deed ik dat vroeger door het pedaal op te pompen en dan de 'bleeden' op de remklauw.
Kan dit ook of is de bovenstaande manier het beste.
3- Werkt mijn Di2 direct na het inpluggen van de kabeltjes of moet ik nog iets configureren in de e-tube app?
4- Weet er iemand toevallig een filmpje waar ze laten zien hoe het stuurlint komt te zitten Di2-stuurdop? (ik kan dat niet vinden)
BVD
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb toevallig gisteravond op een Orbea Orca, Di2 disc 11sp en alle kabels intern, een nieuw carbon stuur gemonteerd waarbij de remleidingen en Di2 kabels door het stuur moesten.
De rem leidingen losgekoppeld en een stukje ingekort om een nieuwe insert en olijfje te kunnen monteren en ook de Di2 kabeltjes losgeklikt en alles door het stuur gevoerd.
Daarna alles weer aangesloten/gekoppelt en alles werkte weer zoals het zou moeten werken, dus kwa Di2 hoef je niets te configureren.
Doordat ik ook niet aan de remhendels heb gezeten en er weinig tot geen remvloeistof verdwenen is, hoef ik niks te ontluchten...
Wel heb ik na het ontkoppelen en inkorten van de remleiding, een piepklein parkertje in de remleiding geschroefd, een vislijntje eraan vastgebonden en zo door het stuur heen getrokken.
De Orca heeft de junctionbox onder de bidonhouder zitten en dus niet in de stuurdop.
Ik wikkel het stuurlint van boven naar beneden en doe een beetje lijm op het laatste stukje stuurlint voordat ie in het stuur verdwijnt, zo blijft de wikkel mooi gelijk.
De rem leidingen losgekoppeld en een stukje ingekort om een nieuwe insert en olijfje te kunnen monteren en ook de Di2 kabeltjes losgeklikt en alles door het stuur gevoerd.
Daarna alles weer aangesloten/gekoppelt en alles werkte weer zoals het zou moeten werken, dus kwa Di2 hoef je niets te configureren.
Doordat ik ook niet aan de remhendels heb gezeten en er weinig tot geen remvloeistof verdwenen is, hoef ik niks te ontluchten...
Wel heb ik na het ontkoppelen en inkorten van de remleiding, een piepklein parkertje in de remleiding geschroefd, een vislijntje eraan vastgebonden en zo door het stuur heen getrokken.
De Orca heeft de junctionbox onder de bidonhouder zitten en dus niet in de stuurdop.
Ik wikkel het stuurlint van boven naar beneden en doe een beetje lijm op het laatste stukje stuurlint voordat ie in het stuur verdwijnt, zo blijft de wikkel mooi gelijk.
Voorjaars beurtje maandag en dinsdagavond:
* Nieuwe banden
* Wiellagers voor en achter nieuw vet (shimano cup & cones) (3 vs 4 waren nog helemaal schoon, de kant van mijn cassette was helemaal bruin vies vet geworden... gek)
* Balhoofd schoongemaakt en lagers vanaf buiten weer een dun laagje vet gegeven. Ook dit was nog helemaal tiptop schoon
* Zadelpen weer even erin en eruit met een nieuw laagje vet
* ketting en cassette en uitgebreide poetsbeurt gegeven (ik gebruik squirt lube dus ik maak het eigenlijk maar 1x per 3 maanden echt schoon).
Eigenlijk is het ook nog tijd voor nieuwe kabels maar dat heb ik nog nooit gedaan dus daar ga ik binnenkort rustig de tijd voor nemen. En dan uiteraard ook een nieuw stuurlint.
Remblokjes en ketting vervang ik wanneer het nodig is en niet eerder.
Trapas durf ik niet aan te komen. Wat niet kraakt werkt goed?
En derrailleur wieltjes gaan binnenkort vervangen worden wanneer ik de cassette en ketting vervang.
Nog iets wat ik over het hoofd heb gezien?
* Nieuwe banden
* Wiellagers voor en achter nieuw vet (shimano cup & cones) (3 vs 4 waren nog helemaal schoon, de kant van mijn cassette was helemaal bruin vies vet geworden... gek)
* Balhoofd schoongemaakt en lagers vanaf buiten weer een dun laagje vet gegeven. Ook dit was nog helemaal tiptop schoon
* Zadelpen weer even erin en eruit met een nieuw laagje vet
* ketting en cassette en uitgebreide poetsbeurt gegeven (ik gebruik squirt lube dus ik maak het eigenlijk maar 1x per 3 maanden echt schoon).
Eigenlijk is het ook nog tijd voor nieuwe kabels maar dat heb ik nog nooit gedaan dus daar ga ik binnenkort rustig de tijd voor nemen. En dan uiteraard ook een nieuw stuurlint.
Remblokjes en ketting vervang ik wanneer het nodig is en niet eerder.
Trapas durf ik niet aan te komen. Wat niet kraakt werkt goed?
En derrailleur wieltjes gaan binnenkort vervangen worden wanneer ik de cassette en ketting vervang.
Nog iets wat ik over het hoofd heb gezien?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Vraag 3 en 4 moet je even bij een ander zijn.Theo V schreef: ↑02 mei 2023 15:49 Nog niet vandaag maar wel (hopelijk) deze week.
Ik moet mijn shifters vervangen.
Aangezien dit Di2 en hydraulische schijfremmen shifters zijn heb ik een paar vragen.
Ik heb dit soort shifter nog nooit vervangen.
1- Kan ik de remleidingen gewoon op/in mijn stuurlaten zitten en deze alleen loskoppelen op de shifters?
2- Ontluchten wil ik van onderen via de remklauw doen. (heb ik ooit op youtube gezien).
Bij mijn auto deed ik dat vroeger door het pedaal op te pompen en dan de 'bleeden' op de remklauw.
Kan dit ook of is de bovenstaande manier het beste.
BVD
1.
Ja zo zou ik het ook doen (1 ding even checken of het dezelfde aansluitingen zijn. Ik weet niet of shimano dit tussentijds heeft aangepast).
2.
Ik ontlucht ook van onderuit. zeker als je de shifter vervangt, de lucht zit dan bovenin. als de lucht eruit is zou ik wel altijd even knijpen/pompen met het reservoir of spuit erop.
Goed gewerkt! Dames die zelf sleutelen zijn zeldzaam.
Lager aan cassette zijde is niet zo goed afgedicht, ja, met een soort van labyrint. Goed met vet volduwen dan houdt het nog enigszins. Kogeltjes vervangen als het vet zo bruin is.
Rem- en versnellingskabels nog in orde? Kabel achterderailleur vervang ik elk jaar preventief, binnen en buitenkabel. Aangezien ik dan ook stuurlint moet vervangen, gaat de voorderailleur ook mee. Oude kabels gebruiken om de nieuwe in het frame te trekken. Stelt niet heel veel voor, derailleurs afstellen en stuurlint wikkelen is waar de tijd in gaat zitten (stuurlint wordt goed uitgelegd door Roel Peereboom op youtube).
Trapas toch wat tlc geven, cranks eraf, afdichtingen en spacers eraf, schoonmaken, mooie lik vet overal en weer monteren.
Dogma F
Vandaag de ketting van de Aeroad schoongemaakt alvorens opnieuw te smeren, bedenk ik me dat ie er al een heel seizoen op lag. En jawel 6398km (bedankt Strava, waar ik elk seizoen een 'nieuwe' fiets aanmaak, dus een Aeroad-2022 en een Aeroad-2023) ermee gereden sinds ik de Aeroad heb.
Dus toch maar een nieuwe ketting erop gelegd, dit keer een XTR/Dura-Ace 12spd (ipv de XT/Ultegra 12spd die er op lag).
Dus toch maar een nieuwe ketting erop gelegd, dit keer een XTR/Dura-Ace 12spd (ipv de XT/Ultegra 12spd die er op lag).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Benieuwd of de cassette dat overleefd heeft
Grote kans dat de ketting overslaat op de populaire kransjes. Heb er eens mee door gereden en dat kwam later wel weer "goed" zodra de ketting weer iets opgerekt was. Volgende kettingwissel ook nieuwe cassette incalculeren.
Dogma F
Geen enkel probleem hoor, doe dat al jaren zo, ketting wisselen rond de 5000km, dan gaat de cassette 2-3 kettingen mee bij mij.
Net nog een rondje gefietst (70km ongeveer, met een klim van boven de 10% erin met 400+watt omhoog op de 21 achter), alles werkte gewoon heerlijk soepel
Net nog een rondje gefietst (70km ongeveer, met een klim van boven de 10% erin met 400+watt omhoog op de 21 achter), alles werkte gewoon heerlijk soepel
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Als snel liep de lucht vol met grijze wolken. Dan maar de fiets in de montagesteun gehangen en een 'deep-clean' gegeven. Alles er vanaf en open draaien, schoonmaken en nieuw vet er in proppen. Lagers lopen allemaal nog netjes. Nieuwe banden opgelegd. Remschijf achter binnenkort wel aan vervanging toe. Ondertussen wel 2 keer naar binnen gevlucht voor een overtrekkende bui. Tegen het najaar weer eens een volgende beurt.