Restauratie Plum Vainqueur - onderdelen identificatie
Hallo,
Een goede vriend van me vroeg de oude Plum Vainqueur van z'n vader zaliger te restaureren. Geen idee wat de fiets op zich nog waard is, maar de sentimentele waarde is wel groot, vandaar dat ik er iets moois van wil maken.
Ik ben bedreven in fietsherstellingen op huidige modellen, maar aangezien de "standaarden" al zo vaak veranderd zijn wil ik wat raad mbt identificatie van benodigde onderdelen.
De schakelgroep is een Shimano 600 met Campagnolo schakellevers. De remmen en remhoeven zijn van Modolo Sporting.
Waar is wat nog voor bovenstaande groepen te vinden? Er zit een 6 speed cassette op, maar is eender welke huidige 6 speed toepasbaar? De veren van de remhoeven zijn hun kracht wat verloren, dus die keren niet mooi terug en hebben nood aan revisie of vervanging.
Welke bottombracketlagers, zijn die nog te vinden en welke tools zijn daar nog voor?
De huidige wielen die er in zitten zijn gaar en klaar, dus daar moeten sowieso nieuwe in. Naar welke breedtes of standaarden moet ik kijken?
Bekabeling: Passen daar gewoon huidig verkrijgbare rem- en schakelkabels type Shimano/SRAM of Campagnolo in?
Een hoop algemene vragen en ik zoek wat raad om me op gang te zetten met dit project.
Een goede vriend van me vroeg de oude Plum Vainqueur van z'n vader zaliger te restaureren. Geen idee wat de fiets op zich nog waard is, maar de sentimentele waarde is wel groot, vandaar dat ik er iets moois van wil maken.
Ik ben bedreven in fietsherstellingen op huidige modellen, maar aangezien de "standaarden" al zo vaak veranderd zijn wil ik wat raad mbt identificatie van benodigde onderdelen.
De schakelgroep is een Shimano 600 met Campagnolo schakellevers. De remmen en remhoeven zijn van Modolo Sporting.
Waar is wat nog voor bovenstaande groepen te vinden? Er zit een 6 speed cassette op, maar is eender welke huidige 6 speed toepasbaar? De veren van de remhoeven zijn hun kracht wat verloren, dus die keren niet mooi terug en hebben nood aan revisie of vervanging.
Welke bottombracketlagers, zijn die nog te vinden en welke tools zijn daar nog voor?
De huidige wielen die er in zitten zijn gaar en klaar, dus daar moeten sowieso nieuwe in. Naar welke breedtes of standaarden moet ik kijken?
Bekabeling: Passen daar gewoon huidig verkrijgbare rem- en schakelkabels type Shimano/SRAM of Campagnolo in?
Een hoop algemene vragen en ik zoek wat raad om me op gang te zetten met dit project.
Die naven zullen eenvoudig schoon te maken zijn en van nieuwe kogels en vet te voorzien. Zijn die spaken smerig of gecorrodeerd? Nieuwe RVS spaken erin ook niet zo'n probleem. Freewheel naaf, dus zoeken naar de juiste afnemer.
Bottom Bracket eenvoudig cup conus, naar alle waarschijnlijkheid BSA draad (linker kant rechtse draai, rechter (aandrijf-)kant linkse draad. Controleren of as en cups niet ingelopen zijn.
Bottom Bracket eenvoudig cup conus, naar alle waarschijnlijkheid BSA draad (linker kant rechtse draai, rechter (aandrijf-)kant linkse draad. Controleren of as en cups niet ingelopen zijn.
Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat BB kan misschien ook gewoon nog wel mee. Vaak is het verwijderen van de rechtercup geen eenvoudige klus. Dat gaat wel makkelijker met het juiste gereedschap. Je kan ze echter gewoon schoonmaken en opnieuw invetten vanuit alleen de linkerkant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Vooral de spaken zijn compleet los en in erbarmelijke staat (90% vd spaken per wiel). Lijkt me eerlijk gezegd vrij "verloren".pino schreef: ↑05 mei 2023 10:19 Die naven zullen eenvoudig schoon te maken zijn en van nieuwe kogels en vet te voorzien. Zijn die spaken smerig of gecorrodeerd? Nieuwe RVS spaken erin ook niet zo'n probleem. Freewheel naaf, dus zoeken naar de juiste afnemer.
Bottom Bracket eenvoudig cup conus, naar alle waarschijnlijkheid BSA draad (linker kant rechtse draai, rechter (aandrijf-)kant linkse draad. Controleren of as en cups niet ingelopen zijn.
Zou de remranden eens moeten bekijken maar ik weet niet of het nog "nut" heeft om de huidige wielen te behouden.
En je kunt bijna alles mixen en matchen met spul uit die tijd. Nu zit er ook een mix op.
Maar om hier een rijdbare, beetje fraai ogende fiets van te maken ga je veel kosten maken. De lak en het chroom zijn ook aan vernieuwing toe. Dan ben je al gauw een heel mooi frame uit die tijd dat er wel mooi uitziet verder qua kosten.
Wielen zijn dus niks, de afmontage is niet geweldig. Dan moet je het toch wel over heel veel emotionele waarde hebben voor zo'n bak roest.
Maar om hier een rijdbare, beetje fraai ogende fiets van te maken ga je veel kosten maken. De lak en het chroom zijn ook aan vernieuwing toe. Dan ben je al gauw een heel mooi frame uit die tijd dat er wel mooi uitziet verder qua kosten.
Wielen zijn dus niks, de afmontage is niet geweldig. Dan moet je het toch wel over heel veel emotionele waarde hebben voor zo'n bak roest.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Leuk project wel hoor. Zoals hierboven al aangegeven, kan je het beste alles uit elkaar halen, goed schoon maken/poetsen en opnieuw smeren. Ik denk dat dat ook bij de remmen het geval is, want de veer zelf is meestal nog wel prima. Je kan gewoon moderne kabels gebruiken. Bij de remmen moet je even kijken welk tonnetje op het uiteinde van de kabel in de remgreep zit. Ook daar is nog een nieuwe kabel voor te vinden.
De inbouwbreedte van de achtervork is waarschijnlijk 126 mm. Google eens op "rijwielabbatoir". Die hebben vaak nog prima oude wielen. Ander op Marktplaats en de leukste optie in mijn ogen: een retrobeurs. Er zijn er in België genoeg (Antwerpen volgens mij zelfs iedere maand). Veel aanbieders en als het niets exotisch is (waar Shimano 600 en nieuwe oude kables onder vallen), is het prima betaalbaar.
De inbouwbreedte van de achtervork is waarschijnlijk 126 mm. Google eens op "rijwielabbatoir". Die hebben vaak nog prima oude wielen. Ander op Marktplaats en de leukste optie in mijn ogen: een retrobeurs. Er zijn er in België genoeg (Antwerpen volgens mij zelfs iedere maand). Veel aanbieders en als het niets exotisch is (waar Shimano 600 en nieuwe oude kables onder vallen), is het prima betaalbaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
En voor het bracket heb je oudwerwetse BB sleutels nodig en voor de naven goede smalle conussleutels.
Niet direct iets toe te voegen die gesteld worden. Maar Vive le Velo in Maastricht doet veel vintage, evenals Velo Emile cq belgisch rijwielhuis Valkenburg a/d Geul. Daar zou je je licht kunnen opsteken voor een set bijbehorende remmen, passend bij Shimano 600.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 05 mei 2023 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Bedankt alvast voor de vele feedback!
Ontnuchterende maar correcte opmerking wel. Het frame steekt me ook in de ogen. Als je dat volledig wil laten herlakken, ben je al een eind verder. Vooruitgeschoven budget is ook max 400 euro. Wordt niet evident / onmogelijk als het één en ander vervangen dient te worden.Ernie C. schreef: ↑05 mei 2023 10:45 En je kunt bijna alles mixen en matchen met spul uit die tijd. Nu zit er ook een mix op.
Maar om hier een rijdbare, beetje fraai ogende fiets van te maken ga je veel kosten maken. De lak en het chroom zijn ook aan vernieuwing toe. Dan ben je al gauw een heel mooi frame uit die tijd dat er wel mooi uitziet verder qua kosten.
Wielen zijn dus niks, de afmontage is niet geweldig. Dan moet je het toch wel over heel veel emotionele waarde hebben voor zo'n bak roest.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik geloof niet zo in het herlakken. Maak het gehele frame eerst kaal. En daarna heel goed schoon met een normaal sopje. Koop dan een Klei tablet voor auto detailing om de laatste echte vuiligheid eruit te krijgen. ( kan je daarna je auto ook eens doen ). Daarna met auto polijstmiddel met de hand geheel bewerken. En het stukje chroom met wat chroompoets en dan kom je echt wel weer op een toonbaar resultaat uit. Die resterende roestplekjes zijn dan gewoon karakter laten we maar zeggen. Die vork is echter waarschijnlijk niet heel mooi te krijgen. Maar herchromen is ook erg prijzig tegenwoordig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!