Geschikte cassette voor amateur
Ik heb vorig jaar een racefiets gekocht. De fiets was 2dehands en uitgerust met Ultegra R8000 34/50 vooraan en 11-34 achteraan met lange kooi. Ik ben toen ook regelmatig gaan rijden maar ik heb niet de tijd om wekelijks 3 keer te gaan trainen.
Ik heb tijdens de winter de ketting vervangen en door de aankoop van een fietstrainer waren er wat verschillen tussen fiets en trainer die ik zelf wou/wil aanpakken . Daardoor mijn afstelling wat om zeep geholpen. Toen die terug ok was op de fiets-standaard, leek bij rijden op de weg de (vrij nieuwe) ketting door te schieten. Achteraf heb ik 2 schakels verwijderd omdat de ketting slap hing bij 34 vooraan 11 achteraan,maar ik heb uit veiligheid een nieuwe cassette aangekocht zonder er veel over na te denken. Een 11-30 genomen omdat ik toch zelden een klim rit zou doen en deze beter zou zijn voor rijden op de weg.
Ik ben er eens mee gaan rijden maar als ik 50 vooraan combineer met 21 achterin, dan is het volgende tandwiel 19 of 23 en dat scheelt gewoon erg veel. Altijd kiezen tussen te hoge trapfrequentie/trager rijden versus te hoog gaan in hartslag.
Ik verzuur erg makkelijk en probeer onder de 140 hartslagen te blijven om zo mijn basis conditie wat te verbeteren.
Die 11-34 is eigenlijk best een goeie range voor me omdat de snelheden die ik wens te rijden omgeveer centraal op de cassette zitten. Maar alle tandwielen liggen bij deze wel minstens 2tanden uit mekaar.
Met die 11-30 zou ik eigenlijk al beter vooraan op de 34 rijden. Zo zou ik amper moeten schakelen naar het grote blad.
Nu zag ik pas dat er ook zoiets bestaat als een 14-28 met veel meer fijne verdelingen. Ik mag met een lange kooi tot 11-28 dus ging ik er van uit dat 14-28 geen probleem mag geven. Op veel sites staat dat de 14-28 enkel combineerbaar met een korte kooi. klopt dat?
Ik had hier en daar gelezen dat de lange kooi alle cassettes aan kan maar de korte kooi eerder beperkt is tot cassettes met 28 tanden maximaal.
Ik ga voorlopig dikwijls alleen rijden en dan zijn de snelheden 26 à 30 km/h op vlakke weg. momenteel eerder 26 a 28 ivm trainen op hartslag.
"
Ultegra R8000 11-speed Achterderailleur
Korte kooi (SS): 11/25, 11/28, 11/30, 12/25, 14/25, 14/27, 14/28, 16/27
Lange kooi (GS): 11/28, 11/30, 11/32, 11/34
"
Ik heb tijdens de winter de ketting vervangen en door de aankoop van een fietstrainer waren er wat verschillen tussen fiets en trainer die ik zelf wou/wil aanpakken . Daardoor mijn afstelling wat om zeep geholpen. Toen die terug ok was op de fiets-standaard, leek bij rijden op de weg de (vrij nieuwe) ketting door te schieten. Achteraf heb ik 2 schakels verwijderd omdat de ketting slap hing bij 34 vooraan 11 achteraan,maar ik heb uit veiligheid een nieuwe cassette aangekocht zonder er veel over na te denken. Een 11-30 genomen omdat ik toch zelden een klim rit zou doen en deze beter zou zijn voor rijden op de weg.
Ik ben er eens mee gaan rijden maar als ik 50 vooraan combineer met 21 achterin, dan is het volgende tandwiel 19 of 23 en dat scheelt gewoon erg veel. Altijd kiezen tussen te hoge trapfrequentie/trager rijden versus te hoog gaan in hartslag.
Ik verzuur erg makkelijk en probeer onder de 140 hartslagen te blijven om zo mijn basis conditie wat te verbeteren.
Die 11-34 is eigenlijk best een goeie range voor me omdat de snelheden die ik wens te rijden omgeveer centraal op de cassette zitten. Maar alle tandwielen liggen bij deze wel minstens 2tanden uit mekaar.
Met die 11-30 zou ik eigenlijk al beter vooraan op de 34 rijden. Zo zou ik amper moeten schakelen naar het grote blad.
Nu zag ik pas dat er ook zoiets bestaat als een 14-28 met veel meer fijne verdelingen. Ik mag met een lange kooi tot 11-28 dus ging ik er van uit dat 14-28 geen probleem mag geven. Op veel sites staat dat de 14-28 enkel combineerbaar met een korte kooi. klopt dat?
Ik had hier en daar gelezen dat de lange kooi alle cassettes aan kan maar de korte kooi eerder beperkt is tot cassettes met 28 tanden maximaal.
Ik ga voorlopig dikwijls alleen rijden en dan zijn de snelheden 26 à 30 km/h op vlakke weg. momenteel eerder 26 a 28 ivm trainen op hartslag.
"
Ultegra R8000 11-speed Achterderailleur
Korte kooi (SS): 11/25, 11/28, 11/30, 12/25, 14/25, 14/27, 14/28, 16/27
Lange kooi (GS): 11/28, 11/30, 11/32, 11/34
"
Met een lange kooi kun je ook prima die kleinere cassettes schakelen, dat is geen enkel probleem. Met een 14-28 moet je even kijken of dat past: het kan zijn dat het kransje met 14 tanden tegen de staande achtervork komt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je voor in de polder voor een 39 monteert, dan kan je wat langer op het kleine blad.
Monteer je die met een 12/25, dan heb je echt wel een prima setup, zonder dat het veel geld kost.
Mij lijk een cassette met 1 tand oplopend tot 21 ook fijn, dan kan het kleine blad er ook af in de polder
Monteer je die met een 12/25, dan heb je echt wel een prima setup, zonder dat het veel geld kost.
Mij lijk een cassette met 1 tand oplopend tot 21 ook fijn, dan kan het kleine blad er ook af in de polder
en de 50 behouden als grote blad?wasbeer2006 schreef: ↑08 mei 2023 13:27 Als je voor in de polder voor een 39 monteert, dan kan je wat langer op het kleine blad.
Monteer je die met een 12/25, dan heb je echt wel een prima setup, zonder dat het veel geld kost.
Mij lijk een cassette met 1 tand oplopend tot 21 ook fijn, dan kan het kleine blad er ook af in de polder
In jouw geval lijkt me dat niet handig, dan rij je alles op 50x21apex schreef: ↑08 mei 2023 13:34en de 50 behouden als grote blad?wasbeer2006 schreef: ↑08 mei 2023 13:27 Als je voor in de polder voor een 39 monteert, dan kan je wat langer op het kleine blad.
Monteer je die met een 12/25, dan heb je echt wel een prima setup, zonder dat het veel geld kost.
Mij lijk een cassette met 1 tand oplopend tot 21 ook fijn, dan kan het kleine blad er ook af in de polder
met 11-30 34/50 opstelling, kan ik ook gewoon op het kleine blad blijven.
Daar zou ik theoretisch op tandwiel 13 14 15 zitten draaien tussen de 25,7/h en de 29,7/h
Vertandingen en gewicht volgens fabrikant:
- 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25; 232 gram
- 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25; 243 gram
- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28; 251 gram
- 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28; 300 gram
- 11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30; 269 gram
- 11-32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32; 292 gram
- 11-34: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34; 335 gram
Daar zou ik theoretisch op tandwiel 13 14 15 zitten draaien tussen de 25,7/h en de 29,7/h
Vertandingen en gewicht volgens fabrikant:
- 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25; 232 gram
- 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25; 243 gram
- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28; 251 gram
- 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28; 300 gram
- 11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30; 269 gram
- 11-32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32; 292 gram
- 11-34: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34; 335 gram
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je stelt een vraag en geeft al na enkele tips zelf het antwoord.
Voor mijn idee is een 11-34 geen cassette om op het vlakke mee te rijden.
Ik heb jaren met 50/34 voor en 12/25 achter gereden.
Voor mijn idee is een 11-34 geen cassette om op het vlakke mee te rijden.
Ik heb jaren met 50/34 voor en 12/25 achter gereden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
50/42 en 12-25
Als je koerst vooraan een 53 of achteraan een 11.
Opgelost
Als je koerst vooraan een 53 of achteraan een 11.
Opgelost
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Of dat dé oplossing is weet ik niet. Dan zit ik quasi constant op de 34 vooraan en dan is 1 tandje verschil achteraan al een groter verschil dan dat ik op het grote blad van zou rijden en 1 tandje verschil hebben.
11/34 is geen cassette voor de vlakke weg inderdaad maar het grote voordeel bij die 11 34 was wel dat de 21 krans mooi op 6de positie van de cassette zat. Bij de meeste cassettes ligt deze op de 8 of 9de positie (ook bij 14-28). Bij de situatie hierboven komt de ketting al wat schuiner te liggen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zou ik doen, nadeel van 34 is dat je op de 12/13 zit en dan ga je naar 50/21 en bij ons polder windje is dat vaak net niet en ga je weer terug. De 39 zorgt ervoor dat je iets later naar je 50 gaat en meteen de 19 pakt, tenminste ik.apex schreef: ↑08 mei 2023 13:34en de 50 behouden als grote blad?wasbeer2006 schreef: ↑08 mei 2023 13:27 Als je voor in de polder voor een 39 monteert, dan kan je wat langer op het kleine blad.
Monteer je die met een 12/25, dan heb je echt wel een prima setup, zonder dat het veel geld kost.
Mij lijk een cassette met 1 tand oplopend tot 21 ook fijn, dan kan het kleine blad er ook af in de polder
Op een sram 11speed setup heb ik 50/40 met een 12/25 cassette.
In de bergen wordt het 50/34 met 11/32