Ik heb net even de geometrie van de Scott Addict (wat dan hun "Endurance" model is) vergeleken met die van de Foil, en die is gewoon quasi volledig hetzelfde? Is hun "Endurance" model dan "té racy" en niet echt een Endurance model, of valt hun "aero" model dan eigenlijk nog mee?
krokie schreef: ↑17 aug 2022 16:52
Ik zou met jouw verhoudingen daarom een endurance model (stack/reach>=1.5) pakken zonder al die features (scheelt wel een hoop geld en pas wellicht nietbij je leaseplannen) lekker eea afstellen en vooral: Fietsen.
Ik ben m'n eerste stappen aan het zetten in het begrijpen van die verhoudingen, geometrie, etc.; maar als ik bvb. kijk naar de Scott Addict/Foil, dan lijkt het me dat die verhouding stack/reach>=1.5 ook gewoon afhangt, binnen het model, van de maat? Voor Addict/Foil is de geometrie immers hetzelfde, maar bij een L/56 is de verhouding 1,439 terwijl het bij een XL/58 stijgt naar 1,47 (dichter in de buurt bij de 1.5). Dus zelfs binnen het "al dan niet een endurance model" zijn, hangt het dan nog af van de maat van de fiets?
Lcsmet schreef: ↑17 aug 2022 16:12
Ik meet 187 cm en heb een BBL van 94 cm.
Ik was/ben blij met de komst van de endurance geometrie.
Ik heb een Cube Agree C:62 SLT in maat 62 cm, zonder spacers onder de stuurpen
Heb ook even de Cube Agree C:62 SLT gecheck, en ook daar dezelfde opmerking als hierboven: bij 56/58 is die verhouding 1.46/1.49, terwijl het bij 62 (de jouwe dus) stijgt naar 1,56 (als ik het juist heb bekeken) - dus ook hier hangt het voor een stuk meer af van de maat binnen het model? Het is wel een feit dat de Foil in 61/XXL nog steeds "maar" een ratio van 1,48 heeft, dus die is dan, zelfs in de grote maat, inderdaad minder relaxt dan de Cube.
De Canyon Endurace heeft dan weer, als ik het goed heb bekeken, zelfs bij 56 een ratio 1,55 (en bij 58 1,53), dus dit is dan meer een "endurance" model?
Dus los van de term die de fabrikant erop plakt, is het dus ook nodig om daadwerkelijk naar de geometrie te kijken heb ik geleerd.
Gisteravond opnieuw een ritje gemaakt op de MTB, en mezelf (afgaand op de reflectie in enkele ruiten) proberen in zo'n positie te leggen waarvan ik denk dat het vergelijkbaar zou zijn met een meer "racy" positie op de roadbike; maar da's natuurlijk allemaal totaal niet wetenschappelijk. Morgen ga ik eens langs bij de Scott-dealer in de buurt, om het daar eens over te hebben.
Daarnaast ga ik toch maar eens kijken om een bikefit te laten doen, vooraleer verdere beslissingen te nemen. Lijkt me de "rationele" weg om te gaan, en achteraf verrassingen te vermijden. Mede gezien ik nu dus heb gemerkt dat je echt wel naar die geo's moet kijken en niet gewoon kunt afgaan op een fabrikant die een bepaald model al dan niet als "endurance" of "aero" bestempelt.
Er zijn nogal wat bikefitters beschikbaar blijkbaar
zijn er mensen met tips/tricks/aanbevelingen/zaken waar ik op moet letten / richtprijzen?
Bedankt nog es voor al jullie waardevolle input!
Lcsmet schreef: ↑17 aug 2022 16:00
Maar er zijn erg veel nieuwe forumleden die een topic aanmaken, hun vraag stellen en dan niets meer van zich laten horen.
Ik wil gewoon een beetje interactie uitlokken zodat newbies hun vraag iets meer onderbouwen en hun horizon mogelijk een beetje verbreden.
Om hen zo de meerwaarde van dit forum te laten aanvoelen.
Daar wint iedereen bij.
Akkoord, en bedankt daarvoor - het is inderdaad een journey, eerder dan gewoon kiezen tussen A of B