Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag een nieuwe 10 speed ketting en ander voorblad gemonteerd op de mtb.
Nu trapt hij door op het kleinste kransje.
Echt alleen op het kleinste kransje, hoe kan dat ?
Nu trapt hij door op het kleinste kransje.
Echt alleen op het kleinste kransje, hoe kan dat ?
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Lijkt gewoon yellow tape van NotubesSe7en schreef: ↑06 mei 2023 19:04 Toch genoeg Tesa tape:
https://r2-bike.com/TESA-Tubeless-Tape- ... =match_and
Weer iets geleerd.
Dogma F
Kettingloop in orde? Niet toevallig de ketting over het nokje in de kooi van de achterderailleur gelegd?
Dogma F
Omdat je daar het meest op rijdt? Omdat het kleinste kransje het kleinste aantal tanden heeft on de belasting over te verdelen?
Het goede nieuws is dat de kleine kransjes in geval van Shimano los te verkrijgen zijn.
Is dus net andersom, TESA is het origineel, de rest plakt er hun eigen merk opRamon73 schreef: ↑07 mei 2023 21:31Lijkt gewoon yellow tape van NotubesSe7en schreef: ↑06 mei 2023 19:04 Toch genoeg Tesa tape:
https://r2-bike.com/TESA-Tubeless-Tape- ... =match_and
Weer iets geleerd.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
De boodschappenkoga van moeders onderhanden genomen: rollerbrakes opgeschoond en ingevet met dat vreemde zanderige vet, bandjes, greepjes, en popnageltje door de spatborden.
Nu nog even wachten tot de tandwieltjes binnenkomen.
Die nexus7 naaf blijft wel zwaar lopen ivm mijn strumey archer3, pfff iemand ervaring met nexus7speed en regulier onderhoud?
Geen olie plug zoals bij de 8speeds en de 7speed staan bekend om de lage efficiëntie. Arme moeder is niets anders gewend, maar fietsen kan zo veel vloeiender gemakkelijker.
Nu nog even wachten tot de tandwieltjes binnenkomen.
Die nexus7 naaf blijft wel zwaar lopen ivm mijn strumey archer3, pfff iemand ervaring met nexus7speed en regulier onderhoud?
Geen olie plug zoals bij de 8speeds en de 7speed staan bekend om de lage efficiëntie. Arme moeder is niets anders gewend, maar fietsen kan zo veel vloeiender gemakkelijker.
Zou je dan ook niet direct een nieuwe cassette achter monteren? Mogelijk ligt het daaraan? En interfereert je ketting niet met het kleinste kransje achter ?
Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.
Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Vermoedelijk is de kabelspanning te laag. Ik heb geen ervaring met Campagnolo, maar ik neem aan dat dit hetzelfde werkt als bij Shimano. Dus kabelstelschroef uitdraaien (tegen de klok in van bovenaf gezien). Er bestaat ook een kans dat je 'm volledig uitdraait: in dat geval schakel je naar het kleinste kransje, kabel loshalen, kabelstelschroef indraaien, kabel aantrekken, kabel vastzetten en de kabelspanning weer langzaam verhogen zodat je, vanuit het kleinste kransje gezien, één kransje opschakelt bij het eerste klikje met de shifter. Dan nog even testen op de andere kransjes van de cassette en waar nodig finetunen.a_v schreef: ↑12 mei 2023 12:24 Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.
Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool
Niet aan de limietschroeven (bij Shimano aangeduid met H en L) komen, die staan naar alle waarschijnlijkheid prima.
Ik zou ook even controleren of je derailleurpaDT wel recht staat (dwz parallel aan de kransjes van je cassette).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Zo gemakkelijk kan het zijn. Bedankt! Ik heb wel de kabel even opnieuw vast moeten zetten, daar had ik laatst aan zitten prutsen en daar stond dus te weinig spanning op. Toen was afstellen zo gepiept.Chefske schreef: ↑12 mei 2023 12:41Vermoedelijk is de kabelspanning te laag. Ik heb geen ervaring met Campagnolo, maar ik neem aan dat dit hetzelfde werkt als bij Shimano. Dus kabelstelschroef uitdraaien (tegen de klok in van bovenaf gezien). Er bestaat ook een kans dat je 'm volledig uitdraait: in dat geval schakel je naar het kleinste kransje, kabel loshalen, kabelstelschroef indraaien, kabel aantrekken, kabel vastzetten en de kabelspanning weer langzaam verhogen zodat je, vanuit het kleinste kransje gezien, één kransje opschakelt bij het eerste klikje met de shifter. Dan nog even testen op de andere kransjes van de cassette en waar nodig finetunen.a_v schreef: ↑12 mei 2023 12:24 Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.
Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool
Niet aan de limietschroeven (bij Shimano aangeduid met H en L) komen, die staan naar alle waarschijnlijkheid prima.
Ik zou ook even controleren of je derailleurpaDT wel recht staat (dwz parallel aan de kransjes van je cassette).
Zeker dat je derailleurpad`(incl derailleur) niet scheef staat? Kun je controleren door met de hand de derailleur naar binnen (richting spaken) te duwen terwijl je rustig crank en ketting naar voren beweegt. Als de derailleur ind e spaken komt moet je maatregelen nemen.
Niet zijken maar reiden !
Op het oog leek de derailleur niet helemaal recht te staan (onderste wieltje niet helemaal op 1 lijn met bovenste wieltje en cassette); ik heb het niet op jouw manier gecontroleerd, ik ben nu even niet meer bij de fiets. Maar ik kreeg hem wel netjes afgesteld op de standaard. De derailleur had ook voldoende afstand van de spaken.pino schreef: ↑12 mei 2023 14:07 Zeker dat je derailleurpad`(incl derailleur) niet scheef staat? Kun je controleren door met de hand de derailleur naar binnen (richting spaken) te duwen terwijl je rustig crank en ketting naar voren beweegt. Als de derailleur ind e spaken komt moet je maatregelen nemen.
Waaruit leid je af dat hij scheef kan staan?