Tubeless
Tubeless... vorige week reden we in groep zo rond de 40 per uur, ontploft de tubeless achterband van m'n voorganger. Hij kon z'n fiets nog net op tijd aan de kant zetten... en ik hing vol met dat papke.
Ik wil de discussie pro en contra niet beginnen en het zal waarschijnlijk echt wel lichter bollen. Maar ik heb van meerdere coureurs al opgevangen dat het voor wegwielrennen niet echt veilig is. Nu, ik blijf mooi met een lichtgewicht binnenbandje in een soepel buitenbandje rijden, dat bolt ook goed genoeg, voor mij toch. Maar ik hoef dan ook nergens iets te bewijzen.
Ik wil de discussie pro en contra niet beginnen en het zal waarschijnlijk echt wel lichter bollen. Maar ik heb van meerdere coureurs al opgevangen dat het voor wegwielrennen niet echt veilig is. Nu, ik blijf mooi met een lichtgewicht binnenbandje in een soepel buitenbandje rijden, dat bolt ook goed genoeg, voor mij toch. Maar ik hoef dan ook nergens iets te bewijzen.
Lichtgewicht binnenbandjes en veiligheid
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Eerste gedachte: verkeerde band op hookless velg?
Less is bore
Dat een lichtgewicht biba echt niet veiliger is dan een tubeless band wanneer deze op de juiste manier wordt gebruikt. Het is jammer dat een prutser slechte ervaring heeft met tubeless en dat anderen dan denken, oei een tubeless band op een racefiets is niet veilig. Wij rijden hier beide sinds 2 jaar tubeless en sindsdien geen lek meer gehad of andere ontploffingen, ook niet in de bergen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
En tubeless band zou bij lek langzamer leeg moeten lopen, zelfs als het gat niet dicht.
En binnenbanden die klappen heb ik dan ook weer ervaringen mee. Ook bij bijvoorbeeld een dubbele snakebite door een flinke kuil in de weg. En dan staan je banden ook instant leeg. En op een lege band is controle altijd lastig. Lichte katoenen zijwang bandjes willen bij lek ook super snel uit de velg lopen. Dat gebeurt je met een tubeless band ook minder snel.
Trouwens ik heb de indruk dat juist de mensen die de goedkoopste aktiv8 ( de vier voor een tientje aanbieding ) binnenbandjes rijden ook t vaakst lekrijden. Zeker omdat die dingen lang niet zo rekbaar zijn als de wat duurdere conti/michelin/vittoria light binnenbanden. En dat zijn nou net de grootste tubeless sceptici in de club. Gek genoeg valt het vaak wel mee met al die lekke banden, maar als je met een groepje van 10 renners allemaal een keer lek rijdt per jaar ( en sommigen vaker ). Sta je toch vaak stil en is de perceptie dat er echt veel lekgereden wordt.
Al ben ik niet perse tegen binnenbanden of super voor tubeless op de racefiets. Echter heb ik al 8 jaren tubeless op de mountainbike en daarmee heb ik letterlijk nog nooit plat gestaan in Nederland ( we hebben dan ook weinig grote stenen die de wagen kunnen slopen ). Dus geen lek in 8 jaar mountainbiken zomer en winter.
Op de racer op heden ook nog geen extreem probleem.
En binnenbanden die klappen heb ik dan ook weer ervaringen mee. Ook bij bijvoorbeeld een dubbele snakebite door een flinke kuil in de weg. En dan staan je banden ook instant leeg. En op een lege band is controle altijd lastig. Lichte katoenen zijwang bandjes willen bij lek ook super snel uit de velg lopen. Dat gebeurt je met een tubeless band ook minder snel.
Trouwens ik heb de indruk dat juist de mensen die de goedkoopste aktiv8 ( de vier voor een tientje aanbieding ) binnenbandjes rijden ook t vaakst lekrijden. Zeker omdat die dingen lang niet zo rekbaar zijn als de wat duurdere conti/michelin/vittoria light binnenbanden. En dat zijn nou net de grootste tubeless sceptici in de club. Gek genoeg valt het vaak wel mee met al die lekke banden, maar als je met een groepje van 10 renners allemaal een keer lek rijdt per jaar ( en sommigen vaker ). Sta je toch vaak stil en is de perceptie dat er echt veel lekgereden wordt.
Al ben ik niet perse tegen binnenbanden of super voor tubeless op de racefiets. Echter heb ik al 8 jaren tubeless op de mountainbike en daarmee heb ik letterlijk nog nooit plat gestaan in Nederland ( we hebben dan ook weinig grote stenen die de wagen kunnen slopen ). Dus geen lek in 8 jaar mountainbiken zomer en winter.
Op de racer op heden ook nog geen extreem probleem.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bij de mtb meerdere lelijke doorns gehad die ik pas vond bij het omzetten van zomerprofiel naar de winternoppen (v.v.). Had bij een biba gegarandeerd plat geweest. Een keer een spijkertje, een ijzerdraadje van een veegborstel: meerdere malen gered.
Op de racer pas sinds kort, maar erg tevreden mee.
Op de racer pas sinds kort, maar erg tevreden mee.
Less is bore
En zo probeert zo’n Jakko weer de boel op scherp te zetten, dit topic gaat over tubeless ervaringen van mensen die al jaren probleemloos tubeless rijden, als je anti bent, om wat voor reden dan ook, prima, maar daar is dit niet het topic voor.
Ik heb ook ooit iemand met een ontploffende achterderailleur gezien die zijn complete wiel blokkeerde. Zijn die nu ook onveilig?
Ik heb ook ooit iemand met een ontploffende achterderailleur gezien die zijn complete wiel blokkeerde. Zijn die nu ook onveilig?
Ik reageerde misschien te fel, wilde nog wat nuanceren maar ik was al te laat zag ik, excuus .
Maar wat je zag was een ontploffende band die meerdere oorzaken kan hebben, waar verkeerd gebruik van tubeless er 1 van kan zijn maar zoals ik het lees kan het ook net zo goed wat anders geweest zijn waardoor een band met biba ook "ontploft" was. Binnenband combinaties zijn ook niet bepaald gevrijwaard van problemen en direct de conclusie verbinden aan een voorval dat tubeless onveilig is is dan naar mijn idee niet juist.
Verder doel je misschien op de voorvallen rond LBL een tijdje terug met tubeless? Die deden namelijk ook even wat stof opwaaien, maar ook daar lijkt het vooral dat dat met het (voor clincher wielen) extreme gebruik van de profs te maken had (maw als ze met binnenband clinchers zouden hebben gereden hadden ze zeer waarschijnlijk dezelfde problemen of erger gehad).
Laatst gewijzigd door Kluus op 16 mei 2023 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ook negatieve ervaringen horen erbij. Uiteindelijk is het de zaak lering te trekken en uit te vinden wat daar mis ging.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!