Tubeless
Gisteren 5 km voor huis gemerkt dat m'n achterbandje wel een stuk platter stond dan toen ik vertrok.
Of hoe je eigenlijk niet echt meer merkt dat je lekreed. Gaatje gevonden en dat was al mooi gedicht.
Het opleggen is altijd wat meer werk, maar dat loont vind ik persoonlijk.
Twee jaar tubeless en nog nooit langs de kant van de weg een bandje moeten steken.
Of hoe je eigenlijk niet echt meer merkt dat je lekreed. Gaatje gevonden en dat was al mooi gedicht.
Het opleggen is altijd wat meer werk, maar dat loont vind ik persoonlijk.
Twee jaar tubeless en nog nooit langs de kant van de weg een bandje moeten steken.
Omleggen meer werk? Met modern materiaal eerder minder.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Enige vervelende is wisselen van band. Ik krijg het niet voor elkaar zonder wel ergens iets te knoeien.
Verder niks dan voordelen imho.
Verder niks dan voordelen imho.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee dat heb ik ook wel, maargoed op de race doe ik dat niet heel vaak en op de MTB eigenlijk ook steeds minder.
Ja straks ff voor de vakantie.
En sommige dingen, ook al wil je het is niet eens meer te krijgen.
Het nieuwe is echt wel (iets) beter, maar vooral wel veel duurder.
En toch is bv een topgroep (als jezelf bouwt) niet extreem veel duurder, dwz als je al 8 of 9000 uitgeeft kan die laatste 6 a 700 er ook wel bij.
Al hoewel ik moet zeggen dat ik vd week de nieuwe force en red heb vergleken en de grote verschillen zitten alleen in gewicht van de crank en cassette en ik vind hem echt wel mooi, misschien wel mooier al red. Gaat nergens meer over maar toch......
Ja straks ff voor de vakantie.
En sommige dingen, ook al wil je het is niet eens meer te krijgen.
Het nieuwe is echt wel (iets) beter, maar vooral wel veel duurder.
En toch is bv een topgroep (als jezelf bouwt) niet extreem veel duurder, dwz als je al 8 of 9000 uitgeeft kan die laatste 6 a 700 er ook wel bij.
Al hoewel ik moet zeggen dat ik vd week de nieuwe force en red heb vergleken en de grote verschillen zitten alleen in gewicht van de crank en cassette en ik vind hem echt wel mooi, misschien wel mooier al red. Gaat nergens meer over maar toch......
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik ga er ook vanuit dat de tubeless band op een non tubeless velg de reden van die knal was en of het aantikken er iets mee te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen...
Zoals gezegd ben ik ook niet tegen tubeless, alleen tubeless op een 25mm raceband daarvan voel ik geen voordeel, vandaar weer terug naar binnenband.
Voor de rest ben ik de tubeless master in ons groepje, alle gravel- en mtb banden zijn door mij tubeless gemaakt!
Zoals gezegd ben ik ook niet tegen tubeless, alleen tubeless op een 25mm raceband daarvan voel ik geen voordeel, vandaar weer terug naar binnenband.
Voor de rest ben ik de tubeless master in ons groepje, alle gravel- en mtb banden zijn door mij tubeless gemaakt!
Nou nee, ik denk eerder een te hoge druk in een tubelessband op een hookless velg.
Veel hookless velg gebruikers realiseren zich niet dat de druk in een band dusdanig door warmte kan stijgen dat de grens voor een veilig hookless gebruik kan worden overschreden en de band bij het minste gering van de velg springt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?
Het lijkt mij stug dat je deze er niet uit krijgt. Gewoon het 'eind' zoeken en lospeuteren dan trek je de geplakte tape er gewoon vanaf. Daarna goed schoonmaken met wasbenzine, alle residu moet eraf.timovdl schreef: ↑16 mei 2023 18:44 Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?
Natuurlijk kan je ook gewoon nieuwe tubelesstape erover plakken en inderdaad goed ontvetten met wasbenzine. Houd er dan wel rekening mee dat het monteren van een band misschien wat moeilijker gaat omdat er nu een dikkere laag tape inligt.
Dat er lucht via het ontwateringsgaatje ontsnapt kan ook als er lucht langs het ventiel tot in de velg lekt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Met de verffohn tape beetje verwarmen. Wordt de lijm weer soepel van.timovdl schreef: ↑16 mei 2023 18:44 Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?
Laatst ook gehad bij tape door een ander geplakt. Ging er makkelijk vanaf toen ik eenmaal een begin had. Maar een mooie strook afpellen om los te halen was een ramp.
Geen tape over elkaar plakken! Prutswerk.
Dogma F
Ik zou maar uitkijken met die hoge temperatuur van een verfföhn, als je een föhn wilt gebruiken neem dan die haarföhn van jouw vrouw.
Maar sommige tubelesstapes moeten vanwege de bandendruk twee keer rond geplakt worden en dat is geen prutswerk.
Maar sommige tubelesstapes moeten vanwege de bandendruk twee keer rond geplakt worden en dat is geen prutswerk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tubeless vloeistof uithalen, bandje af, met véél miserie nieuwe band er op. Dan hopen dat die snel plopt, maar bij mij lukt dat dikwijls niet. Dan vloeistof er weer in, compressor gebruiken, snel ventielkerntje erin, vloeistof laten ronddraaien, indien nodig nachtje op z'n zij,... enz...
Bij clinchers, bandje half er af, bb er uittrekken, nieuwtje erin, opblazen en gaan.
Gaat bij mij toch echt wel sneller.